Recepten

Gezonde snacks to go

Als ik snoep zie, eet ik het. Als ik met vrienden in de auto zit hebben ze geen kind aan me: ik zit vrolijk op de achterbank een zak zure matten weg te werken. Mijn maag gaat borrelen en ik word misselijk, maar het 6-jarige meisje in mij kauwt onvermoeid door. 

Op het kantoor waar ik werk hebben we een snoeppot staan, je begrijpt dat ik me meteen thuis voelde. Het erge aan die pot is, dat als hij bijna leeg is, ik paniek krijg. Als ik pauze heb loop ik gerust naar de drogisterij om een kilozak dropjes, zure sticks (ik moest hier ooit serieus van afkicken), kaneelstokjes en kikkertjes in alle kleuren te halen.

Excuus 1: Natuurlijk doe ik dit vooral voor mijn collega’s. Excuus 2: het mag omdat ik voor mijn werk vaak al gesport heb. En is het nou zo erg af en toe een snoepje te pakken? Helaas is dat ‘af en toe’ eigenlijk stiekem ‘de hele dag door’ en aan het eind van de dag is dat ding alweer bijna leeg. Tijd dus om me even te focussen en mezelf te verwennen met lekkere, GEZONDE snacks to go voor op kantoor. En voor op het strand, want daar heb ik dit probleem met paprikachips!

Nootjes

Ik hou van alle nootjes, maar mijn favorieten zijn walnoten. Mijn oma gebruikt ze altijd in haar Hongaarse gebakjes en haar theorie is: ze lijken op hersenen dus zijn ze goed voor je hersenen. Heeft oma helemaal gelijk in. Het gezondst zijn nootjes: ongeroosterd en zonder zout. Je moet er misschien even aan wennen, want noten zijn dan eigenlijk best zoet. Maar al het zout dat je er normaal mee naar binnen eet is echt nergens voor nodig! Pure noten zijn heerlijk. Bij walnoten is mijn tip ze in de dop mee te nemen (met een notenkraker in je tas), zodat je niet de hele zak weg eet zonder na te denken. Want ondanks dat de vetten in nootjes heel goed zijn voor je, moet je er natuurlijk niet kilo’s van eten. Andere nootjes neem ik mee in een klein bakje of potje.

Gedroogd fruit

Cranberries, rozijnen, vijgen, abrikozen, stukjes mango of ananas: ik vind ze allemaal fantastisch. Het zijn net kleine snoepjes. Fruitsuikers zijn zoveel beter voor je dan geraffineerde suikers, waar snoep bijna helemaal uit bestaat. Je kunt zelfs bij de supermarkt en kiosk zakjes kopen met een mix van gedroogd fruit, noten en pitten in verschillende variaties. Ideaal, maar wel prijziger dan als je zelf je mix maakt.

Smart bar

Als je zin hebt in iets zoets, waar je supersterk van wordt, kies dan voor een Smart Bars van Body en Fit shop. Een perfecte vervanging van een Mars of andere repen van drie lagen suiker. Voordelen: zoet, een goede bite en je eet hem niet in 1 keer hap-slik-weg. Je zit er een paar uur goed vol van en door alle proteïne die er in zit (15-25 gram per reep, afhankelijk van het merk) heeft je lichaam genoeg bouwstoffen om je spieren mee te voeden na een heftige training.

Bakjes fruit en rauwkost

Mijn liefde voor goede, lekvrije ‘Tupperware’ is niet in woorden uit te drukken. Ik heb namelijk al TE VAAK een natte tas gehad. En meestal zitten er nog meer dingen in mijn tas dan alleen bakjes eten (ja, echt), dus je begrijpt hoe niet cool dat is. Maar buiten deze incidenten ben ik echt dol op fruit en veggies to go! Een fruitsalade van aardbeien, kersen, frambozen en andere besjes is snel gemaakt: die hoef je alleen te wassen en in zo’n gaaf doosje te doen.

Verse ananas en mango zijn wat meer werk, maar gun jezelf die tropische treat als je de hele dag binnen zit met dit lekkere weer! Groente moet je ook altijd even voorbewerken maar als je eerlijk bent heb je best wel even tijd om een komkommer, tomaat en een paprika in reepjes te snijden. Voor de keukenprinsessen onder ons, maak er een zelfgemaakte hummus bij!

ff

Avocado met peper en zout

Ja, je collega’s gaan misschien even gek kijken, maar als Fit Girl ben je dit vast al gewend. Ik neem altijd een hele avocado met peper en zout potje mee. Vergeet niet dat je ook een mes en lepel nodig hebt! Je kan hem ook thuis al snijden en meenemen in een doosje of potje. Kun je er trouwens ook meteen die kruiden bij doen;).

ff2

Geniet, maar snoep met mate

Pure chocola en groentechips van de Albert Heijn zijn allebei Fit Girl-proof, maar wel met mate! De groente wordt namelijk wel gefrituurd, dus geen goed idee om hier zakken van weg te eten. Maar zo af en toe kun je hier prima van snacken! Pure chocola is echt gezond, het bevat onder andere anti-oxidanten en het verlaagt je stress-niveau omdat de hormonen cortisol en catecholamine afnemen als je regelmatig een stukje eet. Maar chocola bevat ook suiker en vet. Body en Fit shop heeft een variant zonder suiker, misschien eens proberen hoe die smaakt? Ik ben tegenwoordig dol op pure chocola en het fijne is dat ik na 1 of twee stukjes er weer genoeg van heb. Dat is anders bij Tony’s karamel zeezout, maar gelukkig heb je daar cheatdays voor ;)!

Wat zijn jouw favo snacks To Go voor naar het strand of naar kantoor? Laat een berichtje achter in de comments om mij en andere Fit Girls op leuke ideeën te brengen! 

 

Plaats een reactie

Comments

  1. Nancy

    Thanks voor de tips. Ik ben ook iemand die snoept en het zo de hele dag door kan doen. Nu kan ik er op inspelen en geen excuus meer voor mijzelf bedenken.