Fit

Last van deze symptomen? Tijd voor een rustweek!

Als fanatieke Fit Girl sta je graag elke week een flink aantal keer in de sportschool en haal jij het meeste uit je workout. Niet omdat het moet, maar omdat je het heerlijk vindt om jezelf te pushen. De laatste tijd merk je echter dat de vermoeidheid erin begint te sluipen. Doorzetter dat je bent, geef je nog een keer extra gas, maar je resultaten lopen juist achteruit. Wat is hier aan de hand?

Wanneer je jezelf week na week flink pusht, bouw je een bepaalde vermoeidheid op. Meestal wordt als regel genomen dat je na elke 8 à 10  weken trainen een rustweek neemt, maar hoe jij je voelt is de belangrijkste maatstaf. Ervaar je (een paar van) de onderstaande symptomen? Hou dan rust! Is de klassieke rustweek niet genoeg? Ga jezelf niet pushen en wacht tot jij je volledig uitgerust voelt!

Heb je deze symptomen van overtraining, neem dan een rustweek

Fysieke tekenen

  • Spierpijn
  • Pijn aan gewrichten
  • Gewichtsverlies
  • Minder eetlust
  • Verhoogde hartslag in rust
  • Vaker ziek zijn
  • Teruglopende prestaties

Mentale tekenen

  • Sneller geïrriteerd
  • Depressie
  • Gebrek aan motivatie
  • Slapeloosheid
  • Verminderde concentratie

Heb je deze symptomen van overtraining, neem dan een rustweek

Wat als je geen rustweek neemt?

Wat gebeurt er als je ondanks de vermoeidheid toch door blijft trainen? Blijf je jezelf pushen, dan beland je na verloop van tijd van de regen in de drup. De opgenoemde symptomen zijn tekenen van overreaching: dit is opgebouwde vermoeidheid die met een relatief korte rustperiode (van bijvoorbeeld een week) prima is op te lossen. Ga je toch nog voor een langere periode door met trainen, dan bereik je het stadium dat overtrainen heet. Het herstelproces van overtrainen is geen proces van weken, maar van maanden. Maandenlang de sportschool niet van binnen zien is natuurlijk het laatste wat je wilt!

Heb je deze symptomen van overtraining, neem dan een rustweek

Tijdens je rustweek

Wat mag je nog wel doen tijdens zo’n rustperiode? Ben je vermoeid of ziek, dan kun je nog wel maximaal drie keer per week een lichte cardio sessie van 20 tot 30 minuten te doen. Onder lichte cardio wordt o.a. fietsen of een powerwalk verstaan. Een belangrijke tip is om vooral ook gezond te blijven eten. Tijdens een periode van rust geef jij je lichaam de tijd om te herstellen en groeien en daar heeft het natuurlijk voedingsstoffen voor nodig!

Wist jij dat een rustweek zo belangrijk is? Laat het ons weten in de comments!

Bronnen (beeld): Marion Michele (header), Dan Gold, Vladislav Muslalov en Arek Adeoye via Unsplash 

Nog hartstikke fit, maar wel benieuwd naar hoeveel rust je tussen je sets moet nemen? Lees het hier! > 

Meer van mij zien? Lees dan al mijn artikelen of volg me dan op Instagram op @alixvanlanen.

Plaats een reactie