Fitness Transformations

De fit journey van Lisa

Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft meegemaakt. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook!

Een fit journey hoeft echt niet alleen in het teken van afvallen te staan! Lisa weet dat maar al te goed. Ze was altijd erg dun – iets wat ze helemaal niet zo prettig vond. Toen ze verhuisde naar Rotterdam wilde ze het anders aanpakken: sporten en aankomen! Maar niet door wekelijks patat te eten, nee, ze wilde het op een gezonde manier doen. Een flinke klus, maar het gaat hartstikke goed, want ze is van ‘dun’ veranderd in ‘fit’! Vandaag deelt ze haar verhaal. 

Wat was voor jou de reden/aanleiding om het roer om te gooien?

Ik vond het nooit fijn zo dun te zijn. Mijn vader noemde mij wel eens “getailleerde spijker”. Zitten op de fiets deed zeer omdat ik op mijn botten zat.

Wie of wat heeft jou gemotiveerd?

Mijn vriend heeft mij op het idee gebracht te beginnen met sporten, dat deed ik namelijk nooit. Ik vroeg hem ook mij te helpen met aankomen.

Waar schaamde je je vroeger voor?

Mijn uitstekende ribben en heupbotten. En mijn gebrek aan borsten, die heb ik nu nog steeds niet na 8 kilo te zijn aangekomen haha, maar schamen doe ik niet meer.

Wat durf je nu wat je voorheen niet deed?

Eigenlijk deed ik alles wel wat ik wilde.

fit journey

Wat was jouw slechtste gewoonte?

Eten vervangen door koffie. Dit was vaak gewoon pure luiheid. Dan onderdrukte ik mijn trek met koffie, slecht! Verder waren mijn porties ook belachelijk klein, beetje zoals een 5 jarige, haha.

Heb je deze gewoonte vervangen voor een goede gewoonte of heb je het in balans kunnen brengen?

Ja! Ik ontbijt nu elke ochtend met brinta. Hierdoor heb ik meer trek door de dag heen, en vooral energie om te kunnen gaan sporten! Op mijn werk heb ik een alarm ingesteld om 11.00 en 14.00 uur. Dan krijg ik een melding met “ETEN”, zodat ik niet vergeet te eten, haha.

Wat kan je absoluut niet uit je leven schrappen?

Mijn koffie. Alleen gebruik ik het niet meer als vervanging voor eten.

Wat is het grootste diepte- en hoogtepunt in jouw journey?

Dieptepunt was misschien zoals vele anderen hebben meegemaakt: In het begin te hard willen gaan. Ik had een strak fitness regime probeerde elke dag 3000kcal te eten. Dit hield ik niet vol en maakte me alleen maar ongelukkiger. Verder is het plaatsen van een beugel niet echt bevorderlijk voor het aankomen. Hoe deden al die mensen dat op de middelbare school?!

Mijn hoogtepunt was toen ik een gezond gewicht had bereikt en mensen ook echt complimentjes gaven, er was dus echt een verschil te zien!

fit journey

Wat heeft voor jou het verschil gemaakt, sporten/voeding of bijvoorbeeld de combinatie? 

Geen maaltijd skippen en goede voedzame maaltijden eten en de porties groter maken. Weight gain shakes zijn voor mij ook erg handig, zo tik je eventjes 600kcal er in zonder dat je er extreem vol van zit! Nadeel: het is super ranzig. Tevens ben ik naar een diëtiste gegaan voor tips en om te controleren of ik alle voedingsstoffen wel binnen krijg.

Wat is jouw doel op de korte- en lange termijn?

Heb ik niet! Als ik geen doelen stel, raak ik ook niet teleurgesteld. Ik geniet gewoon van mijn nieuwe levensstijl en probeer mij niet te veel te focussen op het resultaat.

Volhouden is vaak het aller moeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft?

JUST DO IT! Ik heb ook vaak geen zin om te gaan sporten, maar ik doe het toch. Ik begrijp heel goed dat oude gewoontes er weer terug in kunnen sluipen. Maar gewoon doorgaan, uiteindelijk zijn je oude gewoontes vervangen door nieuwe!

Als je iets kon zeggen tegen de persoon die je was ‘voor’ je transformatie, wat zou je dan zeggen?

Wees niet zo lui en kom van die bank af!

fit journey

Hoe ziet jouw sport-regime eruit? en heb je een vast schema?

Ik sport thuis. Ik ben begonnen met youtube videos van Blogilates. Lekker laagdrempelig! Want ik had namelijk geen verstand van “fitness” en de sportschool leek mij maar eng. Ik ben eigenlijk ook gewoon te lui om naar de sportschool te gaan. Als je thuis sport dan heb je ook totaal geen excuus om niet te gaan sporten! 😉  Met de Blogilats video’s ben ik begonnen en verslaafd geraakt aan sporten.

Inmiddels ben ik overgestapt naar “gewoon” fitness met gewichten en heb ik aardig wat bij elkaar gesprokkeld: resistance bands, enkelgewichten, dumbells, kettlebell en een barbell. Daar kan je aardig wat mee!

Ik sport nu 3-4x in de week en elke dag pak ik een andere spiergroep.

Wat vind jij de grootste bullshit hype op fitness gebied?

Dat je al die fancypantsy machines in de sportschool nodig hebt.

Wat is je grootste ergernis als het aankomt op health & fitness?

Die voedingshypes zoals detoxen van sapjes en thee. Je hebt een LEVER! Eet gezond, beweeg voldoende en drink genoeg water, dan heb je een blije lever en doet hij alle detox werk voor je, HELEMAAL GRATIS.

fit journey

Hoe zorg jij voor balans in je voeding?

Net als mensen die willen afvallen, moet ik ook er voor zorgen dat ik gezond en gebalanceerd eet. Ik track 1-2x per week een willekeurige dag met Myfitnesspal om te zorgen dat ik wel voldoende calorieën binnen krijg. Dat is nog best lastig als je gezond eet! 2300kcal bereik je makkelijker met roze koeken dan met een salade! Ik hou alles gematigd. Ik eet elke dag wel een blokje chocola of een klein bakje chips, zo ga je ook niet die cravings krijgen en ‘bingen’.

Hoe sta jij tegenover het tellen van calorieën en macro’s?

Prima om als leidraad te gebruiken. Je onder- of overschat al snel wat en hoeveel je eet! Maar neem het niet te precies alemaal en laat het niet je week verpesten.

Hoe ziet een healthy menu er voor jou uit? 

Ontbijt: Brinta met pindakaas en soms een klontje boter

Tussendoortje: banaan en/of bakje kwark

Lunch: Vaak avondeten van de vorige dag of een salade gemaakt van spinazie, ei, avocado, croutons en verse pesto.

Tussendoortje: Eiwit/weightgain shake en crackers met avocado

Avondeten: Verschilt. Maar altijd wel een koolhydraatbron zoals aardappels, rijst of pasta. Een eiwitbron zoals vegetarisch vlees, vis, of een ei (heel soms eet ik nog wel vlees) en een portie groenten.

’s Avonds tussendoortje: Bijna elke dag wel een fruit smoothie! Verder iets van chocolade stukje, klein bakje chips of toastjes met wat lekkers.

Verder drink ik alleen water of koffie, geen frisdranken o.i.d.

fit journey

Wat is jouw favoriete ‘foodprep’ maaltijd?

Pasta’s! Die kan je makkelijk invriezen zonder dat het veel smaakverlies heeft na ontdooien.

Doe je ook aan de zogeheten cheat meals/cheat days? 

Nee, want ik heb nooit het gevoel dat ik iets NIET mag van mezelf, ik eet alles met mate. 🙂

Wat is een gezond alternatief voor je guilty pleasure?

Voor de hartige trek raad ik echt courgette pizza’s aan! Plakjes courgette met wat pesto of tomaten bruschetta en een beetje kaas in de oven! Hmmmmm! Helaas lust mijn vriend geen courgette dus eet ik ze zelden.

Wat is jouw ultieme Lazy Fit Girl product?

Eigenlijk niks?

Nieuwsgierig naar Lisa’s progressie? Check snel haar Instagram pagina! Wil jij zelf nu ook een paar kilo’s kwijt en een healthy en happy levensstijl opbouwen? We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

LET'S DO IT!

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere Fit Journey heeft afgelegd? Stuur dan een mailtje naar [email protected] Jouw verhaal kan voor iemand het eerste of laatste duwtje in de goede richting zijn. 

Wil jij motivatie om jouw eigen fit journey te maken?

We got your back girl! Laat ons je dagelijks inspireren en motiveren en helpen naar de fitste versie van jezelf. Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie