Fitness Transformations

De fit journey van Petra

Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft meegemaakt. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook!

Van meisje dat volgens de BMI-controle ‘morbide obesitas’ had naar fitte chick die de marathon rent: Petra heeft een behoorlijke fit journey achter de rug! Ze heeft alles met vallen en opstaan gedaan (zo heeft ze bijvoorbeeld haar galblaas moeten laten verwijderen omdat ze te rigoureus begon met afvallen), maar inmiddels is ze op een punt waarbij ze heeft geleerd hoe ze die healthy lifestyle vol kan houden. We zijn hartstikke trots dat we haar verhaal mogen delen!

Wat was voor jou de reden/aanleiding om het roer om te gooien?

Ik was er klaar mee toen ik als 4e jaars studente MWD merkte dat ik er tegenop ging zien als ik college had op de 3e of de 4e etage: al die trappen die ik op moest. Na 2 trappen stond ik al te hijgen en was ik niet meer in staat om een gesprek te voeren met mijn studiegenootjes. Ik begon toen echt te merken hoe mijn lichaam mij in de weg zat. Ik woog op dat moment ongeveer 122 kg, met een lengte van 1.68m, dus dat was echt way too much…

Wie of wat heeft jou gemotiveerd?

Ik motiveerde mezelf door iedere maand te mogen shoppen, nieuwe kleding werkte als een malle. Ik had toen nog niet door dat er een hele community te vinden was via Social Media, dus heb het vooral op eigen houtje gedaan. Later vond ik veel motivatie bij vriendinnen, die in hetzelfde proces zaten. Door ervaringen met hen te delen en elkaar te motiveren, konden we elkaar echt helpen op moeilijke momenten.

Waar schaamde je je vroeger voor?

Ik vond het zo vervelend dat ik overal de dikste was. In de klas op de middelbare school: ik was de zwaarste. Ik heb me wel eens ziekgemeld voor een gymles, zodat ik niet mee hoefde te doen, omdat mijn gewicht me in de weg zat. Op het HBO zaten ook al geen zwaardere mensen in mijn klas, en was ik daarin ook al de uitzondering. Daarnaast schaamde ik me enorm voor mijn eetbuien, ik at veel en ik deed dit stiekem. Ik verstopte de lege verpakkingen of at als ik niet thuis was.

fit journey

Wat durf je nu wat je voorheen niet deed?

Ik durf nu in bikini te lopen, wat echt een grote winst is. Ik heb na mijn transformatie best wat los vel overgehouden, vooral op mijn buik, maar dit houdt mij echt niet tegen. Ik zie er zoveel beter uit dan toen ik op mijn zwaarst was, waarom zou ik me dan gaan verstoppen? Ik loop gewoon in bikini, dan maar geen zichtbare sixpack!

Wat was jouw slechtste gewoonte?

Mijn emoties weg eten. Ik had mezelf aangeleerd om niet te praten, maar om het weg te eten. Als ik verdrietig was, vond ik troost in een reep chocolade (of twee).Had ik iets te vieren, dan was dit een mooie reden voor een taartje. Was ik boos? Dan at ik mijn frustraties weg. Ik had altijd wel een reden om iets niet te willen voelen en om te eten.

Heb je deze gewoonte vervangen voor een goede gewoonte of heb je het in balans kunnen brengen?

Ik heb moeten leren om over mijn emoties te praten, of om ze op andere manieren te verwerken. Ik weet in ieder geval dat een zak chips open trekken als ik verdrietig ben echt niet de oplossing is. Ik heb dit het merendeel van de tijd goed in balans, maar soms heb ik hier moeite mee, waardoor ik nog altijd last kan hebben van eetbuien. Maar niet meer in de mate die ik vroeger had, waardoor het me nu lukt om goed in balans te blijven en ik goed voor mezelf kan blijven zorgen.

fit journey

Wat kan je absoluut niet uit je leven schrappen?

Taartjes! Ik vind het heerlijk om in de keuken te staan en ik bak heel graag taartjes. Al heb ik inmiddels wel geleerd dat je ook gezonde(re) taartjes kunt maken en ik vind het een leuke uitdaging om taartjes te maken die lekker, maar ook voedzaam zijn! Dit houdt niet in dat ik dagelijks taart eet hoor; het blijven soms toch calorieënbommetjes!

