Fit

6 x oefeningen voor een sterke rug

Wanneer de meeste meiden beginnen met fitness, denken ze niet meteen aan het sterker maken van hun rug. Een strakkere buik, billen en benen hebben meestal een hogere prioriteit. Toch is backday onmisbaar in een goed sportschema. Een sterke rug en core zorgen namelijk voor een goede houding, iets wat onmisbaar is voor het goed uitvoeren van je andere oefeningen! Daarnaast laat een mooi ontwikkelde rug jouw taille ook nog eens smaller lijken. Met deze 6 oefeningen maak jij jouw rug mooi én sterk!

Deadlift

De deadlift is goed voor zo’n beetje alle spieren in je lichaam, maar je rug wordt het meest intens getraind. Zorg wel dat je een goede techniek aanleert, want anders kan deze oefening je rug juist flink wat pijn bezorgen!

Pull-ups

Pull-ups zijn geweldig voor het trainen van je bovenrug, schouders en lats. Als vrouw duurt het vaak wat langer om die 1e pull-up onder de knie te krijgen, maar tot die tijd train je die spieren het best met negative pull-ups. Kijk hieronder hoe je het best naar die 1e pull-up toewerkt!

Barbell rows

Met de Barbell row train je je rug, lats en core. Jouw lichaam spreekt met deze rows de stabiliserende spieren van je bovenlichaam aan om jou op je plaats te houden. Het is een goede compound oefening voor je hele houding!

Dumbbell rows

Met dumbbell rows train je meerdere spieren in je rug, maar vooral je lats worden aangesproken. Deze oefening is een goede aanvulling op of afwisseling met barbell rows. Omdat je unilateraal (één kant per keer) traint, zorg je dat beide kanten van je lichaam even hard getraind worden.

Good mornings

Met good mornings train jij de hele achterkant van je lichaam, waaronder je onderrug en alle spieren eromheen. Deze oefening helpt met het versterken van je stabiliserende spieren en boost hiermee jouw postuur! Daarnaast is deze compound oefening ook goed voor je billen en hamstrings.

Seated rows

Met seated rows train je zo ongeveer je hele rug, je schouders, lats, traps en je armen. Het is hiermee een ontzettend nuttige oefening om jouw bovenlichaam sterker te maken! Hoe je deze oefening uitvoert is te zien in het onderstaande filmpje.

Heb jij al een backday in je schema of train jij je rug op een andere manier? Laat het ons weten in de comments! 

Bro header: Robkingfitness.com

Ben jij al bekend met rows en deadlifts maar wil je wat variatie in je trainingsschema? Pas een van deze deadliftvariaties eens toe! >

Meer van mij zien? Lees dan al mijn artikelen of volg me dan op Instagram op @alixvanlanen.

Plaats een reactie