Fit

5 mythes over vetverlies

Over weinig dingen bestaan zoveel mythes als over vetverlies. De dieetgoeroe’s en gezondheidsclaims vliegen je om je oren. Als je het internet mag geloven kun je zelfs in twee weken enorm afvallen met allerlei detox theevariaties en pillen. Wie al meerdere diëten heeft geprobeerd, weet dat dit complete onzin is, en ook niet bepaald gezond. Om jou weer door de bomen het bos te laten zien, ontkrachten we graag de volgende mythes voor je!

Vetverlies mythes ontkracht

Mythe 1: Je moet veel eetmomenten inplannen

Hoe vaak je op een dag eet verandert werkelijk níks aan hoeveel calorieën je verbrandt. Je stofwisseling wordt niet trager als je minder vaak eet. Pas na 60 uur (2.5 dag) helemaal niks eten wordt je stofwisseling trager! Slecht idee dus om minder te gaan eten 🙁

Mythe 2: Je mag geen vet eten

Je bent wat je eet is alles behalve waar als het aankomt op vet. Laat die light producten vol troep staan, en kies júist voor de vettere variant. Goede vetten zitten vol vitamines en zorgen (samen met eiwitten) voor een verzadigd gevoel. Daarnaast zorgen vetten niet voor een insulinepiek- en dal en krijg je dus niet die beruchte after-dinnerdip en bijbehorende cravings.

Vetverlies mythes ontkracht

Mythe 3: Je moet veel cardio doen

Cardio is een manier om vet te verbranden, maar niet de enige manier, en ook zeker niet de beste manier. Met cardio daalt jouw vetpercentage dan wel, maar ook je spiermassa gaat een beetje achteruit. Als jij aan krachttraining doet, verbrandt je niet alleen calorieën, maar bouw je ook spieren op. Spieren die in rust óók calorieën verbranden. Krachttraining alleen is echter ook niet de beste manier om vet te verbranden. Een combinatie van cardio én krachttraining is de gezondste methode voor vetverlies. Zo train je je jouw hart en bloedvaten én bouw je spieren op!

Mythe 4: Je kunt plaatselijk vet verbranden

Laten we hier vooral kort en bondig over zijn: Nee, je kunt NIET plaatselijk vet verbranden. Als je vet verbrandt, wordt dit over je lichaam verspreid. Dus nee, met rugoefeningen verbrandt je geen rugvet en met buikoefeningen geen buikvet.

Vetverlies mythes ontkracht

 

Mythe 5: Je mag je ontbijt niet overslaan

Ook hier geldt: pas na 60 uur (2.5) dag wordt jouw stofwisseling trager. Maaltijden overslaan in de vorm van Intermittent fasting kan zelfs gunstig zijn voor je insulinegevoeligheid en vetverlies. Het is hierbij belangrijk dat je het niet verandert in een crashdieet maar tijdens je andere maaltijden wel genoeg calorieën binnen krijgt!

 

Hulp nodig om een gezonde levensstijl te beginnen? Je krijgt nu een gratis Vegetarische hardcopy boek & goodiebag bij aankoop van de Fitgirlcode hardcopy guide! Je vindt allerlei lekkere goodies in de tas die elke Fit Girl moet hebben! Dus zorg dat je erbij bent, want we geven 30 tasjes weg en OP=OP! Als je een hardcopy guide koopt, doen wij automatisch een goodiebag met extra guide bij je bestelling. Je hoeft verder dus niets te doen. 

Bron: Qz.com (header), Tookapic & Pixabay via Pexels, Joseph Gonzalez via Unsplash (beeld)

Wil jij een gezondere relatie met eten krijgen? Zo bereik je dat met deze twee technieken! >

Meer van mij zien? Lees dan al mijn artikelen of volg me dan op Instagram op @alixvanlanen.

Plaats een reactie