Fitness Transformations

De fit journey van Hermieke

Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft meegemaakt. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook!

Na de bevalling van haar tweede kindje ging het roer bij Hermieke om. Ze zat niet lekker in haar vel en dat moest anders! Ze begon met hardlopen, maar pakte daarnaast ook krachttraining op. Alles vanuit huis, want jonge moeders hebben lang niet altijd tijd om naar de sportschool te gaan! Inmiddels is ze enkele jaren, een hoop wijsheid en een flink wat centimeters minder verder en wilt ze anderen motiveren. Henrieke bewijst dat je van de ene uiterste (veel snoepen en nooit sporten) naar de andere (clean eten en cardio & krachttraining) kunt gaan en dit ook kunt volhouden! 

Wat was voor jou de reden/aanleiding om het roer om te gooien?

Ik had net mijn tweede zwangerschap achter de rug en mijn jongste zoontje was een huilbaby. 10 maanden lang heeft hij zeker 10 uur per dag alleen maar gehuild. Ik werd echt bijna letterlijk gek in mijn eigen huis. Ik zocht een uitvlucht, moest naar buiten! Aangezien ik met mijn 1.67cm meer dan 90 kilo woog, moest er ook echt wat vanaf. Dus ging ik proberen te hardlopen!

Wie of wat heeft jou gemotiveerd?

Het constant klagen over mijn figuur, kleding wat nooit leuk stond en een man die tegen mij zei “dit gaat je toch niet lukken”. Vastberaden werd ik toen!!

fit journey

Waar schaamde je je vroeger voor?

Ik ben klein, dus vooral mijn hele postuur. Mijn benen, heupen, buik en billen… alles was niet in proportie.

Wat durf je nu wat je voorheen niet deed?

Ik durf nu in strakke kleding op de foto! Ik durf zelfs in bikini op de foto.

Wat was jouw slechtste gewoonte?

Snoepen. Ik ben dol op snoep, chocolade en chips. Eigenlijk alle eten! Ik at soms in de ochtend al snoep of chips, gewoon wanneer ik zin had.

fit journey

Heb je deze gewoonte vervangen voor een goede gewoonte of heb je het in balans kunnen brengen?

Ik heb heel veel kennis opgedaan over macro’s, calorieën, hoeveelheden en gezond eten. Je hoeft echt niet 100% gezond te eten, maar het helpt wel! Af en toe genieten is belangrijk, maar je moet inderdaad de juiste balans vinden!

Wat kan je absoluut niet uit je leven schrappen? 

Nooit is een groot woord… Ik heb 9 weken een heel streng schema gevolgd om te cutten, en heb toen 0% gesnoept of gecheat. Als het moet kan heel veel. Toch miste ik op zijn tijd een lekker stuk chocolade of een zakje snoep!

Wat is het grootste diepte- en hoogtepunt in jouw journey?

Mijn grootste dieptepunt was denk ik mijn start. Over de 90kg en zo’n ongezond BMI. De eerste paar keren hardlopen schaamde ik me dood. Ben blij dat ik toch volgehouden heb. Mijn hoogtepunt was echt wel een fotoshoot die ik half april heb laten doen. Hiervoor ben ik eerst ruim 4 maanden gaan bulken om spieren op te bouwen en daarna 9 weken heel streng cutten. 100% clean eten, 4x per week hardlopen en 4x per week krachttraining. Erg pittig… maar als ik de foto’s terug zie, was het me 100% het harde werk waard!

fit journey

Wat heeft voor jou het verschil gemaakt, sporten/voeding of bijvoorbeeld de combinatie? 

Absoluut de combinatie! Heb wel geleerd dat voeding ongeveer 80% is en sporten 20%. Maar de combinatie is absoluut het beste! Ik eet graag koolhydraatarm, omdat ik aanleg heb om makkelijk aan te komen. Daardoor moet ik ook wel gewoon intensief blijven sporten, anders kom ik makkelijk weer aan. De combinatie hardlopen en krachttraining vind ik zelf erg prettig! Ik doe alles thuis dus kan zelf bepalen per week hoe vaak ik iets doe.

Wat is jouw doel op de korte- en lange termijn?

Op korte termijn wil ik graag deze shape vasthouden. Lekker in mijn vel zitten. Op langere termijn zou ik mijn krachttraining graag meer gaan richten op mijn billen. Die zijn door het vele hardlopen heel plat geworden. Een mooie ronde kont is een goed streven!

Volhouden is vaak het aller moeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft?

Veel mensen zeggen: het is toch goed nu? Waarom nog zo letten op je eten en zoveel sporten? Ze beseffen niet dat het een bepaalde levenstijl is die je moet aanhouden. Anders kom ik zo weer kilo’s aan. Ik dieet niet, ik heb gewoon mijn leefstijl aangepast en daar voel ik me goed bij! Honger lijden werkt niet voor mij. Ik moet aan mijn 6 maaltijden per dag komen. En 1x per week een lekkere cheatmeal. Dan let ik ook nergens op met die maaltijd! Heb ik de rest van de week wat om naar uit te kijken… en soms gaat er echt wel een extra reep chocolade of een grote zak snoep doorheen hoor! Dan balans ik daarna weer wat meer met mijn eten en komt het ook wel goed. Wel blijven genieten, anders hou je het niet vol!

fit journey

Als je iets kon zeggen tegen de persoon die je was ‘voor’ je transformatie, wat zou je dan zeggen?

