Fitness Transformations

De fit journey van Michelle

Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft meegemaakt. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook!

Van vaste klant voor snacks bij het tankstation tot healthy, gebalanceerde maaltijden: Michelle heeft een flinke fit journey achter de rug! In totaal is ze 25 kilo afgevallen en dat staat haar hartstikke goed. De onzekerheid die ze vroeger had is helemaal weg dankzij haar nieuwe lifestyle. Vandaag deelt ze haar verhaal en hoopt ze anderen te inspireren en motiveren! 

fit journey

Wat was voor jou de reden/aanleiding om het roer om te gooien?

Ik merkte dat mijn kleding weer een stuk strakker begon te zitten, mijn grootste broeken paste ik niet meer en de pijn in mijn enkel (complexe enkelbreuk in 2009) nam behoorlijk toe.

Wie of wat heeft jou gemotiveerd?

Instagram! Ik heb een Instagram-account aangemaakt en ik ben Fit Girls gaan volgen waarvan ik energie kreeg en dit keer doorzette.

Waar schaamde je je vroeger voor?

Voor mijn buik. Die probeerde ik te verhullen in loszittende kleding. En dat ik als ik de trap opliep ik al buiten adem was.

Wat durf je nu wat je voorheen niet deed?

Ik loop nu zelfverzekerd de sportschool binnen en durf gesprekken aan te gaan met onbekenden.

fit journey

Wat was jouw slechtste gewoonte?

Cola, cola en nog eens cola. En snoep en chips. Eigenlijk alles wel haha. Voornamelijk als ik in de auto naar mijn werk ging. Ik was groot sponsor van de tankstations langs de snelweg.

Heb je deze gewoonte vervangen voor een goede gewoonte of heb je het in balans kunnen brengen?

Ik drink af en toe cola zero voor de smaak. Verder drink ik suikervrije limonade met spa rood om toch nog een soort van frisdrank te kunnen drinken. Snoep en chips eet ik eigenlijk niet meer. Tegenwoordig maak ik veel lekkere snacks zelf, die een stuk gezonder zijn dan wat ik vroeger allemaal at. Ook laat ik hier natuurlijk portiecontrole op los.
Als ik lang in de auto zit zorg ik dat ik komkommertjes en tomaatjes bij mij heb, waardoor ik niet in de verleiding kom om te stoppen bij een tankstation. Mocht ik dan stoppen bij een tankstation pak ik een eiwitreep uit mijn dashboardkastje en haal ik een cola zero bij het tankstation.

Wat kan je absoluut niet uit je leven schrappen?

Het eten van een boterham met pindakaas. Vroeger vond ik dit niet zo lekker, maar inmiddels ben ik er dol op. Het liefst nog met plakjes banaan erop.

fit journey

Wat is het grootste diepte- en hoogtepunt in jouw journey?

Mijn dieptepunt heb ik na 1,5 jaar afvallen bereikt. Ik was zover door geslagen en te obsessief bezig met trainen en mijn voeding. Ik had een ongezond laag vetpercentage, ik was constant moe en energieloos. Gelukkig heeft mijn vriend ingegrepen en ben ik langzaamaan weer meer gaan eten en relaxter gaan trainen. Dit resulteerde in een gezonder vetpercentage en een betere verstandhouding met voeding en trainen.
Mijn hoogtepunt was toen ik na iets meer dan een jaar afvallen op de 75 kilo zat. Dit gewicht wilde ik al jaren halen maar het leek mij onmogelijk.

Wat heeft voor jou het verschil gemaakt, sporten/voeding of bijvoorbeeld de combinatie? 

Afvallen is 80% voeding en 20% sporten. Voor mij was het met name mijn voedingspatroon omgooien. Ik ben begonnen met het koolhydraatarm eten, daarna over gegaan met het zogenaamde “tracken” van voeding en de laatste maanden eet ik volgens de handpalm-methode.

Wat is jouw doel op de korte- en lange termijn?

Op korte termijn qua lichaam: ik wil graag mijn vetpercentage met 5% verlagen, waardoor ik wat meer spierdefinitie heb.
Op korte termijn qua sport: ik wil dit jaar 1 pull-up kunnen.
Op lange termijn qua lichaam: fit en gezond blijven.
Op lange termijn qua sport: ik wil graag een spreidhoeksteun naar handstand heffen kunnen. En dat dan ook nog steunend op 2 kettlebells. #nevernotgonnahappen haha.
Verder is mijn doel om zoveel mogelijk mensen te kunnen inspireren en motiveren om ook gezond te gaan eten en lekker te gaan sporten.

fit journey

Volhouden is vaak het aller moeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft?

