Recepten

Challenge: 1 week eten uit kookboeken

Ken je dat: je hele kast staat vol met kookboeken (die je eigenlijk veel te weinig gebruikt) en toch staan er altijd weer nieuwe exemplaren op je verlanglijstje. Want ja.. de foodfoto’s zijn zo mooi en de recepten zo lekker. Daarom besloot ik mezelf uit te dagen: 1 week eten uit kookboeken. En zo zag mijn eetdagboek er uit.

Ik ben dol op kookboeken, maar kook er veel te weinig uit. Een nieuw kookboek verdwijnt al snel op mijn stapel met andere mooie kookboeken. Het enige wat ik af en toe doe is ze afstoffen. En zelfs dat doe ik te weinig… 😉 Om mezelf een goed excuus te geven om weer een nieuw kookboek te mogen kopen moet daar verandering in komen! Ik ga een week lang de recepten voor mijn ontbijt, lunch, snacks en avondeten uit die stapel met kookboeken halen.

Goed om te weten: in het eetdagboek hieronder staan alleen de recepten die uit kookboeken zijn gekomen. Naast deze recepten at ik iedere dag ook gewoon fruit en mijn bakjes kwark als tussendoortje.

Dag 1 – dinsdag

  • Ontbijt: chia-pudding met mango – All-day Breakfast
  • Snack: zwarte bonen brownie – Eet als een Expert
  • Lunch: maiswafels met chocoladehummus – Eet als een Expert
  • Diner: Chili met haver – Heerlijke Havermout

Door de mango doe ik ook een banaan, omdat het me anders iets te weinig is. De zwarte bonen brownie en chocoladehummus maakte ik gisterenavond al. De hummus is echt top! Ik ben dol op havermout in de ochtend, maar ‘s avonds heb ik dit nog nooit op. Maar de chili met haver is verrassend lekker. Dit recept is zeker een blijvertje! 

Dag 2 – woensdag

  • Ontbijt: overnight oats met rood fruit – Eet als een Expert
  • Snack: zwarte bonen brownie – Eet als een Expert
  • Lunch: rijstwafels met chocoladehummus – Eet als een Expert
  • Diner: pittige penne met vis – Killerbody Dieet

Havermoutpap eet ik vaak, maar altijd dezelfde combi. Tijd voor afwisseling. Als snack en lunch put ik uit mijn voorraad. De pittige penne met vis van vanavond heb ik al vaker gegeten en is een echte favoriet. Die mocht dan ook niet in dit lijstje ontbreken.

Dag 3 – donderdag

  • Ontbijt: kwark met granola – All-day Breakfast
  • Snack: zwarte bonen brownie – Eet als een Expert
  • Lunch: rijstwafels met chocoladehummus – Eet als een Expert
  • Diner: tagliatella met doperwten en munt – Runner’s world Kookboek
  • Snack: yoghurtijs met fruit – Eet als een Expert

Gisterenavond ben ik nog even de keuken ingedoken om een pot verse granola te maken. Het verbaast me hoe snel dit gedaan is. Dit moet ik echt vaker doen. De snack en lunch zijn hetzelfde als (eer)gisteren. Als ijsliefhebber mochten homemade ijsjes deze week niet ontbreken. Daarom maakte ik gisterenavond ook yoghurtijsjes.

Dag 4 – vrijdag

  • Ontbijt: kwark met granola – All-day Breakfast
  • Snack: zwarte bonen brownie – Eet als een Expert
  • Lunch: crackers met homemade eiersalade – Eet als een Expert
  • Diner: groentesoep met kikkererwten – Heerlijke Havermout

Het voordeel van granola is dat je direct voor meerdere dagen een lekker ontbijtje hebt. De homemade eiersalade uit Eet als een Expert is super simpel, maar ontzettend lekker. Aanradertje hoor! Ook de groentesoep is top! Ik begin in herhaling te vallen…

Dag 5 – zaterdag

  • Ontbijt: quinoa parfait – Eet als een Expert
  • Lunch: groentesoep met kikkererwten – Heerlijke Havermout
  • Diner: zwarte bonen burgers – Heerlijke Havermout

De quinoa parfait is echt ontzettend lekker! Ik heb deze week al veel meerdere hele lekkere ontbijtje op, maar ik denk dat dit toch wel mijn favoriet is. Als lunch eet ik een restje van de groentesoep van gisterenavond en ‘s avonds maak ik zwarte bonenburgers. En burgers zijn altijd een feestje!

Dag 6 – zondag

  • Ontbijt: Chuncky Monkey oats – Eet als een Atleet
  • Lunch: maistortilla met kalkoen en vijgenjam – Runner’s world Kookboek
  • Diner: kruidige linzensoep – Eet als een Expert

Ik doe vandaag mee aan de Run for KiKa en heb daarom voor een veilig ontbijtje gekozen. Een combi die ik zelf ook erg vaak eet. De maistortilla’s zijn wel buiten mijn comfort zone. Deze combinatie zou ik zelf niet snel bedenken. Na de run maak ik een grote pan linzensoep. Ontzettend lekker gekruid. Smullen weer!

Dag 7 – maandag

  • Ontbijt: biet-bananenchiapuddig – Eet als een Expert
  • Snack: eimuffin – Eet als een Expert
  • Lunch: zwarte bonenburger op brood – Heerlijke Havermout
  • Diner: tempeh uit de oven – Eet als een Atleet

Gisterenavond heb ik een tijdje in de keuken gestaan om mijn ontbijtje en snack voor de komende dagen voor te bereiden. Alleen van de kleur van mijn ontbijt word ik al blij! We sluiten deze challenge ontzettend goed af met pitabroodjes met tempeh uit de oven. Mijn favoriete avondmaaltje van deze week.

Funfact: pas halverwege de challenge kwam ik erachter dat geen van de recepten die ik heb gekozen voor het avondeten vlees bevatten. Voor ons (als toch wel echte vleeseters) een flinke aanpassing. En het beste: we hebben het niet gemist!

De kookboeken die ik heb gebruikt:

Mijn favoriete kookboek is Eet als een Expert. Ben je geïnteresseerd in gezonde voeding? Dan is Eet als een Expert een echte aanrader. In dit kookboek staan niet alleen super leuke en gezonde recepten, maar ook veel uitleg over gezonde voeding.

Wat mij betreft is het experiment meer dan geslaagd! Ik heb de hele week lekker en (voor mij ook heel belangrijk) gezond gegeten. Ik zeg een echte aanrader! Je doet nieuwe inspiratie op en wordt weer wat creatiever in de keuken. Dus niet meer iedere ochtend datzelfde havermoutje. En meer afwisseling!

Welke kookboeken staan er op jouw wishlist? Ik ben ook erg benieuwd naar jouw tips (om mijn eigen lijstje weer mee aan te vullen). Wat is jouw favoriete kookboek of recept? Laat het me weten in een comment.

Wil je meer van de recepten zien? Bekijk dan het hoogtepunt Food op mijn Instagramaccount: @Nathalie2605.

Wil jij meer van dit soort recepten zien?

Geen probleem! We barsten van de healthy recepten en kunnen niet wachten om ze met jou te delen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg ze dagelijks in je inbox!

Plaats een reactie