Fit

4 x variaties op de normale squat

De squat is niet voor niets één van de bekendste oefeningen die je kan doen. Met deze oefening train je namelijk bijna iedere spier in je lichaam. Heerlijk efficiënt! Naast een goede booty, krijg je van regelmatig squatten ook een sterke core, bovenbenen en rug. Een geweldige oefening, dus! Toch kan een beetje extra inspiratie op het gebied van squat variaties nooit kwaad. Let’s go!

Bulgarian split squat

Work that booty! De Bulgarian split squat is een oefening waarbij je één been tegelijk traint, waardoor je ervoor zorgt dat je beide benen even sterk maakt, in plaats van dat één been meer gewicht opvangt dan het andere been. Deze oefening vraagt een hoop van je stabiliserende spieren en versterkt je gewrichten, waarmee dit de perfecte oefening is om te ontdekken waar zwakke plekken liggen en oneffenheden te corrigeren.

Goblet squat

Dit is dé perfecte variatie als je nog niet de stabiliteit of kracht hebt om met een stang te squatten met good form. Door een dumbbell voor je te houden, gebruik je dit gewicht als contra gewicht en leer je met een rechte rug squatten tot de juiste diepte. Mijn tip is om hiermee te beginnen en naarmate je vordert juist het gewicht af te bouwen. Hoe minder contragewicht, hoe meer je je lichaam namelijk moet gebruiken om de juiste houding te houden. Deze oefening stoomt jou klaar voor het echte werk!

Front squat

Merk je dat je wél kracht hebt in je billen, maar dat je bovenbenen nog wel wat extra kracht kunnen gebruiken? Probeer de front squat eens! Deze variatie legt de nadruk op je bovenbenen en vraagt om een sterke core. Waar je met de gewone squat nog kan cheaten en jezelf met je rug omhoog kan drukken, gaat je dat met de front squat echt niet lukken. Misschien is dit in het begin niet goed voor je ego, maar op de lange termijn wél erg goed voor je evenwicht en kracht!

Overhead squat

Merk je dat je kracht niet helemaal gelijk verdeeld is? Heb je moeite met balans houden? Dan is de overhead squat iets voor jou! Deze oefening helpt jou met het verbeteren van je evenwicht. Met deze variatie versterk je namelijk onder andere de spieren die jou stabiliseren! Waar je bij de ‘gewone’ variatie nog met wat foutjes weg kan komen, laat de overhead squat meteen je zwakke punten zien. Mega zwaar, maar goed voor het ontdekken van je zwakke punten!

Heb jij al eens van deze squat variaties gehoord? En gebruik je ze ook weleens in je routine? Laat het ons weten in de comments! 

Bron: Fitartech (header)

Heb je moeite met squatten en kun jij wel een troubleshoot gebruiken? Zo los je de 4 meest voorkomende problemen op! >

Meer van mij zien? Lees dan al mijn artikelen of volg me dan op Instagram op @alixvanlanen.

Plaats een reactie