Fitness Transformations

De fit journey van Clair

Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft meegemaakt. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook!

Na zes jaar in Amerika gewoond te hebben, moest Clair weer wennen aan het leven in Nederland. Grote, ongezonde porties waren niet meer de normaalste zaak van de dag. Tijd om het roer om te gooien en te beginnen met een fit journey! Ze was zelf al hartstikke goed op weg, maar nam nog grotere sprongen toen ze haar vriend leerde kennen en hij haar veel leerde over voeding en trainen. Inmiddels is ze zelfverzekerd genoeg om haar verhaal te delen en wilt ze andere meiden motiveren! 

fit journey

Wat was voor jou de reden/aanleiding om het roer om te gooien? 

Op jonge leeftijd was ik altijd wat fors gebouwd, maar dat werd ik mij pas goed bewust op latere leeftijd. Als klein meisje heb ik met mijn ouders, broer en zus 6 jaar in Amerika gewoond. Amerika staat bekend om de grote porties en soms snelle vettige en ongezonde happen. Toen wij terugkeerden naar Nederland begon ik te worstelen met mijn gewicht. Het was een andere leefomgeving en mensen in Nederland zijn ook erg direct. Sommige mensen maakten opmerkingen zoals: ‘zo jij bent zeker een zwemster, kan je wel zien aan je brede schouders’.

Op 16 jarige leeftijd woog ik 95 kilo. Dat was te zwaar en tevens ging ik problemen krijgen met mijn gezondheid. Aan bewegen ontbrak het niet. Ik deed aan veel sporten, zoals hockey, tennis en fitness. Toch was ik niet blij met mijzelf – met hoe ik eruit zag. Op een dag heb ik tegen mijzelf gezegd ‘Clair, hier moet je iets aan gaan doen’. Ik was het helemaal zat. Ik paste ook geen leuke kleding en werd er zelfs een beetje depressief van.

Wie of wat heeft jou gemotiveerd? 

Mijn allergrootste motivatie ben ik zelf. Ik doe dit niet voor anderen, maar echt voor mijzelf. Ik geef toe dat ik mijzelf vaak vergelijk met anderen. Ik weet dat ik dat niet moet doen. Ik moet trots zijn op mijzelf. Mijn vriend heeft mij onwijs geholpen en ook gemotiveerd. Vorig jaar woonde ik voor mijn werk in Dubai en ging ik regelmatig naar de sportschool. Daar heb ik mijn vriend ontmoet, hij was bezig met de voorbereidingen en training voor een fitness en bodybuilding competitie. Een extra stimulans is soms net wat je nodig hebt. Eerlijk gezegd had ik zonder de steun van mijn vriend niet kunnen bereiken waar ik nu ben gekomen. Op het moment dat ik mijn vriend leerde kennen, was ik al bezig met afvallen en sporten, maar het begon pas echt toen ik mijn dieet veranderde en plotseling resultaat zag. Mijn vriend heeft mij geholpen met een goed training- en eet schema en binnen no time zag ik resultaat. Ik kon het haast niet geloven. Ik was nog nooit zo blij geweest met mijn lichaam. Als ik nu terugkijk heb ik heel veel van mijzelf geleerd – ik ben mentaal en fysiek veel sterker geworden. Lichaam en geest werken samen.

Ik wilde altijd al afvallen en was daar zo vaak mee bezig geweest. Nooit gedacht dat ik er zo kon uitzien zoals ik nu ben, en ik ben nog niet waar ik wil zijn. Ik wil veel meer, en ik ga daarvoor werken om te bereiken waar ik wil zijn. ‘It always seems impossible until its done‘ – zo kijk ik ernaar. Ik kies nu bewust voor een manier van bewegen en eten welke ik fijn vind.

fit journey

Waar schaamde je je vroeger voor?

Ik schaamde mij voor mijn uiterlijk, dikke buik en brede schouders. Ik was onzeker en vond mijzelf niet mooi en te dik. Ik kreeg er een minderwaardigheidscomplex van en twijfelde aan mijzelf. Ik was ontevreden over alles wat betreft mijn uiterlijk.

Wat durf je nu wat je voorheen niet deed? 

Ik had nooit verwacht dat ik tegen vreemden mijn verhaal zou durven te vertellen. Het was altijd een zeer gevoelig onderwerp voor mij. Ik durf nu mijn verhaal te vertellen, ik wil mensen motiveren. Ik durf foto’s in bikini op Instagram te posten om anderen te motiveren. Mijn zelfvertrouwen is terug. Op het strand durf ik rond te lopen in bikini zonder dat ik mijn buik verberg onder een T-shirt of handdoek.

Wat was jouw slechtste gewoonte? 

Ik hou van lekker eten en kon soms tussendoor veel chocola en zoetigheid snaaien. Voor de tweede keer een bord met pasta of aardappelen opscheppen was ook een slechte gewoonte. Ik maakte mijzelf wijs dat een klein chocolaatje of zoetigheid geen kwaad kon. Op een gegeven moment werd het een gewoonte en kon ik de verleiding niet weerstaan. Mijn keuzes waren niet altijd gezond. Mijn buik werd er ook niet platter op.

fit journey

Heb je deze gewoonte vervangen voor een goede gewoonte of heb je het in balans kunnen brengen? 