Lekker blijven sporten – vooral de sporten doen die ik het leukste vindt. Mij omringen met personen waar ik positieve energie van krijg. En blijven genieten van al het lekkere eten, maar dan wel met mate.
Iedere 1ste van de maand word ik gewogen, gemeten en maak ik foto’s. Vaak weet ik vooraf al wat de uitslag gaat zijn, omdat ik inmiddels mijn lichaam goed genoeg ken om zelf door te hebben of ik qua vetpercentage ben gestegen of ben gezakt. Maar die maandelijkse meeting is wel een soort controle/stok achter de deur om bezig te blijven met mijn fitheid.

Als je iets kon zeggen tegen de persoon die je was ‘voor’ je transformatie, wat zou je dan zeggen?

Meisje, sta op en ga je dromen achterna. Je kunt veel meer aan dan dat jij nu denkt!

Hoe ziet jouw sport-regime eruit? en heb je een vast schema?

Op moment doe ik 3x krachttraining in de week en probeer ik 1x in de week te boksen. Als ik niet in de gelegenheid ben om te boksen, word ik door mijn vriend, die tevens personal trainer is, afgemat in het weekend. Dan staan we samen in de achtertuin te boksen en doen we een kort maar intensief krachtcircuit.

fit journey

Wat vind jij de grootste bullshit hype op fitness gebied?

Urenlange cardio met als doel afvallen.

Wat is je grootste ergernis als het aankomt op health & fitness?

Diëten. Een dieet is tijdelijk en zorgt ervoor dat je afvalt. Maar als je na je dieet weer “normaal” gaat doen, krijg je ook weer het lichaam wat je daarvoor had. Het gaat erom dat je jouw levensstijl aanpast, anders hou je het niet vol.  

Hoe zorg jij voor balans in je voeding?

Ik hou een soort standaard menu aan, waarbij ik weet wat mijn macropercentages zijn gedurende dag. Op een dag dat ik train, eet ik meer koolhydraten en minder vet. En op dagen dat ik niet train, eet ik minder koolhydraten en meer vet.

Hoe sta jij tegenover het tellen van calorieën en macro’s?

Het tellen van calorieën en macro’s moet je zeker doen, vooral als je net begint. Dit geeft je enorm veel inzicht. Want ook van gezond eten kun je dik worden. Uiteindelijk gaat het om de energiebalans. Kcal in vs out. Maar op het moment dat je genoeg kennis van voeding hebt en ongeveer weet wat je portiegroottes moeten zijn, dan kan je stoppen met het tellen van calorieën en macro’s. Alleen calorieën tellen vind ik onzin. Je moet ook zeker naar de verdeling van macronutriënten kijken.

fit journey

Hoe ziet een healthy menu er voor jou uit?

Op een trainingsdag in de ochtend ziet mijn menu er ongeveer zo uit:
Ontbijt: Kwark met Formule 1 Sport van Herbalife met daarbij een handje havermout en een banaan.
Tijdens mijn krachttraining: CR7 (elektrolytendrank).
Na mijn krachttraining: Rebuild Strength van Herbalife, boterham met pindakaas.
Lunch: 2 boterhammen waarvan 1 met mager beleg en 1 met vet beleg (kaas, geitenkaas etc) en daarbij 2 eieren.
Tussendoor: Proteïnereep (Jammmmmmie) en een appel.
Avondeten: gebalde vuist KHD, platte hand eiwitten en een half bord vol met groenten.
Pre bedtime meal: Kwark met noten.

Wat is jouw favoriete ‘foodprep’ maaltijd?

Zo’n beetje alles wat in de vriezer kan. Ik kook graag meerdere porties, zodat als ik een keer laat thuis ben en geen tijd of zin heb om te koken er altijd gezonde maaltijden in de vriezer staan.  

Doe je ook aan de zogeheten cheat meals/cheat days? 

Niet echt. Als ik mijzelf een vrijbrief ga geven voor een cheat meal of day ga ik dusdanig over mijn macro’s en calorieën heen, dat ik uiteindelijk alleen maar aankom. Ik eet wel 1x per week chocola in mijn kwark, maar dan 2 blokjes chocola i.p.v. de hele reep zoals vroeger.

Wat is een gezond alternatief voor je guilty pleasure?

De gezonde kapsalon! Kip met shoarma kruiden en zoete aardappelfriet uit de oven.

 Wat is jouw ultieme Lazy Fit Girl product? 

Die heb ik niet echt.

Nieuwsgierig naar Michelles progressie? Check snel haar Instagram pagina! Wil jij zelf nu ook een paar kilo’s kwijt en een healthy en happy levensstijl opbouwen? De Fitgirlcode Guide helpt jouw om je voeding, workouts, en mind op orde te krijgen! 8 Weken lang ga je aan de slag met trainings- en voedingsschema’s, en met de nodige mindfulness oefeningen. Let’s go! 

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere Fit Journey heeft [email protected]om. Jouw verhaal kan voor iemand het eerste of laatste duwtje in de goede richting zijn. 

Wil jij motivatie om jouw eigen fit journey te maken?

We got your back girl! Laat ons je dagelijks inspireren en motiveren en helpen naar de fitste versie van jezelf. Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie