Lifestyle

Dit zijn de dingen die Michelle vol blijft houden na haar vegan challenge


Je kunt het (bijna) niet gemist hebben: augustus was vegan maand! Op twee stiekeme pizza- en patat mayonaise-momentjes na zwoor ik 31 dagen lang alle dierlijke producten af. Ik heb mijn ups en downs gehad en het was zeker niet altijd even makkelijk, maar ik heb het wel volgehouden! Sterker nog; ik heb nieuwe dingen geleerd die ik eigenlijk niet zomaar meer uit mijn leven kan en wil schrappen nu de vegan challenge is afgelopen.

Ja, dat lees je goed! Niet dat ik nu 100% vegan wil blijven hoor. Maar ik ben me wel bewust geworden van bepaalde dingen en heb geleerd dat er ook heel veel lekkere en goede vegan vervangers zijn. De plantaardige maand heeft mijn ogen op bepaalde fronten toch wel geopend en daar trek ik graag lessen uit. Het zou zonde zijn om al deze nieuwe kennis gewoon te laten voor wat het is en terug te gaan naar mijn oude eetschema, nietwaar? Tijd dus om op een rijtje te zetten welke dingen ik vol blijf houden!

Zuivel vaker vervangen

Om niet aan de vitamine B12-tabletten te moeten, vind ik het als vegetariër reuze belangrijk om voldoende zuivel en eieren te eten. Op dit moment eet ik dagelijks kwark, kaas en/of room en eet ik zo’n 2 keer per week eieren. Echter ben ik me ook bewust van de belasting die de productie van zuivelproducten op het milieu heeft. Tijdens de vegan maand heb ik geleerd hoe gemakkelijk ze te vervangen zijn en dat ik vanaf nu dus best een verdeling kan maken tussen dierlijke en plantaardige producten. Kookroom vervangen door soja- of rijstroom bijvoorbeeld of mijn favoriete vegan pizzarecept eens wat vaker maken (met tomatensaus, vegan kaas, vegan pesto, spinazie, courgette, cherrytomaatjes en paprika). Toch wil ik niet 100% overstappen op deze zuivelvervangers. Waarom? Toen ik in augustus elke dag met sojayoghurt ontbeet, merkte ik dat mijn huid daar niet ontzettend blij van werd. Ik ga dus op zoek naar een goede balans tussen de twee, want er moet zowel aan het milieu als aan mijn eigen gezondheid worden gedacht!

Nieuwe recepten uitproberen

Soms voelde ik me behoorlijk gefrustreerd in de supermarkt omdat ik niet wist wat ik kon en mocht eten. Ik had een paar goede recepten (zoals een couscoussalade en een lekkere curry), maar echt veel vegan gerechten kende ik nog niet. Dat in combinatie met veel ingrediëntenlijsten moeten checken, was weleens vervelend. Toch kijk ik ook wel positief terug op deze ervaring, want het motiveerde me om allerlei nieuwe vegan recepten op te zoeken. Zo ben ik allerlei lekkere dingen tegengekomen, zoals dumplings met paddenstoelen en wraps met zelfgemaakte plantaardige ricotta. Ik wil komende tijd dus zeker op zoek blijven gegaan naar allerlei lekkere plant based recepten en me niet alleen aan mijn standaard repertoire met vega recepten houden. Er is nog zoveel meer lekkers om te ontdekken!

vegan challenge

Brood met beleg bleef gelukkig ook nog een optie. Heel veel mensen denken er niet over na als ze voor het ‘boterschap’ staan, maar margarine is dus hartstikke plantaardig. Nou ben ik niet iemand die ontzettend veel boter op mijn brood eet, maar zo af en toe vind ik het wel lekker. Om mijn brood wat minder droog te maken of om ervoor te zorgen dat mijn hagelslag niet van mijn boterham valt. Het is bij deze ‘categorie’ dan ook heel gemakkelijk om vegan te blijven eten – ik ga gewoon voor Becel. Hierbij heb ik de keuze voor allerlei soorten 100 % plantaardige margarine(producten): van Becel Original tot Becel spreads met een smaakje. Een van de redenen dat ik ook lekker voor margarineproducten blijf gaan is omdat ik een van mijn nieuwe vegan lievelingsbroodjes echt niet meer kan missen: brood met Becel met kokosolie en amandelolie en pure hagelslag. Hallo bounty als lunch!

Vegan hotspots

Toen ik 15 jaar geleden vegetariër werd, was uit eten gaan soms best lastig of eentonig. Er stond standaard een salade met geitenkaas en een pasta met paddenstoelen op de kaart. Best lekker, maar je wilt ook weleens iets anders. Tegenwoordig hebben bijna alle restaurants wel een origineel vega gerecht op de kaart. Maar vegan? Daar was ik van tevoren een beetje bang voor. Zoveel restaurants kende ik niet die een groot of zelfs compleet vegan menu hadden. Gelukkig zijn er een heleboel! Van Happy Earth Kitchen in Rotterdam tot de Vegan Junk Food Bar in Amsterdam. Ik heb bij allebei zo ontzettend lekker gegeten, dat ik reuze benieuwd ben naar meer lekkere vegan restaurants en hotspots. Vegan eten kan zo ontzettend lekker zijn. Als ik het zelf maak al, laat staan als ervaren chefkoks aan de slag gaan en de beste plantaardige maaltijden op tafel toveren! Daarom wil ik komende tijd nog meer vegan hotspots gaan bezoeken om te ontdekken hoe veelzijdig vegan eten kan zijn.

Wat zijn kleine dingetjes die jij doet om vaker plantaardig te eten? Laat het me weten via de comments!

Disclaimer: dit artikel is in samenwerking met Becel geschreven. Dit verandert echter niets aan mijn mening, ik sta 100% achter dit artikel! 🙂

Wil jij geen enkel lifestyle artikel missen?

Gaan we voor je regelen! Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we houden je dagelijks op de hoogte van de leukste lifestyle artikelen op de site.

Plaats een reactie

Comments

  1. Andrea

    Wat een leuk artikel ! In Dordrecht zit nog een (denk ik) leuk vegan restaurantje. Moet hem eens proberen . En qua vegetarisch SPIRIT in Rotterdam. Heerlijk!

  2. Armanda

    Hoi Michelle, tof artikel! Misschien toch beter om B12 voor de zekerheid bij te slikken? Want het Voedingscentrum raadt aan om niet meer dan 3 eieren per week te eten (of iets meer als vegetariër) en uit zuivel haal je waarschijnlijk ook niet alle B12 die je lichaam nodig heeft. Een supplement is niets mis mee, het is gewoon een zuivere bron van B12, zonder dat je er de nadelen van dierlijke producten bijkrijgt (cholesterol, hogere bloeddruk, verzadigd vet, transvet). Dus ook al eet je zuivel en ei: ik zou er geruster op zijn als je toch nog B12 erbij neemt. 😀 Wellicht heb je daar al goed over nagedacht of met een dietist over gepraat, maar ik dacht ik deel het toch even met je. 😉 Ik koop zelf B12 bij de webshop ecomundo.bio, die is geheel natuurlijk zonder chemische middeltjes. (Ik ben zelf vegan en merkte trouwens dat mijn huid wel beter werd toen ik vegan werd, maar ik consumeerde daarvoor ook een liter magere yoghurt per dag, echt veel te veel dus haha). Groetjes, Armanda

    • Michelle den Elzen

      Hi Armanda! Dankjewel voor je lieve berichtje! Een supplement is inderdaad niks mis mee, ik ben alleen zo’n chaoot die dat gewoon netjes een week doet en dan weer twee maanden vergeet. 😉 Daarom probeer ik met mijn voeding een goede balans te zoeken! In de afgelopen 15 jaar als vegetariër heb ik nooit B12 geslikt en daar heb ik nooit last van gehad. Nu is het inderdaad uitzoeken of dat hetzelfde blijft als ik wat minder zuivel ga gebruiken. Een tripje naar de diëtist kan inderdaad geen kwaad om dat eens te onderzoeken. Dankjewel voor de tips! 🙂 Groetjes, Michelle