Fit

Dit zijn de gevolgen van te weinig water drinken

Ironisch genoeg begon ik pas met het drinken van veel water toen ik vanuit een tropisch klimaat naar het koude, regenachtige Nederland verhuisde. Ik wist wel dat ik veel water moest drinken, maar toch dronk ik alleen wanneer ik dorst had. Ik had gewoon geen zin om iedere keer weer naar het toilet te moeten gaan. Maar toen realiseerde ik me iets – Ik weet inmiddels wat er met je lichaam gebeurt wanneer je genoeg water drinkt, maar ik heb géén idee wat er gebeurt wanneer je te weinig drinkt. En daar kwam de inspiratie voor deze blogpost vandaan. Laten we beginnen met de belangrijkste vraag:

Hoe veel water moet ik drinken?

De voedingsdeskundigen hebben het idee gecreëerd dat iedereen zo’n 8 glazen water per dag zou moeten drinken. Dit staat gelijk aan ongeveer 2 liter. Dit heet de 8×8 regel, maar ik vond hem nooit echt ergens op slaan. Als we ervan uitgaan dat we allemaal uit 60-70% water bestaan, hoe kan ik dan even veel water nodig hebben als mijn broer van, pak ‘m beet, 100 kilo? Ik kan me zo voorstellen dat hoe meer lichaamsgewicht je hebt, hoe meer water je moet drinken. En hoe actiever je bent zou dan ook weer invloed moeten hebben.

Tijd om eens verder op onderzoek uit te gaan. Sommige mensen beweren dat je 14.80 ML zou moeten drinken voor elke pond lichaamsgewicht. Dus wanneer je 150 (68 kilo) pond weegt, zou dat uitkomen op ongeveer 2.2 liter. Maar goed, ieder lichaam is natuurlijk anders. Er zijn verschillende indicatoren waarop je kunt letten wanneer het aankomt op genoeg water drinken. Kijk naar je gewicht, maar houd ook rekening met alle sportieve activiteiten die je doet. Wanneer je in een land woont waar het enorm warm is, zul je meer water nodig hebben. Wat je ook kunt doen is kijken naar je urine: Hoe helderder hij is, hoe beter. De kleur en geur van je urine is een goede indicator wanneer je wilt kijken naar of je genoeg water drinkt.

water drinken

Wat gebeurt er wanneer ik niet genoeg drink?

Denken wordt een stuk lastiger: Wanneer je niet drinkt, kan je brein van level Einsten zó naar level aardappel zakken. Zelfs wanneer je lichtelijk gedehydrateerd bent kan je brein daar al op reageren. Het wordt lastiger om je te concentreren en een hoofdpijn aanval ligt op de loer. Daarnaast heeft het ook een negatieve invloed op je humeur. Water en het brein hebben een ingewikkelde relatie.

Je verhoogt de kans op constipatie: Wanneer je niet genoeg water drinkt verhoog je de kans op constipatie. Het is natuurlijk best logisch, water helpt namelijk om de dingen in je lichaam beter te vervoeren. Geen water = Niet genoeg hulp om alles vloeiend te laten bewegen in je lichaam.

Je valt minder af dan je zou willen: Water zorgt voor een vol gevoel en versnelt je metabolisme. Dus hoe meer water je drinkt, hoe meer calorieën je verbrandt terwijl je aan het chillen bent. In 2010, ontdekten wetenschappers dat dit echt zo is. Tijdens een experiment dat 12 weken duurde, vielen de participanten die een glas water voor een maaltijd dronken 44% meer af dan de groep die geen water drinken.

Je zult last hebben van een oneindige vermoeidheid: Vermoeidheid is het eerste teken van dehydratatie. Wanneer je lichaam niet genoeg water krijgt zal sporten als een enorme opgave voelen. Je zult toch echt water moeten drinken wanneer je een tandje harder wilt.

water drinken

Je katers zijn 10x zo erg: Alcohol is urineafdrijvend, dit betekent dat je veel vaker naar de wc moet tijdens een feestje met flink wat alcohol. Die koppijn en droge mond na zo’n wilde avond zijn het gevolg van te weinig water. Dus bereid je maar vast voor op een helse kater waneer je geen water tussen je wijntjes door drinkt.

Je zult sneller rimpels krijgen: Water is het enige anti-aging middel dat je nodig hebt, geloof me. Zonder voldoende water zal je huid alles behalve glowy zijn. Dus hup, drinken maar!

Wordt oktober jouw maand om te starten met een gezonde levensstijl? Zorg dan dat je een van onze guides koopt, de gratis waterfles ontvangt en kans maakt op 1 van de 2 Polar A370 Activity Trackers! Ga snel naar de shop, kies jouw guide, gebruik de code ‘BOTTLE’ en voer ‘POLAR’ in bij de opmerkingen en oktober wordt de maand waarin jij gaat knallen! De actie loop t/m 30 september middernacht. 

 

IK DOE MEE!

Bronnen: MIND BODY GREENAUTHORITY NUTRITIONGREATIST

Wil jij nooit achterlopen op de nieuwste health trends?

Speciaal voor jou verzamelen we de meest interessante feitjes en tips over alles gerelateerd aan health. Zorg ervoor dat je nooit achterloopt op de nieuwste trends en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie

Comments

  1. BART

    Lees hier een stuk wat op geen enkel wetenschappelijk onderzoek is gebaseerd (geen bron vermelding, geen opzoeken.. niks) maar gewoon is opgeschreven of dat het waar is, erg jammer.
    Lees het volgende wetenschappelijke stuk eens op nemokennislink en oordeel dan nog eens. https://www.nemokennislink.nl/publicaties/je-moet-twee-liter-water-per-dag-drinken