Wat is het grootste diepte- en hoogtepunt in jouw journey?

Het grootste dieptepunt was het ontwikkelen van galstenen. In het begin van mijn journey ben ik onwijs aan het crashen geweest en heb ik, lang leve de light producten!, zo ongeveer alle vetten uit mijn voeding geschrapt. Dit resulteerde in galsteenaanvallen en dus is uiteindelijk mijn galblaas verwijderd.

Mijn hoogtepunt is het feit dat ik, met mijn huidige, fitte lichaam, mijn ultieme hardloopdoel heb bereikt: in april liep ik de marathon van Rotterdam en kwam ik juichend over de finish! Dit had ik vroeger met mijn lichaam echt niet gekund, dus die marathon was echt een cadeautje voor mezelf.

Wat heeft voor jou het verschil gemaakt, sporten/voeding of bijvoorbeeld de combinatie? 

Voor mij heeft het vooral het verschil gemaakt dat ik leerde dat het belangrijk was om goed voor mezelf te zorgen. Ik ben me gaan verdiepen in voeding en heb een eetstijl ontwikkeld die goed voor mij werkt. Ik probeer zoveel mogelijk mijn eten zelf te maken, er zijn amper pakjes en zakjes in huis te vinden. Daarnaast laat ik veel toegevoegde suikers staan. Ik ben geen 100% clean eater, maar probeer dit wel als mijn basis te hebben, dan is het echt geen ramp om eens een keer iets minder voedzaams te eten. 🙂 Daarnaast heeft hardlopen voor mij ook wel het verschil gemaakt. Het is de sport waar ik mijn energie, maar ook mijn emoties in kwijt kan. Zo kan het voorkomen dat ik mijn emoties verwerk door lekker te gaan hardlopen, in plaats van het weg te eten.

Wat is jouw doel op de korte en lange termijn?

Mijn korte termijn doel is om mijn PR op de halve marathon onder de 2u te krijgen (hij staat nu op 2.01). Mijn lange termijn doel is vooral het volhouden en lekker doorgaan op de weg die ik nu bewandel. En wie weet loop ik ooit nog wel een keer een marathon. 😉

fit journey

Volhouden is vaak het aller moeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft?

Mijn sleutel tot succes is om te doen waar ik blij en gelukkig van word. Het heeft geen zin om met tegenzin een sport of een dieet te volgen. Zoek een sport die jij leuk vindt. Zoek een eetpatroon die je hele leven vol te houden is, die werkt voor jou. Ik heb uren op een crosstrainer gestaan met tegenzin, ik vond het verschrikkelijk. Ik vind het hardlopen heerlijk. Ook cardio, maar voor mij een wereld van verschil. Ik doe waar ik me goed bij voel. Omdat ik hierin niets móet, werkt het voor mij. Als ik iets moet, dan gaan mijn hakken in het zand. 🙂

Als je iets kon zeggen tegen de persoon die je was ‘voor’ je transformatie, wat zou je dan zeggen?

Hou vol, want er komt een periode waarin het beter met je gaat, waarin je gelukkiger bent en naar jezelf kunt gaan kijken in de spiegel. Als jij er klaar voor bent, komt de tijd dat je er sterk genoeg voor bent en dan moet je er voor gaan!

 Hoe ziet jouw sport-regime eruit? en heb je een vast schema?

ik heb geen vaststaand schema op dit moment. Ik ga meestal 3x per week hardlopen. Daarnaast sport ik vaak nog 2x, dit varieert wat. Vaak krachttraining in de sportschool, maar ik volg ook wel eens bootcamplesjes of small group trainingen. Ik doe op dit moment waar ik me goed bij voel. Ik heb, in de voorbereiding voor mijn marathon, strak op schema’s geleefd en het voelt nu fijn om even los te zijn van schema’s. Ik zal binnenkort wel weer wat gestructureerder te werk moeten gaan, anders ga ik mijn halve marathon PR niet verbreken haha.

fit journey

Wat vind jij de grootste bullshit hype op fitness gebied?