Ik heb het in balans kunnen brengen, maar ik ben ook bewust geworden van wat ik eet en de grootte van mijn porties. Rustig en doordacht eten. Ik ben kleinere porties gaan eten en meer verspreid over de dag.  In mijn dieet heb ik een balans gemaakt van koolhydraten, eiwitten en vetten. Juist om niet honger te lijden, maar toch gezond en ook lekker te eten. Ik leer elke dag bij. Eerst voelde het als een dieet, maar nu gaat het op de automatische piloot. Ik kan ook makkelijker nee zeggen.

Wat kan je absoluut niet uit je leven schrappen?

Ik hou te veel van lekker eten, niet alleen vette happen, maar ook Thais, sushi, Indisch, pizza, en hamburgers. Er zijn natuurlijk ook gezonde varianten. Maar het eten van al deze lekkere maaltijden doet je niet afvallen en je ziet dan geen resultaten. Daarom ben ik echt voor cheat days/meals. Ik zou deze niet uit mijn leven kunnen schrappen. Je moet ook kunnen genieten. Ik verdien een gezond lijf en leven dus moet ik daarin mijn balans vinden. De verleiding om vette happen te eten moet ik opvangen met lekkere gezonde maaltijden.

Wat is het grootste diepte- en hoogtepunt in jouw journey? 

Hoogtepunt is dat je resultaat ziet als je bewust met eten in combinatie met sport omgaat. Het zijn een aantal goede gewoontes, die mij een goed gevoel geven. Mijn lichaam is veranderd, maar ik ben ook mentaal sterker geworden. Mijn minderwaardigheidscomplex is verdwenen en ik voel mij vrijer. Vroeger vond ik fitness een ‘must’ om het juiste lichaam te krijgen, nu is het een gewoonte geworden. Ik kan niet zonder en vind het leuk en ontspannen. Ik mis iets als ik een dag sport oversla. Don’t get me wrong… ik kan ook zonder fitness, maar sport is ook een soort uitlaatklep. Na een dag werken met weinig beweging doet het je goed.

Mijn dieptepunt en soms ook mijn struikelblok is het feit dat ik erg ongeduldig ben. Het beïnvloedt mijn denken. Van jongs af aan heb ik dat al. Ik heb veel doelen en wil die op een zo snel mogelijke manier bereiken. Het kan mij allemaal niet snel genoeg gaan. Daarom twijfel ik ook wel eens aan mijzelf. Ik weet dat ik dat niet moet doen, maar trots op mijzelf moet zijn. Alles heeft zijn tijd nodig.

Wat heeft voor jou het verschil gemaakt, sporten/voeding of bijvoorbeeld de combinatie?

Bij mij was het een combinatie van sport en voeding. Voeding heeft wel de grootste rol gespeeld in mijn fit journey. Je kan niet verwachten een goed lichaam te krijgen met alleen pizza, pasta, rijst, snoep en onwijs veel koolhydraten te eten en dan nog af te vallen. Was dat maar zo. Met sporten doe ik een combinatie van cardio en krachttraining. Iedere keer als ik sport doe ik 30 min cardio, daarna ga ik krachtoefeningen doen. Dat is dan afhankelijk van welke dag het is, ik combineer grote spiergroepen en kleine spiergroepen.

Wat is jouw doel op de korte en lange termijn? 

Ik ben erg blij met wat ik tot nu toe hebt bereikt. Sommige mensen vinden me gek als ik zeg dat ik nog meer wil. Ik hoef niet perse meer af te vallen, maar wil wel de puntjes op de i zetten. Een wat strakker en toned lichaam en vooral mijn buikspieren.

Ik wil in balans blijven qua gewicht en gewoon lekker blijven sporten. Ik heb ooit een keer gedacht: ‘ik wil misschien ooit een keertje mee doen in een bikini physique competitie’, maar dat zijn misschien lange termijn doelen.

fit journey

Volhouden is vaak het allermoeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft?

De grootste motivatie om fit te worden en te blijven moet jezelf zijn. Waarom ben je begonnen, wat was de reden moet je jezelf afvragen. Waar doe ik het voor? Sommige dagen soms makkelijker dan andere dagen. Alles heeft tijd nodig, ook al is dat soms moeilijk. In het begin moest ik mijzelf ook dwingen om te gaan sporten. Maar na afloop onder de douche was ik blij dat ik de stap genomen had. Transformatiefoto’s van jezelf zijn een geweldig hulpmiddel maar ook van anderen. Elke keer als ik naar de foto’s van anderen kijk, raak ik echt gemotiveerd. Want hard work really pays off. Als ik terugkijk naar een oude foto van mijzelf zie ik dikke Clair waar ik niet happy was. Daar wil ik niet naar terug, dus voor mij een motivatie om vol te houden. Mijn training- en eetschema regelmatig veranderen helpt ook als motivatie en het blijft hierdoor ook leuk en niet altijd hetzelfde.

Als je iets kon zeggen tegen de persoon die je was ‘voor’ je transformatie, wat zou je dan zeggen? 

