Fit

10 manieren om te ontspannen

Er is een grote kans dat jij, net als vele anderen, moeite hebt om tot rust te komen na een lange drukke dag. Ontspannen is niet zo eenvoudig als het klinkt. Uit onderzoek blijft zelfs dat 48% van de mensen ’s nachts regelmatig wakker ligt door stress. Deze stress wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door gedachten over werk, geld of gezondheid. De tientallen miljoenen mensen die hier last van hebben, waaronder jij misschien, kunnen alleen de baas over hun stress worden, wanneer ze weten hoe ze het beste kunnen ontspannen. Daarom heb ik de tien beste (wetenschappelijk bewezen) manieren voor je verzameld om te relaxen! 

Als je een goede balans hebt tussen stress en ontspanning, zullen veel aspecten in je leven verbeteren. Je zult niet alleen gelukkiger zijn, maar ook productiever, emotioneel stabieler, gezonder en in een betere staat om zware lasten te dragen.

Voordat ik de tien beste manieren behandel, leg ik eerst even kort het belang van stress en ontspanning uit!

Stress en ontspanning

Veel mensen denken dat stress alleen maar negatief is en dat je het daarom beter kunt vermijden, maar dit is niet het geval. Onze lichamen zijn namelijk gemaakt om te dealen met stress. Uit onderzoek blijkt dat acute stress zelfs je weerstand bevordert, wat er weer voor zorgt dat herstelprocessen versneld worden en de weerstand tegen infecties verhoogt. Maar te veel stress leidt weer tot een hogere vatbaarheid voor ziekten. De goede oplossing is dus niet om stress te voorkomen, maar om het te kunnen beheren. En laat ontspanning daar nu net de oplossing voor zijn.

Nu je dit weet, ben je vast ook benieuwd naar de 10 manieren die voor ontspanning zorgen. Deze 10 manieren zijn allemaal wetenschappelijk onderbouwd en werken dus echt!

De tien manieren

  1. Geniet van lekkere geuren
    Dit is één van de manieren die al een paar duizend jaar gebruikt wordt om stress te verminderen en ontspanning te bevorderen. Onderzoek heeft aangetoond dat de geur van bepaalde essentiële oliën, zoals lavendel, kamille en geranium de bloeddruk verlagen, angst verminderen en de slaapkwaliteit verbeteren. Dus als je de tijd een keertje hebt: neem een duik in je bed met een kop kamille thee naast je!
  2. Geef of krijg een massage
    Een onderzoek om te bewijzen dat een massage krijgen een goede manier is om stress te verminderen vind je waarschijnlijk niet nodig. Want hé, of het je nu helpt te ontspannen of niet, die massage is altijd welkom! Toch? 🙂 Maar naast dat het krijgen van een massage een goede manier is om stress te voorkomen, heeft het geven van een massage vergelijkbare effecten. Een massage van 10 tot 15 minuten is al genoeg om te profiteren van de voordelen.
  3. Adem diep
    Een van de meest eenvoudige, effectieve manieren is het beheersen van je ademhaling. Een ondiepe, snelle ademhaling in de borst geven een verhoogde spanning, terwijl een diepe ademhaling stress vermindert en de antioxidant activiteit verhoogt. De sleutel tot een diepe ademhaling is dat je langzaam inademt met zowel je borst als een ontspannen buik tot je ribbenkast uitzet en je longen zich volledig vullen met zuurstof.
  4. Wijzig je waarneming van stress
    We weten dat grote hoeveelheden stress geassocieerd worden met een verminderende gezondheid, maar er is een twist.. Onderzoek toont namelijk aan dat onze waarneming van stress het pas echt schadelijk maakt. Hier bedoel ik mee: hoe drukker je je maakt over stress, hoe schadelijker het is.
  5. Maak jezelf niet wijs dat je gestrest bent
    Wanneer je tegen jezelf zegt dat je gestrest bent, kan je ervan op aan dat je je zo voelt. Je geeft in dat geval de controle over je emoties en acties weg. Hetzelfde geldt andersom. Als je de situatie positief bekijkt, dan zal je jezelf als het ware beroven van stress! Ik zou zeggen: positive vibes only!!
  6. Besteed meer tijd aan het helpen van anderen
    Gestreste mensen zijn voornamelijk met zichzelf bezig. Klinkt hard, en dat is het ook, maar uit verschillende onderzoeken blijkt het echt zo te zijn. Uit deze onderzoeken komt naar voren dat mensen die regelmatig hun vrienden en familieleden helpen, tot op zekere hoogte, immuun zijn tegen de schadelijke effecten van stress.
  7. Voorkom beeldschermen voordat je gaat slapen
    Voldoende slaap is een belangrijk onderdeel om om te kunnen gaan met stress. Iets wat een goede nachtrust verstoort is het vlak daarvoor staren naar een beeldscherm. Onderzoek toont aan dat nachtelijke blootstelling aan licht de productie van melatonine onderdrukt. En laat melatonine (dit is een hormoon) nu net zorgen voor slaperigheid. Wanneer deze onderdrukt wordt, zal je naast dat je moeilijker in slaap komt, ook te maken hebben met een slechtere slaapkwaliteit. Natuurlijk weet ook ik dat het afschaffen van blootstelling aan licht zodra de zon ondergaat onmogelijk is. Gelukkig hoeft dit ook niet. Uit een onderzoek blijkt dat de onderdrukkende effecten afhankelijk zijn van de intensiteit van het licht. Hierbij geldt: hoe intenser het licht, hoe meer melatonine onderdrukt wordt. Dus zet je beeldscherm voor het slapen gaan zo laag mogelijk wat helderheid betreft en slaap met zo min mogelijk licht in je omgeving! YAY, Instagram checken voor next day ontbijt-inspiratie is dus gewoon nog mogelijk 🙂
  8. Drink groene thee
    Ik ben grote fan van groene thee en ook van de vele gezondheidsvoordelen die het je oplevert. Een onderzoek in Japan liet bijvoorbeeld zien dat regelmatige consumptie van groene thee stressniveaus verlaagt. So bottoms up!
  9. Maak een wandeling in het park
    Slechts 25 minuten wandelen is al genoeg om frustratie te verminderen en je stemming te verbeteren. Geen tijd? No excuses, die 25 minuutjes heb ook jij vast wel ergens op de dag!
  10. Neem een duik in een warm bad
    Al duizenden jaren lang worden hete baden gebruikt om te zorgen voor ontspanning, verlichting van pijn en het behandelen van ziekten. Waarom zou je daar geen gebruik van maken? Heerlijk toch! Wist je trouwens al dat het woord spa komt van het Latijnse ‘sanus per aquam’, wat ‘gezondheid door water’ betekent?

Mijn favo manier die goed helpt is punt 6. Ik was me hier nooit van bewust, maar toen ik na wat onderzoekjes op deze tien manieren uitkwam, wist ik het zeker: punt 6 is hetgeen wat mij helpt met ontspannen! Ik word er namelijk keer op keer blij van als ik mensen inspireer, motiveer en help en dan vooral op de gebieden van voeding en sport. Wil je ook inspiratie op deze gebieden? Neem dan gerust een kijkje op mijn Instagram! Dan ontspan ik nog meer en heb jij wellicht inspiratie voor je ontbijtje morgenochtend (stap 7).

Met deze tien manieren om te ontspannen, zal je stress verminderen en je nachtrust verbeteren. Kortom een win-win situatie voor je gehele levensstijl. Probeer ze uit en ontdek snel welke manieren het beste bij jou passen! 

ontspannen

Plaats een reactie

Comments

  1. Kirsten

    Oh ik ben gek op groene thee & heb nu dus ern extra excuusje om er meer van te drinken 😉