Dat je moet leren houden van je hongergevoel! Als je op je gewicht let, is het slim om je voeding goed af te stemmen. Maar dit kan ook zonder honger te hoeven lijden. Jezelf uithongeren gaat je niet verder helpen. Maak slimme en overwogen keuzes…

Wat is je grootste ergernis als het aankomt op health & fitness?

Mensen die commentaar hebben op een levensstijl, zonder dat ze zich er echt in verdiept hebben. Die hun mening geven, zonder dat ze echt weten waar ze over praten. Mensen die gaan oordelen, zonder dat ze je verhaal kennen. Zo vertelde ik ooit dat ik los vel op mijn buik heb. Daar kreeg ik als reactie op dat ik ‘dan maar moest gaan sporten’. Eh ja, ik wilde dat sporten het nog kon recht trekken… Verdiep je eerst in het verhaal van de ander, voordat je klakkeloos je meningen en adviezen gaat geven!

fit journey

Hoe zorg jij voor balans in je voeding?

Ik let vooral op portiecontrole. Op dagen dat ik veel sport, kan ik wat meer eten, dan op dagen dat ik even niets doe. En ik kan het me niet veroorloven om op zaterdagavond 2 zakken chips weg te werken. 1 schaaltje is voor mij echt wel voldoende.

Hoe sta jij tegenover het tellen van calorieën en macro’s?

Als het voor jou werkt, moet je het vooral doen! Ik weet dat het bij mij alleen maar een obsessie in de hand gaat werken, wat niet handig is. Ik ga het dan perfect willen doen en niet willen afwijken, wat uiteindelijk stress en eetbuien in de hand zal werken. Ik weet ongeveer wel wat ik binnenkrijg op een dag, maar ik wil het niet precies bijhouden.

Hoe ziet een healthy menu er voor jou uit?

Ik begin de dag meestal met magere kwark, met wat honing, fruit en noten. De rest van de dag varieer ik met wat ik eet. Ik eet niet graag hetzelfde, dat vind ik saai. Daarvoor sta ik ook te graag in de keuken. En wat ik eet, is ook afhankelijk van wat ik doe op een dag. Tussendoor eet ik graag fruit of zelfgemaakte baksels, zoals een variant op bananenbrood of kwarkmuffins. Mijn lunch en avondeten zijn vaak afhankelijk van of ik ga sporten of niet. Als ik ga sporten, zorg ik dat ik de nodige koolhydraten binnenkrijg en ik na het sporten mijn eiwitten voldoende kan aanvullen.

fit journey

Wat is jouw favoriete ‘foodprep’ maaltijd?

Ik maak graag goed gevulde soepjes. Ik werk in de zorg, waar ik ook nachtdiensten draai. Ik vind het dan erg lekker om ’s nachts iets warms binnen te kunnen krijgen, waar ik niet teveel moeite voor hoef te doen. Soepjes zijn dan ideaal. Ook omdat je ongemerkt lekker weer een dosis groenten en vitaminen binnen krijgt!

Doe je ook aan de zogeheten cheat meals/cheat days? 

Nee, ik plan geen bewuste cheal meals of cheat days. Ik vind ‘cheaten’ ook echt een rotwoord haha. Ik noem het liever ‘treatdays’, en ik treat mezelf echt voldoende. Maar dit doe ik liever op meerdere, kleine momenten door de week heen, in plaats van één dag uitroepen tot treatday.

 Wat is een gezond alternatief voor je guilty pleasure?

Mijn favoriet is een brownie, gemaakt van onder andere amandelen, dadels, eieren en courgette! Net zo lekker smeuiig als een normale brownie, maar met zoveel meer smaak en voedzamere ingredienten! Hmmm!

Nieuwsgierig naar Petra’s progressie? Check snel haar blog en Instagram pagina! Wil jij zelf nu ook een paar kilo’s kwijt en een healthy en happy levensstijl opbouwen? We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

 

 

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere Fit Journey heeft afgelegd? [email protected] Jouw verhaal kan voor iemand het eerste of laatste duwtje in de goede richting zijn. 

Wil jij motivatie om jouw eigen fit journey te maken?

We got your back girl! Laat ons je dagelijks inspireren en motiveren en helpen naar de fitste versie van jezelf. Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie