Fit

4x wat cafeïne met je doet

‘But first, coffee.’ ‘Don’t talk to me before my morning coffee.’ ‘Coffee: the most important meal of the day.’ Je kent ze vast wel, al die spreuken over koffie. Zo’n bakkie ’s ochtends is bij velen van ons goed geïntegreerd in het dagelijkse ritme. Maar weet jij wel wat de cafeïne uit jouw warme drankje wel allemaal met je doet? (Behalve je wakker maken dan.) Alle feiten op een rij.

Allereerst even een update waar het stofje cafeïne allemaal in te vinden is. De bekendste is natuurlijk maar koffie, maar wist je ook al dat het onder de noemer theïne ook in thee zit? Daarnaast zit cafeïne ook in cola, ijsthee, energiedrankjes en zelfs in chocolade. Per product verschilt het nogal hoeveel er van het stofje in zit, maar de grootste bronnen van cafeïne zijn toch espresso en energieshotjes. Zodra je iets met cafeïne nuttigt, zal je snel effect zien. Binnen enkele minuten is de helft al opgenomen in je bloed. De echte piek volgt echter pas na anderhalf en twee uur. Wat het precies met je doet, vind je hieronder!

Je wordt alert

Zodra cafeïne in je bloed wordt opgenomen, komt het in je hersenen terecht. Daar blokkeert het bepaalde receptoren, waardoor je een verhoogde staat van alertheid zult krijgen. Ook wordt de afgifte van adrenaline gestimuleerd, wat dat alleen nog maar versterkt. Resultaat: je kunt de wereld aan, maar het zou ook zomaar kunnen dat jij je wat gejaagd voelt.

Je bloeddruk gaat omhoog

Door de adrenaline en de cortisol die vrijkomen na het drinken van een kopje koffie vernauwen je bloedvaten wat. Hierdoor gaat je bloeddruk omhoog, wat er weer voor zorgt dat je hartslag wat omlaag gaat. Bij een grote inname kan dit zelfs voor ritmestoornissen leiden, maar no worries, dan moet je wel echt heeeel veel koffie drinken.

Je moet sneller plassen

Cafeïne stimuleert je nieren, waardoor je sneller moet plassen. Dit herken je vast wel: vlak na je kop koffie of thee voel je direct de druk op je blaas. Dit komt niet omdat, in tegenstelling tot wat mensen vaak zeggen, cafeïne vocht afdrijvend werkt waardoor je meer moet plassen. Het is nog steeds dezelfde hoeveelheid, je moet alleen eerder naar de wc. Als je daar gelijk gaat zitten voor een number two is dat niet zo vreemd, want koffie prikkelt ook de maag en darmen. Maar of dat door de cafeïne komt, of dat daar een ander stofje verantwoordelijk voor is, is (nog) niet bekend.

Je hebt meer energie

Naast alle bovengenoemde effecten, krijg je ook meer energie van koffie en haalt het je vermoeidheid weg. Tijdens het sporten kan dit hartstikke fijn zijn, want hierdoor houd jij je pittige workout langer en beter vol! Precies de reden waarom er ook vaak cafeïne aan pre workout shakes wordt toegevoegd.Toch kan het ook nadelig zijn dat cafeïne je zo alert, energievol en gemotiveerd maakt. Bijvoorbeeld als je opeens helemaal hyped bent na een bakje koffie na het eten, terwijl je eigenlijk vroeg naar bed wilde. Lig je daar lekker naar het plafond te staren. Een goede tip om beter in slaap te komen is dus ook om deze drankjes te vermijden!

Kortom: dat dagelijkse kopje koffie doet best veel met je lichaam. En eerlijk is eerlijk, op Fitgirlcode HQ kunnen we stiekem niet meer zonder. 😉 Ook zo gek op deze warme drank? Op vivakoffie.nl kun je heel makkelijk het koffiezetapparaat vinden dat het beste bij jou past en vind je ook nog eens heerlijke recepten waarmee je eindeloos kunt variëren: van ijskoffie tot koffiecake en zelfs avolattes. Zo wordt je morning coffee ineens wel heel bijzonder! Laat je ons weten in de reacties wat jouw favoriete recept is?

Bron: Voedingscentrum, Wehearit (header)

Plaats een reactie