Fit

7 Redenen om te sporten die niks met afvallen te maken hebben

Sommigen beginnen met hun fit journey omdat ze graag een kilo vet (of een paar) kwijt willen. Ze willen zich eens geen zorgen hoeven te maken over dat buikje in die strakke jurk of het vetrolletje boven de rand van hun broek. Maar er zijn zoveel meer redenen om te beginnen met sporten (en eventueel gezond eten) die helemaal niks met afvallen te maken hebben! We hebben ze op een rij gezet om te laten zien dat je echt niet alleen maar aan je gewicht hoeft te denken, maar dat er zoveel meer voordelen zitten aan die wekelijkse groepsles of dat rondje hardlopen.

1. Je traint ook je mind

Met een workout train je niet alleen jouw lichaam, maar ook jouw mind. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat mensen die regelmatig sporten ook hun hersenen trainen, zeker als je zo nu en dan een nieuwe workout leert of implementeert in jouw schema! Zo vergroot je jouw grijze stof (een deel van het centrale zenuwstelsel) en ontwikkel je betere motorische vaardigheden. Ook maak je nieuwe cellen aan in het gedeelte die over jouw geheugen gaan, waardoor je dingen beter kunt onthouden. Jouw lichaam én jouw brein trainen: wat ons betreft een goede win-win situatie.

2. Je wordt gelukkiger

Zit jij in een dipje? Misschien heb je helemaal geen zin om jezelf dan naar de sportschool te slepen, maar het is toch verstandig om dit te doen! Zowel voor effect op de korte termijn als op de lange termijn. Hoe? Nou, allereerst komen er allerlei endorfines vrij als je sport. Hierdoor krijg je een instant oppepper en goed gevoel over jezelf. Dat herken je vast wel: hoe vaak ben je niet ontzettend trots op jezelf als je net die workout hebt geknald? Zo’n boost kun jij vast wel gebruiken als je er even doorheen zit. En dan is er nog de lange termijn waar ik het over had! Regelmatig sporten kan, in combinatie met meditatie, depressie te lijf gaan. Sterker nog, de resultaten van dit power koppel komen zelfs overeen met antidepressiva. Maar dan dus zonder (verslavende) stoffen in je lichaam te stoppen. Lig jij dus lusteloos in bed? Geef jezelf even die schop onder de kont. Misschien zit je er niet 1, 2, 3 op te wachten, maar je zult je daarna echt beter voelen. Beloofd!

3. Je slaapt beter

Trouble sleeping? Ook dan kan een rondje door het park rennen of met wat ijzer smijten in het krachthonk helpen. En dat betekent niet dat je per se ’s avonds moet gaan sporten. (Al is mijn ervaring wel dat je als een roosje slaapt als je in de avonduren die workout knalt.) Uit onderzoek is namelijk gebleken dat beweging kan helpen om slapeloosheid en rusteloosheid tegen te gaan. Logischerwijs krijg je van zo’n goed nachtje slapen overdag veel meer energie. Maar beweging zelf helpt daar ook voor, blijkt. Een dubbele energy boost, zeg maar.

4. Je hebt minder stress

Van bovenstaande drie puntjes word je al een stuk rustiger en vrolijker, lijkt me. Stress? Niets voor jou – jouw hersenen zijn getraind, je slaapt fantastisch en van al die endorfines word je hartstikke blij. Mocht je er toch last van hebben, dan weet je wat je te doen staat om het tegen te gaan. Jep, sporten is ook een hele goede manier om stress kwijt te raken. En ben jij iemand die veel gaat eten als je stress hebt? Dan kan beweging daar een goede vervanging voor zijn. Dan voel jij je ook niet schuldig achteraf, maar juist hartstikke tevreden dat jij je lekker in het zweet hebt gewerkt.

5. Je lichaam wordt gezonder

Het is vrij logisch, maar hoe vaker jij traint, hoe beter jouw conditie wordt. En dan bedoel ik niet alleen dat je minder hoeft te hijgen en minder steken in jouw zij krijgt als je bezig bent met cardio. Nee, ook jouw lichaam wordt gezonder. Zo wordt jouw hart sterker (onder andere door een gezondere bloeddruk, betere bloedsomloop en een beter gereguleerde temperatuur) en kan het jouw cholesterol verlagen. Sporten is ook goed voor een betere huid, een sterker immuunsysteem en kan je zelfs sterkere botten krijgen. Een hele hoop voordelen, dus!

6. Je hebt kans op een langer leven

Oké, de studie waarop deze ‘claim’ is gebaseerd, is wel gedaan onder 65+. Maar wie weet geldt dit ook al voor iedereen die jong begint. Het zit namelijk zo: je hebt door te sporten kans op een langer leven. Het is eigenlijk de opvolger van puntje 6, want doordat jouw lichaam gezonder is, zal het ook langer naar behoren functioneren. De onderzoekers dachten dat er ook een sterke link lag tussen de dichtheid van de botten en het langer leven. Hoe sterker jouw botten, hoe minder kans op valpartijen of andere ongelukken. (Een vrij veel voorkomende gebeurtenis bij de 65+’ers.)

7. Je kunt pijn beter verdragen

More gains, less pains. Onderzoek laat zien dat als je regelmatig flinke trainingen knalt, jouw pijngrens omhoog gaat. Ideaal voor als je het uiterste van jezelf wilt vragen en PR’s wilt knallen. Of gewoon mooi meegenomen als je een blessure oploopt of die tattoo wilt laten zetten (of vul hier jouw eigen pijnlijke situatie in).

Wat ons betreft zitten er genoeg voordelen aan sporten om onszelf vandaag nog in een toffe sportoutfit te hijsen en naar de gym te gaan! Heb jij zelf nog een reden om te sporten die nog niet bij dit lijstje staat? Laat het ons weten in de comments!

Bronnen: NCBI, ResearchGate, NCBI, Psyn Journal, NCBI, Web MD, Web MD, NCBI, NCBI, Janni Déler (header)

Kun jij wel wat workout inspiratie gebruiken? Probeer dan deze 6 bilspieroefeningen eens >

Meer van mij zien? Lees dan al mijn artikelen of volg me dan op Instagram op @michelledenelzen.

Wil jij nooit achterlopen op de nieuwste health trends?

Speciaal voor jou verzamelen we de meest interessante feitjes en tips over alles gerelateerd aan health. Zorg ervoor dat je nooit achterloopt op de nieuwste trends en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie

Comments

  1. Feel Good & Glow

    Echt zo een goede blog! Ik krijg in onze praktijk (www.feelgoodmarloeshansen.nl) ook vaak te horen dat men uitsluitend sport om af te vallen. Terwijl er zoveeeeeeeel andere redenen zijn om te sporten. Blij dat hier dan ook aandacht aan gegeven wordt.

    Groetjes,

    Dalcia