Ook al denk je nu dat je het niet kunt… als je iets graag wilt, kan iedereen het! Volhouden en discipline zijn zo belangrijk!

Hoe ziet jouw sport-regime eruit? en heb je een vast schema?

Ik doe ongeveer 3x per week aan hardlopen, variërend van 5-10 km. Dat maakt lekker mijn hoofd leeg en is goed voor de verbranding. Daarnaast zo’n 3x per week krachttraining. Ik heb verschillende trainingsschema’s. Ik heb fullbody schema’s maar ook split schema’s. Ik vind vaak 1 ochtend besteden aan 1 gebied, bijvoorbeeld benen/billen, het fijnste!

Wat vind jij de grootste bullshit hype op fitness gebied?

Maaltijdvervangers, zoals shakes. Zo zonde van je geld en op lange termijn geen goed en blijvend effect!

fit journey

Wat is je grootste ergernis als het aankomt op health & fitness?

Onbegrip van veel mensen. Waarom je nog sport als je er toch goed uit ziet? Waarom krachttraining, wil je een bodybuilder worden? Waarom supplementen, zijn dat anabolen? Er zijn veel misvattingen en vooroordelen. Soms voelt het alsof je je vaak moet verantwoorden!

Hoe zorg jij voor balans in je voeding?

Ik track vaak alles in Myfitnesspal, voor mijn eigen overzicht. Daarnaast 1 cheatmeal per week maar dat zijn er soms ook wel eens 2 hoor! Vooral blijven genieten en balans houden. Niet te veel vetten en suikers. Er is ook zoveel gezond eten wat lekker is! Vaak is snoepen bij mij ook uit verveling.

Hoe sta jij tegenover het tellen van calorieën en macro’s?

Ik heb in de loop der jaren hier veel over geleerd. Ik hou er zeker rekening mee, maar zo strak als ik er eerder op zat doe ik het niet meer. Dan word je heel erg gefocust op doe cijfers, net als de weegschaal. Kijk meer naar hoe jij je voelt en je in je vel zit! En meet je centimeters, want die gaan er harder af dan kilo’s!

Hoe ziet een healthy menu er voor jou uit? 

Ik ontbijt graag met kwark, frambozen en havermout. Ik maak er met water een lekkere milkshake van. Middageten is speltbrood mijn favoriet, met wat kipfilet en soms pindakaas. Avondeten wisselt. Gezonde spaghetti of courgette spaghetti! Daarnaast eet ik ook graag de standaard rijst met kip/vis en groene groenten. Ik weeg wel alles af voor mijn avondeten.

fit journey

Wat is jouw favoriete ‘foodprep’ maaltijd?

Rijst met vis of kip en broccoli of asperges! Saai maar blijft lekker. En spaghetti met lekker veel groenten en knoflook!

Doe je ook aan de zogeheten cheat meals/cheat days? 

Geen hele dag, wel een maaltijd. Lekker een shoarma schotel, patat of lekker uit eten! Als je voornamelijk clean eet, geniet je er zoveel meer van!! Mijn ervaring is als ik niet 1x per week cheat, dat ik stilstond in gewicht. Cheaten geeft je verbranding ook weer even een boost!

Wat is een gezond alternatief voor je guilty pleasure?

Appel met kaneel in de magnetron: net een beetje appeltaart. En havermout met water, 1 ei, 1 eiwit, een schep chocolade whey en een lepeltje cacao: 20 minuten in de oven en je hebt heerlijke en gezonde chocolademuffins als ontbijt!

Wat is jouw ultieme Lazy Fit Girl product?

Bij het avondeten 200 gram komkommer kiezen als groente, als je geen zin hebt om groente te koken!

Nieuwsgierig naar Hermiekes progressie? Check snel haar Instagram paginaWil jij zelf nu ook een paar kilo’s kwijt en een healthy en happy levensstijl opbouwen? We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

 

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere Fit Journey heeft afgelegd? Stuur dan een mailtje naar [email protected] Jouw verhaal kan voor iemand het eerste of laatste duwtje in de goede richting zijn. 

Wil jij motivatie om jouw eigen fit journey te maken?

We got your back girl! Laat ons je dagelijks inspireren en motiveren en helpen naar de fitste versie van jezelf. Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie

Comments

  1. Martine

    Wauw wat knap. Helemaal omdat je thuis blijkbaar niet veel support kreeg. Super dat je dit hebt gedaan, wat een mooi voorbeeld voor je kinderen. Hoe heb je dit thuis gedaan, had je heel veel verschillende soorten gewichten?

  2. Hermieke

    Hoi Martine, bedankt!! Mijn man dacht in het begin dat ik dit niet zou redden, vandaar zijn opmerking in het begin… vanaf daarna heb ik alle support wel gekregen die ik nodig had hoor!! Anders had ik dit nooit gered! Ik heb thuis een Kettlebell van 6kg en een trappetje dumbells waarvan de zwaarsten 5kg per stuk zijn!