Recepten

Dit zijn onze favoriete vullingen voor in springrolls

We houden van springrolls! Ze zijn lekker licht, super gezond en je kunt daarnaast eindeloos variëren met de vulling. En juist omdat je eindeloos kunt variëren, leek het ons leuk om een verzameling te maken van onze favoriete combinaties, vullingen en sausjes. Dus haal wat rijstvellen in huis en vullen maar! 

De basis

Voor de basis van springrolls wordt meestal gebruik gemaakt van noedels of mie. Ook is sla of kool vaak een belangrijk ingrediënt. Als het gaat om noedels gebruiken wij graag deze varianten, omdat ze het meest gezond en super lekker zijn:

  • volkoren rijstnoedels
  • boekweitnoedels (ook glutenvrij)
  • sobanoedels
  • eiermie
  • courgette ‘noedels’
  • zoete aardappel ‘noedels’

Vulling

De overige vulling is eigenlijk het leukste onderdeel van de springrolls. Hierbij kun je het namelijk zo gek maken als je zelf wilt. Kies je voor een frisse variant of ga je voor lekker pittig? De keuze is geheel aan jou. Dit zijn alvast een aantal van onze favoriete vullingen:

Proteïne

  • kipfilet
  • biefstukreepjes
  • garnalen
  • tempeh
  • tofu
  • gekookt ei
  • omeletreepjes
  • kikkererwten
  • sojabonen

Groente/fruit

  • (Chinese) kool
  • spinazie
  • broccoli
  • mango
  • aardbeien
  • komkommer
  • paprika
  • geraspte wortel
  • lente ui
  • taugé

Gezonde vetten

springrolls maken

Heerlijke combinaties

Weet je na het zien van bovenstaande ingrediënten niet zo goed wat je bij elkaar moet stoppen om een lekkere gevulde springroll te maken? Gebruik dan een van onze favoriete combinaties. We weten zeker dat je er van zult smullen!

Mango-tempeh 

  • noedels
  • tempeh
  • witte kool
  • mango
  • tauge
  • avocado

Spicy-chicken

  • noedels
  • kip
  • (ijsberg)sla
  • paprika
  • lente-ui
  • sambal

Ei-pinda

  • courgette ‘noedels’
  • gekookt ei
  • geraspte wortel
  • sojabonen
  • pindakaas

Sausjes

Als je springrolls helemaal gevuld zijn, kun je ze dichtvouwen en nog dippen in een lekker sausje. Veel kant en klare sausjes bevatten veel overbodige toevoegingen, teveel zout en een flinke lading suiker. Maar je kunt heel eenvoudig je eigen sausje maken. Dit zijn onze favoriete sausjes:

  • sojasaus + limoen + rijstazijn
  • chilipeper + zonnebloemolie + knoflook + honing
  • pindakaas + heet water + sojasaus + limoen
  • olie + knoflook + gember + bruine suiker + sojasaus

Met deze combinaties kun je natuurlijk eindeloos variëren, om zo telkens weer nieuwe springrolls te maken. Dus maak binnenkort wat extra springrolls klaar en neem ze vervolgens lekker mee als lunch. Wedden dat jouw collega’s of klasgenoten je super jaloers gaan aankijken! Wat is jouw favoriete springroll combinatie? 

Wil jij meer van dit soort recepten zien?

Geen probleem! We barsten van de healthy recepten en kunnen niet wachten om ze met jou te delen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg ze dagelijks in je inbox!

Plaats een reactie

Comments

  1. Melissa

    Ziet er heerlijk uit en een goed idee!
    Wat ik me alleen altijd afvraag is, hoelang kan je de meal preps bewaren in de koelkast, en hoe lang in de vriezer?

    • Robin den Besten

      Hi Melissa,

      Dankjewel voor je reactie!
      Dit verschilt heel erg per mealprep, maar over het algemeen kun je mealpreps 2 – 3 dagen in de koelkast bewaren. In de vriezer kun je ze zeker een aantal weken bewaren. Maar niet alle producten blijven even lekker in de vriezer. Vooral producten (bijv groenten) die veel water bevatten, kunnen een beetje ‘papperig’ worden in de vriezer. Dus probeer hier rekening mee te houden.

      Hopelijk heb ik je vraag zo een beetje beantwoord. 🙂

      Liefs!