Fit

Het eetdagboek van Fannetiek

Ken je super fitte chick Anne aka Fannetiek al? (Vast wel toch?! 😉 ) Ondanks haar drukke bestaan als online coach, blogger en fitness entrepeneur (wat is ze eigenlijk niet?) heeft ze een week lang haar eetdagboek voor Fitgirlcode bijgehouden! Vinden wij heel leuk, want het geeft een goed kijkje in haar leven. Van eiwitrepen en healthy bananenbrood tot dubbel en dwars genieten van een zesgangen diner: alles komt deze week voorbij. Wil je meer zien van Anne? Volg dan zeker haar blog en Instagram

eetdagboek

Hey Fit Girl!

Een van de meest gestelde vragen aan mij is wat ik nu eigenlijk eet op een dag. Normaal gesproken ben ik een beetje terughoudend met het antwoord, omdat ik hierin niet per se een voorbeeld ben of wil zijn – en ook omdat ik gewoon niet zo veel om ‘lekker’ eten geef, laat staan kan koken. Daarnaast is hoeveel (en wat) je ‘moet’ eten om een bepaald doel na te streven voor iedereen anders.

Maar ik heb mijn hand over mijn fitte hart gestreken en een week lang bijgehouden wat ik nu eigenlijk in mijn giecheltje stop. Laat uitgerekend deze week een compleet zooitje zijn geweest wegens een lekker drukke week en een gaande verhuizing! Let dus even niet op hoeveel ik eet en welke producten ik kies. Het kan beter, I know.
Maar zo zie je maar dat je niet iedere dag alles on point hebt en hóeft je te hebben om toch een fit en gezond leven te leiden. Life is what happens when you’re busy making other plans, right?

Op mijn YouTube-kanaal zie je een korte samenvatting van mijn eetfestijn trouwens, dat geeft wellicht een nog beter beeld. Komt ‘ie!

Maandag

Ik begin mijn dag met een HIIT-workout om 7:00 AM. Dit houdt in dat ik wakker word, half slaperig een muts over mijn oren trek, koptelefoon op, ‘World of Hardstyle’ aanklik en op de beats per minuut de trap afdender om vervolgens buiten sprintjes te trekken, te huppelen, trapjes op en af te springen om vervolgens na een uur weer binnen te lopen. Vol adrenaline en een bezwete rug. Ik vind dit een fijn begin van de dag! Sinds ik in het centrum woon, passeer ik 23 koffiewinkeltjes en op de terugweg bestel ik een soja latte. Eenmaal thuis eet ik een bakje Skyr met soja vanille dessert. Ik moet wat zaken terugbrengen naar IKEA en ben pas na de middag weer terug met een rammelende maag en eet wat rijstwafels met osseworst. Een stille verslaving van me. Later die middag heb ik een meeting met Nurdin voor een project waar we al even aan werken. We maken een protein appelcake die ik natuurlijk ook even moet proeven. Als diner maak ik bloemkoolrijst met tartaar en een zelfgemaakte skinny yoghurtkruidensaus.

eetdagboek

Dinsdag

Ik ontbijt met rijstwafels belegd met humus en kipfilet waarna ik een afspraak heb op mijn redactie van FITsociety. Daar lunch ik met landbrood met carpaccio en een soja latte. Ik heb overigens niks tegen normale latte, maar ik vind deze met sojamelk nu eenmaal lekkerder. Vaak heb ik bepaalde voedingsmiddelen die ik dan een korte tijd heul lekker vind, er bergen van eet of drink, waarna ik er voorgoed klaar mee ben. 😉 Na de lunch ga ik trainen en drink ik nog meer koffie met een vriendin. Eenmaal thuis ga ik aan de slag met mijn overvolle inbox en eet ik wat pure chocola en een halve banaan. Diner is broccolirijst met tartaar en mijn famous yoghurtkruidensaus.

eetdagboek

Woensdag

Ik begin de dag weer met een vroege HIIT workout en ontbijt daarna met rijstwafels met humus en osseworst en maak later op de ochtend een omelet diie bestaat uit twee hele eieren, twee eiwitten, kruiden en strooikaas. Omdat ik later vandaag met Lienke afreis naar een kasteel waar we een overnachting (en sterrendiner!) hebben, houd ik het hierbij. Ik werk nog wat thuis en rond 15:00 uur kom ik aan bij Lien. Zij heeft een half broodje mozzarella overr en die eet ik maar al te graag op. Toch stiekem wel erge honger! Aan het einde van de middag komen we aan bij Landgoed Duin & Kruidberg waar we die avond een intens lekker zesgangen diner (inclusief wijnarrangement!) krijgen. Ik denk niet dat ik eerder zó mooi en lekker eten heb geproefd. Ik ben dan ook niets gewend, dat klopt, maar man man, wat kan ik daar dan soms van genieten. Kaviaar, coquilles, duif, alles komt voorbij en rond 22:00 uur liggen we uit te puffen bij de open haard.