Hoe heb je het zo ver laten komen? Waarom heb je dat extra stuk taart gekocht en gegeten? Heb je niet genoeg gehad?

Hoe ziet jouw sport-regime eruit? Heb je een vast schema?

Ongeveer om de 4 weken verander ik mijn sportschema. Ik train grote lichaamsdelen en dan kleine erbij, dus glutes een dag en dan vervolgens schouders en borst. Ik verander mijn schema, anders wordt het saai en is het geen uitdaging meer voor mij. Ik combineer cardio en krachtraining. Ik begin met een warming up van 5 minuten op de loopband, dan ga ik beginnen met mijn krachttraining en aan het eind doe ik 30 minuten cardio.

fit journey

Wat vind jij de grootste bullshit hype op fitness gebied? 

Ik heb ooit eens een Cambridge dieet gevolgd. Ik vond dat de grootse bullshit ooit… Natuurlijk kreeg ik resultaat, maar na het dieet kwamen de kilootjes er gewoon weer aan.  Het is niet gezond om zo snel af te vallen. Waarom zou je alleen maar maaltijdshakes en poedersoepen eten en geen echte maaltijden?

Wat is je grootste ergernis als het aankomt op health & fitness? 

De ergenis is dat sommige mensen maar niet willen begrijpen waarom ik zoveel sport. Ze vinden dat ik genoeg ben afgevallen. Als je veel zou trainen als topsporter vinden mensen het ineens heel normaal en zijn er geen vervelende opmerkingen. Je wordt soms niet begrepen.

Hoe zorg jij voor balans in je voeding?

Ik let op wat ik eet met af en toe een cheat meal waar ik ook erg van kan genieten. Dit is voor mij de balans.

Hoe sta jij tegenover het tellen van calorieën en macro’s?

Ik ben niet zo van het tellen van calorieën en macro’s. Als ik gezond eet, is het allemaal goed en dan hoef ik niet te tellen wat ik allemaal binnenkrijg. Ik hou wel rekening met de porties en hoeveelheid koolhydraten, eiwitten en vet wat ik eet op een dag. Als er bepaalde doelen zijn die je wilt halen, dan zou ik zeggen dat tellen van calorieën en macro’s wel belangrijk is.

fit journey

Hoe ziet een healthy menu er voor jou uit? 

Mijn healthy menu verandert meerdere malen. Het ligt ook aan de doelen die ik voor mijzelf stel. Meestal begin ik mijn ontbijt met een omelet van drie eieren, twee enkel eiwit en een ei in zijn geheel Ik voeg tomaat, bosuien, en champignons toe op een sneetje bruinbrood. Voor lunch heb ik zoete aardappel, salade met groenten, kip en avocado. ’s Avonds eet ik vis met groenten. Tussendoor drink ik een eiwitshake of eet wat noten, hapje pindakaas, stuk fruit of snackgroenten.

Wat is jouw favoriete ‘foodprep’ maaltijd? 

Kip, zoete aardappel uit de oven, groente en salade. Omdat het lekker en makkelijk klaar te maken is. Voordat ik ’s morgens naar werk ga en mijn ontbijt klaarmaak, stop ik een zoete aardappel in de oven. In de middag heb ik dan een heerlijke lunch van zoete aardappel, salade met kip en avocado. Avocado vind ik heerlijk, dus het is genieten.

Doe je ook aan de zogeheten cheat meals/cheat days?

Ja sowieso, ik vind het ook belangrijk om af en toe een cheat meal te hebben. Het leven bestaat niet alleen maar uit “gezond” te eten. Eten is vooral genieten. Natuurlijk kun je wel opletten wat je eet. Het hoeft niet altijd pizza of taart te zijn om te genieten. Tevens zijn cheats days goed als een beloning voor jezelf voor al het harde werk.

Wat is een gezond alternatief voor je guilty pleasure? 

Pindakaas! Maar dan van AH 100% Naturel pindakaas, het smelt in je mond. En dan neem ik niet zomaar een hap maar beetje bij beetje, ik lik het van mijn lepel. Zo kan ik ervan genieten. Noten zijn gezond en deze pindakaas is onwijs lekker. Ik ben wel iemand die van zoetigheid houdt. Een lekker koekje of worteltaart. Maar om dat nu elke dag te eten is natuurlijk niet gezond, dus pindakaas is een goede alternatief ipv Nutella of dergelijk.

Wat is jouw ultieme Lazy Fit Girl product?

Fruitsalade, AH stoommaaltijd met kip en maaltijdsalade.

fit journey

Nieuwsgierig naar Clairs progressie? Check snel haar Instagram paginaWil jij zelf nu ook een paar kilo’s kwijt en een healthy en happy levensstijl opbouwen? We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

 

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere Fit Journey heeft afgelegd? Stuur dan een mailtje naar [email protected] Jouw verhaal kan voor iemand het eerste of laatste duwtje in de goede richting zijn. 

Wil jij motivatie om jouw eigen fit journey te maken?

We got your back girl! Laat ons je dagelijks inspireren en motiveren en helpen naar de fitste versie van jezelf. Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie