Fit

Anna reviewt de Happy Healthy Guide

De oude garde Fit Girls kennen mij misschien nog wel, ik was vroegah een van dé Fit Girls. Een jaartje geleden verruilde ik sportschoenen en sneakers voor trouwjurken en sluiers en verliet ik het Fitgirlcode nest. Ben ik vandaag de dag nog steeds een Fit Girl? Daar twijfel ik wel eens aan. Het is en blijft een bumpy ride. Gelukkig hebben de awesome girls op het Fitgirlcode HQ niet stilgezeten en lanceren ze de één na de andere guide vol met lekkere & gezonde recepten. Ik heb de Happy Healthy Guide gevolgd en zal jullie daarover mijn bevindingen delen.

Aanleiding: jeans don’t lie

Toen ik mijn nieuwe baan startte bij ThePerfectWedding.nl veranderde er ongemerkt toch het één en ander. Ik was niet meer dagelijks omringd door die hard Fit Girls en daardoor liet ik de touwtjes toch een beetje vieren. Ik moest acclimatiseren bij mijn nieuwe job, die ik combineerde met freelance opdrachten, én het was ook nog eens zomer. Dat laatste gaat bij mij altijd gepaard met meer wijn dan in de winter. Bovendien was ik gestopt met crossfit omdat ik meer ‘mijn eigen ding’ wilde doen in een sportschool. Kort samengevat: ik sportte minder fanatiek en ik at minder gezond. En wat gebeurt er dan? Jup, je spijkerbroeken gaan niet meer dicht. In de zomer kon ik mezelf nog redelijk goed voor de gek houden, want ja, een fladderig zomerjurkje heeft meestal geen rits en knoop. Maar zodra de bladeren van de bomen vielen en ik toch echt weer in een spijkerbroek moest, wist ik meteen hoe laat het was. Oepsie. Geen idee hoeveel ik was aangekomen, want ik heb al een hele tijd geleden de weegschaal uit het raam geflikkerd, maar het was zeker een kilo of 5. Of misschien wel 7. Auw. Het was echt een klap in mijn gezicht. Ik was ook boos, want ik had het idee dat ik de boel onder controle had en de touwtjes best een beetje kon laten vieren. Boy, was I wrong. Ik vond het zo confronterend dat alle fitte chicks die ik volgde op Instagram (en waar ik mijn fit journey zo ongeveer mee begonnen ben) wel progressie maakte, maar dat ik daarentegen een paar stappen terug had gedaan. Hoe had het zo ver kunnen komen? I guess my priorities shifted. Het was tijd om back in the game te komen! Op dat moment lanceerde Fitgirlcode een nieuwe guide. The timing could not have been more right.

happy healthy guide

Geen discussie

Misschien denk je: pff, ik ben al een super gevorderde Fit Girl. Ik heb die guide helemaal niet nodig. Dat dacht ik dus ook! Maar waarom paste die spijkerbroek dan op miraculeuze wijze niet meer? Soms kan je, ook als gevorderde Fit Girl, best een opfrissertje gebruiken. Ik weet heus wel dat je geen strakke bil krijgt als je kapsalon vreet en dat je beter onbewerkt voedsel kunt eten dan uit een zakje. Ook ben ik bekend met het hele macro-concept en weet ik wat moet eten om genoeg koolhydraten, vetten en eiwitten binnen te krijgen. Maar the devil is in the details. Als je kneitertje clean eet, dan is het heel duidelijk wat er wel niet thuishoort op je bord, maar als je ook nog een beetje van het leven wilt genieten en streeft naar de welbekende ‘balans’, dan is de scheidingslijn tussen wat wel en niet bueno is toch net iets dunner. De Happy Healthy Guide zorgt ervoor dat je geen eindeloze discussies met jezelf hoeft te voeren. Mag ik nog een beetje kaas in mijn salade of extra rijstwafel met pindakaas? Staat het in de guide? Nee? Dan is het antwoord duidelijk. Alles wat je eet op een dag is namelijk perfect uitgebalanceerd, dus als je dat netjes eet kom je niks tekort. Je hoeft zelf niet na te denken, alleen eten wat er die dag op het menu staat. It’s as simple as that!

SHOP DE HAPPY HEALTHY GUIDE

happy healthy guide

New and improved

Ik heb de lancering van de eerste Fitgirlcode Guide van dichtbij meegemaakt. Het was een hele bevalling, maar wat waren we trots! De nieuwe Happy Healthy Guide is naar mijn mening echt de new & improved versie. Girls you have outdone yourself! Deze guide is echt zo chill in gebruik. Je ziet in één oogopslag wat je die dag moet eten, mét bijbehorende recepten. Dus je hoeft niet eindeloos te bladeren om bijvoorbeeld het recept van je ontbijt te vinden. Die staat er gewoon onder! Daarnaast heb je nog steeds een apart weekoverzicht zodat je weet wat je te wachten staat. Plus, voordat je aan je week begint krijg je te horen welke healthy snack je moet maken. Ik vond dat heel handig, want op zondag heb je meestal meer tijd om te preppen. Als je er op dinsdagavond ineens achter komt dat je een bananenbrood moet bakken voor de volgende dag, kan dat op drukke dagen een beetje overweldigend zijn. Nu kan je natuurlijk aan het begin van de week kijken wat je te wachten staat, zodat je niet overvallen wordt door spontane bananenbroden, maar het is duidelijk te merken dat de Fit Girls met je mee hebben gedacht. Nice!

happy healthy guide

Puntje van verbetering

Ik moet natuurlijk wel kritisch blijven, anders lijkt het net alsof ik ingehuurd ben om deze review te schrijven 😉 Mocht er een nieuwe guide in de making zijn, dan zou ik wel iets meer bonen terug willen zien in de recepten. It’s a whole lot of chicken! Ik hou van kip, don’t get me wrong, maar ik zou er gelukkig van worden als de eiwitbronnen iets meer afgewisseld worden. Hier en daar bijvoorbeeld een vleesvervangertje zoals tofu in de mix zou ook niet verkeerd zijn. Het hoeft geen complete Vega Guide te worden, want die is er al, maar iets meer afwisseling in de eiwit department zou top zijn!

Wat heeft de Happy Healthy Guide my gebracht?

Ik heb de eerste 6 weken van de Happy Healthy Guide gevolgd. Ik ben nog niet klaar om naar deel 2 te gaan, want ik wil eerst nog wat zakken in mijn vetpercentage. Daarom ga ik deel 1 nog een keer doen. FYI: deel 2 is ongeveer hetzelfde als deel 1, alleen mag je iets meer eten.

Bewustwording

De guide heeft me weer even op scherp gezet. Ik weet prima hoe ik gezond moet eten, maar door de eetschema’s te volgen werd ik ook weer bewust van de hoeveelheden. Ik vind het een extreem gore uitspraak, maar het is wel waar: ieder pondje gaat door het mondje. Je onderschat hoeveel calorieën je onbewust (tussendoor) eet op een dag. In het begin dacht ik vaak: really, 6 walnoten? Are you kidding me? Maar die walnoten waren niet het enige waar mijn salade uit bestond. Er zat ook kip, feta, olijfolie etc. in. Als het aankomt op eten moet je keuzes maken. Je kan niet én én én verwachten dat je weer in soepeltjes in je spijkerbroek glijdt. Wil je liever 12 walnoten, prima, maar dan moet je die feta bijvoorbeeld achterwege laten. De guide maakt je bewust van dit soort keuzes. Ik heb het gevoel alsof mijn systeem weer even gereboot is.

happy healthy guide

In control

Daarnaast gaf het foodpreppen en vooruit denken met boodschappen me heel erg het gevoel dat ik mijn shit together had. Die controle is fijn! Je moet wel een hele stoere boy zijn wil je me verleiden met een KinderBueno op een dag dat er 4 chique geprepte bakjes in mijn tas zitten. Opdonderen met die rotzooi, ik heb mijn eigen voer! Beetje dat 😉 Veel mensen in mijn omgeving twijfelen of ze gaan beginnen met de guide, omdat ze bang zijn dat ze bezwijken onder het foodpreppen. Maar vriendin, je moet toch sowieso eten klaarmaken? Of je dit nou ‘s avonds doet voordat je gaat slapen of tussen de middag als het lunchtime is. Je moet het sowieso doen! Nu sta je in ieder geval niet voor verrassingen en kun je je ‘s ochtends al verheugen op die heerlijke bloemkool curry met kokos. I rest my case.

SHOP DE HAPPY HEALTHY GUIDE

Wil jij ook de Happy Healthy Guide proberen? Tot en met maandagavond krijg je €5,- korting op alle guides! Voer de code ‘HH2017’ in bij het afrekenen. 

Wil jij motivatie om jouw eigen fit journey te maken?

We got your back girl! Laat ons je dagelijks inspireren en motiveren en helpen naar de fitste versie van jezelf. Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie

Comments

  1. Chinouk

    Leuk om te lezen Anna, wat schrijf je toch ontzettend leuk! Hoeveel ben je afgevallen tijdens de 6 weken? En wat vond je van de voorbereidingstijd / gemak van maaltijden?

    • Anna

      Hi Chinouk,

      Dankjewel voor je lieve reactie! Ik weet niet hoeveel ik ben afgevallen in kilo’s, zoals ik al zei heb ik de weegschaal een tijdje geleden weggedaan, maar ik ben zeker een paar cm kwijt geraakt bij mijn buik. Want ik merkte dat broeken die heel strak zaten weer een stuk beter paste! Ik vond de voorbereidingstijd best wel meevallen. Sommige dingen moet je wel echt preppen, maar andere dingen zoals wraps, daar kun je de ingredienten ook makkelijk van meenemen en het op je werk oid maken. Ik had ook veel minder ingrediënten ‘over’ aan het einde van de week, dan bij de eerste guide. En je maakt vaker een maaltijd s avonds waar je de volgende dag nog van eet. De meeste maaltijden heb je echt in 10 minuten gemaakt. Succes ermee! Liefs