Donderdag

Hotel ontbijt! Als er iets is waar ik fan van ben, is het ontbijten in een goed hotel. Nou, dat is gelukt! Vers brood, verse kaas, verse koffie, perfect geregeld. Ik had niet veel honger door het diner van de avond ervoor, maar slaag erin twee boterhammen met kaas en een croissantje te eten. O ja en een stukje donut en rocky mountain. Rond het middaguur ben ik terug in Amsterdam en komt een vriend langs om mijn huisje te bekijken. We gaan eten bij Cannibale Royale (Ga je naar Amsterdam en houd je van vlees? Ga hier dan heen!), maar ik heb nog steeds geen honger en eet een bakje gegrilde broccoli en pik wat frietjes van zijn bord. De rest van de dag ben ik aan het klussen en voor ik het weet is het 20:00 uur ’s avonds en heb ik geen diner gemaakt. Ik eet een eiwitreep en call it a day.

eetdagboek

Vrijdag

Ik ontbijt met Optimel Griekse stijl in de nieuwe smaak coffee (YES YES!) met daarin een eetlepel pindakaas. Ik heb die ochtend handstand practice en kan niet een te volle maag hebben (denk: maaginhoud op de vloer enzo, troep). Na de training loop ik door naar de Föhnbar waar ik mijn haar laat föhnen en waar ik een soja latte krijg. Ik werk de rest van de dag, eet een eiwitreep tussendoor en eet ’s avonds pompoenspaghetti en rundersteak. Met augurkjes. Random.

Zaterdag

Mijn dag begint met (en bij!) Optimel, waar een heus stembureau is geopend om de nieuwe coffee smaak in de schappen te houden of juist nooit meer terug te zien. Ik stem uiteraard vóór en loop daarna terug naar huis met een tussenstop bij Starbucks, waar een venti soja latte mijn tweede ontbijt is. De rest van de dag ben ik aan het klussen en eet ik een omelet met de pompoenspaghetti en beef van gisteren. ’s Avonds bestel ik een verse hamburger wat een hele maaltijd blijkt, maar wel intens lekker is.

eetdagboek

Zondag

Ik begin mijn dag (heel) vroeg met een HIIT workout, maar heb veel last van mijn enkels, dus neem even wat gas terug en voer niet veel uit de rest van de ochtend. Mijn ontbijt/lunch bestaat uit wat yoghurt met vers fruit en twee plakjes bananenbrood. Ik werk de rest van de dag en spreek ’s middags af in de gym met een cliënt van me, waarna ik ’s avonds pas weer honger heb en eet samen met m’n buuf wat soep en kijken we naar de film Step Up.

Samenvatting

Zoals je leest, was het een compleet zooitje met soms niet heel veel eten, en soms wel heel veel eten en vooral en gebrek aan inspiratie in de keuken. Ik probeer altijd te middelen met voeding. Heb ik een keer een diner (zoals woensdag), dan zorg ik dat ik de rest van die dag, of de dag erna, minder neem. Zodra mijn ritme en regelmaat weg is, heb ik de neiging om niet of te weinig te eten en nu met een verhuizing (die stiekem meer stress gaf dan ik had verwacht) merk ik dat meteen.

Ik trainde deze week ook minder in de gym (voornamelijk HIIT en heul veel lopen) en met HIIT workout verbrand je vaak meer dan met statische krachttraining. Ik ben kortom nog zoekende naar wat nu werkt voor mij en bij welke trainingen ik me het beste voel. Krachttraining zal altijd op 1 staan, maar ik vind HIIT, mobility en gymnastics ook erg leuk.

Ook probeer ik steeds vaker ad libitum (intuïtief) te eten, maar dat gaat nog niet altijd heel goed, omdat ik dan (onbewust) te weinig binnenkrijg.

Ach, zo raak je nooit uitgeleerd! Nogmaals: dit is een redelijk abnormale eet-week voor mij, en is in die zin geen perfect voorbeeld van hoe het ‘moet’. Een normale eetweek bij mij zou dan ook dodelijk saai zijn om te lezen.

Joe!

Meer van Fannetiek zien? Volg dan zeker haar blog en Instagram voor een flinke dosis fitspiration! 

Wil jij nooit achterlopen op de nieuwste health trends?

Speciaal voor jou verzamelen we de meest interessante feitjes en tips over alles gerelateerd aan health. Zorg ervoor dat je nooit achterloopt op de nieuwste trends en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie