Recepten

3x Gezonde food variaties van Anna

Vorige week vertelde ik jullie dat ik na de feestdagen weer extra op de gezondere toer ga. Het kostte me een paar dagen om er weer helemaal in te komen, maar ik voel me nu zo heerlijk! Zo bizar wat een week goed eten en sporten doet met mijn mood! En niet alleen met je mood trouwens, ik merk ook direct verandering aan mijn lichaam. Vorige week had ik een spijkerbroek aan die na de feestdagen echt moeilijk strak zat, en ik had dezelfde spijkerbroek afgelopen zondag opnieuw aan en hij zat weer als gegoten. Zo’n chill gevoel!

food variaties

De spijkerbroek in kwestie 🙂

Mealpreppen als een malle

Op dit moment bereid ik al mijn maaltijden van tevoren: ontbijt, lunch, diner en snacks. Ik houd me aan een vast voedingsschema, zodat ik niet continue in discussie hoef te gaan met mezelf (mag het wel, mag het niet). Nee dit is het, en daar moet je het mee doen. Het is een soort van project waar ik mee bezig ben, en die structuur en regelmatig doen me eigenlijk hartstikke goed!

Met een paar kleine aanpassingen maak ik mijn dagelijkse maaltijden net een tikkeltje gezonder. En de verschillende variaties zorgen ervoor dat het spannend blijft. Check onderstaande ontbijt, lunch- en dineropties. De basis is hetzelfde, maar ieder gerecht heeft een iets andere twist. Niet alleen superlekker, maar ook gezonder! Want op deze manier krijg je alle voedingsstoffen binnen die je nodig hebt. Ik heb de Beter-Eten-Tips van de Albert Heijn bij iedere maaltijd toegepast.

Ontbijt: bananenpannenkoekjes

  1. Bananenpannenkoekjes met blauwe bessen

Geniet vaker van groente en fruit, het zit namelijk vol goede voedingsstoffen. Voeg daarom aan je lunch of avondmaaltijd een extra groentesoort toe. Of fruit aan je ontbijt, zoals bij deze bananenpannenkoekjes. Dan begin je je dag goed!

food variaties

  1. Bananenpannenkoekjes met havermout in het beslag

Voedingsvezels zijn super belangrijk, and that’s where the havermout comes in. Want vezels zitten in groente, fruit, peulvruchten en volkoren graanproducten, zoals havermout, zilvervliesrijst en volkoren pasta. Ze zorgen ervoor dat je darmen optimaal werken en dat je minder snel trek krijgt.

  1. Bananenpannenkoekjes met noten

Vette vis, zoals haring, zalm en makreel, maar ook avocado en noten zitten boordevol goede vetten die je lichaam goed kan gebruiken. Sowieso is banaan met noten een lekkere combi!

Lunch: Wraps

  1. Volkoren wraps met falafel

Wissel vlees eens af met andere eiwitten, zoals vis, ei, peulvruchten en vleesvervangers, zoals falafel. Het fijne aan falafel is, dat je het niet perse hoeft te bakken als je daar de mogelijkheid niet toe hebt. Lekker in combinatie met hummus en avocado.

food variaties

  1. Volkoren wraps met zalm

Gerookte zalm is een vette vis en zit dus net zoals de noten rammend vol met goede vetten. Deze wrap is superlekker in combinatie met een zeewier salade. Check het recept hier.

  1. Volkoren wraps met groenten

Met wraps kun je eindeloos variëren. Een vegawrap gevuld met groente is dan ook een goed idee! Als je zorgt dat je iedere maaltijd een beetje groente binnenkrijgt, weet je zeker dat je aan het einde van de dag aan je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid zit. Dat voelt awesome!

Diner: quinoa sushi roll

  1. Quinoa sushi roll met groenten

Quinoa is op zich al gezond, en in deze variant met gegrilde groenten of mango erg lekker!

  1. Quinoa sushi roll met zalm en avocado

Zalm en avocado, beiden rijk aan goede vetten. Geen slecht idee dus om deze ingrediënten met de langzame koolhydraten en vezels van quinoa te combineren.

  1. Quinoa sushi roll met surimi sticks

Niet alleen vlees is een goede bron van eiwitten; vis kan er ook wat van! Verras jezelf en je Best Fit Friend Forever met deze quinoa sushi met surimi. Heb je nog wat surimi sticks over? Neem ze dan de volgende dag mee als snack. Lekker in combinatie met komkommer en een beetje sojasaus.

food variaties

Als je op zoek bent naar meer handige tips, dan moet je zeker eens een rondneuzen in de AH Community. Ik heb er al een aantal handige tips opgedaan. Bovendien is het leuk om met mensen in contact te komen die met hetzelfde bezig zijn. Ook superhandig: de kleine bordjes in de Albert Heijn zelf, die suggesties geven voor gezonde alternatieven. Vooral als je na je werk met honger boodschappen gaat doen 😉

Heb jij zelf nog goede tips om van januari een ubergezonde maand te maken? Deel ze dan onder deze post of in de community van de Albert Heijn. Check onderstaande videos voor alle recepten op een rijtje!

Plaats een reactie