Recepten

Dit is Shelleys favoriete eiwitrijke ontbijtje

Ik had ’s ochtends jarenlang een heel standaard ritme. Waar ik ’s middags en ’s avonds eigenlijk bijna altijd iets anders at, was mijn ontbijtroutine heel standaard. Een schaaltje yoghurt of kwark en klaar was ik. Meer moeite doen voor een ontbijtje leek me altijd zo onnodig – liever bleef ik wat langer in bed liggen en at ik na het douchen snel dat bakje zuivel.

Naast het gemak dat het geeft, is een ontbijtje met zuivel om nog meer redenen ideaal voor mij. Ik eet niet 100% vegetarisch, maar wel regelmatig. Staan er een paar dagen zonder vlees of vis op het programma? Dat vind ik het wel belangrijk om aan al mijn voedingsstoffen te komen. Het liefst eet ik dan ‘s ochtends zuivel om toch aan bijvoorbeeld vitamine B12 te komen. Ook is het een snelle en goede manier om extra eiwitten binnen te krijgen. En die kan ik met mijn actieve levensstijl wel gebruiken!

Geen dipje!

Toch is een tijd terug dat standaard bakje kwark de deur uitgegaan. Niet omdat het slecht is, absoluut niet. Maar ik heb een veel betere vervanger gevonden: skyr van Arla! Dit van oorsprong IJslandse zuivelproduct heeft alle goede dingen die kwark ook heeft, maar dan met nog een beetje extra. Het is romig en vol, maar er zitten ook nog eens meer eiwitten in dan in kwark. Daardoor vult het ook nog eens vele malen beter en hou ik ’t sowieso vol tot de lunch. (Terwijl ik normaal gesproken om 11.00 uur ’s ochtends al bananen en rijstwafels met pindakaas zat te snacken.)

eiwitrijk ontbijt

Maar wat kun je eigenlijk allemaal met skyr? Nou, een heleboel! Als ik in het weekend vrij ben, pak ik lekker uit. Het liefste bak ik dan pannenkoekjes met skyr. En nee, dat zijn geen standaard ontbijtpannenkoekjes met banaan waar een klodder zuivel bovenop zit. Deze worden écht gemaakt met skyr als ingrediënt van de pannenkoekjes. Het recept? Meng 1 eiwit en 1 heel ei en voeg daar 80 gram havermeel en 1 theelepel bakpoeder aan toe. Spatel als laatste 80 gram naturel skyr erdoorheen, mix tot een glad beslag en bak de pannenkoekjes een voor een. Superlekker als je die topt met wat extra skyr en vers of diepvriesfruit.

In the mix

Maar, eerlijk is eerlijk, ik heb lang niet altijd tijd voor zo’n luxe ontbijtje. Meestal heb ik afspraken of moet ik doordeweeks gewoon op tijd op pad om naar Fitgirlcode HQ te gaan. En dan ga ik voor een bakje skyr met allerlei toevoegingen en toppings waardoor dat ontbijtje nóg lekkerder wordt. Een van mijn favorieten is bijvoorbeeld skyr met bosfruit met homemade granola (met vanillesmaak!), of ik maak een grote schaal skyr framboos & cranberry met geroosterd fruit uit de oven (vooral aardbeien, blauwe bessen en aalbessen doen het hier goed bij!). Maar mijn allerbeste ontbijtrecept ever is toch wel ‘Chunky Monkey skyr’. Tot voorheen een goed bewaard geheim, maar ik heb over mijn hart gestreken en besloten hem met jullie te delen. 😉

eiwitrijk ontbijt

Recept: Chunky Monkey skyr

Ingrediënten:

Voor de skyr:

  • 250 gram skyr vanille (of naturel met ½ theelepel vanille extract)
  • halve banaan
  • 35 gram gehakte notenmix (amandelen, cashewnoten & walnoten)
  • 1 dadel
  • 1 eetlepel chocolate chips of cacao nibs
  • optioneel: 1 theelepel chiazaad

Voor de bananennotensaus:

  • 1 eetlepel notenboter (zoals amandelboter)
  • halve banaan
  • klein scheutje amandelmelk

Bereidingswijze:

  1. Doe als eerste de skyr in een schaaltje.
  2. Snijd de banaan in plakjes en en hak de noten grof. Snijd ook de dadel in kleine stukjes.
  3. Voeg al deze ingrediënten, samen met de cacao nibs en chiazaadjes, bij de skyr.
  4. Maak ondertussen de bananennotensaus door de banaan te prakken en te mixen met de amandelboter en amandelmelk.
  5. Giet de saus bovenop jouw breakfast bowl.

eiwitrijk ontbijt

Tadaa! Jouw supersnelle en superlekkere Chunky Monkey skyr is klaar! Wedden dat jij ‘t met zo’n power ontbijtje volhoudt tot de lunch? Dankzij de vele eiwitten en de vetten uit de noten(pasta) zit jij lekker lang vol en zal je geen snackmomentjes rond 11 uur hebben.

Niet zo in the mood om ‘s ochtends hele pannenkoekjes te maken of aan de slag te gaan met een bananennotensaus? (Want hallo, je bent net wakker.) Je kunt nog zoveel meer met skyr doen! Gewoon plain eten in een van de lekkere vijf smaken die Arla heeft, maar doe ook eens online inspiratie op met een speciale ontbijtgenerator. Huh, wat? Een generator op de website van Arla waarbij jij precies invult wat je aan activiteiten gaat doen op een dag. De machine vindt dan een passend skyr ontbijtje voor jou waar jij genoeg energie uit gaat halen, zodat je geen onnodig dipje tegenkomt halverwege de ochtend! Ideaal! Laat je me weten wat voor lekkere receptjes je tegenkomt dankzij de generator? Dan kan ik mijn Chunky Monkey skyr af en toe eens afwisselen met wat anders lekkers!

Disclaimer: dit artikel is in samenwerking met Arla geschreven. Dit verandert echter niets aan mijn mening, ik sta 100% achter dit artikel! 🙂

Wil jij meer van dit soort recepten zien?

Geen probleem! We barsten van de healthy recepten en kunnen niet wachten om ze met jou te delen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg ze dagelijks in je inbox!

Plaats een reactie