Fit

Nathalie’s voorbereiding voor de halve marathon

Aanstaande zondag loop ik na 2,5 jaar mijn tweede halve marathon: de Drechtstadloop in Dordrecht. Benieuwd of ik klaar ben voor die 21,1 kilometer? Ik vertel je graag alles over mijn trainingen en voorbereidingen.

Eerst even een terugblik op mijn eerste halve marathon: de CPC Loop in Den Haag. Op 8 maart 2015 vloog ik door de straten en langs het strand van het mooie Den Haag. Ik vloog letterlijk, want er is niet een foto waar ik met mijn voeten de grond raak… Ik weet niet of mijn tweede halve marathon deze ervaring gaat evenaren, maar ik ben al wat blij als ik die afstand weer kan lopen! Toen ik begin van dit jaar (na bijna 2 jaar tobben) bij de fysio binnenstapte was ik het vertrouwen in mijn benen helemaal kwijt. Ik dacht niet dat ik ooit nog van die blessure af zou komen. Look at me now!

Mijn trainingsschema

Na de Dam tot Damloop liep ik 10 kilometer tijdens de Singelloop Breda (een PR!!), 16,1 kilometer in de stromende regen met het grootste gedeelte tegenwind tijdens de Molenloop en de Rotterdam Night Run van 8 kilometer. Omdat ik bij de meeste events wat harder heb gelopen dan ik normaal zou doen duurde het herstellen vaak ook langer. Het was dus af en toe wat puzzelen met mijn trainingsschema. Ik heb nog twee duurlopen zelfstandig gelopen en probeerde doordeweeks twee keer een kortere afstand te lopen. Hieronder mijn schema:

Mijn duurlopen

Ik houd van duurlopen. Na zo’n 6 kilometer kom ik echt lekker in het ritme en heb ik vaak het gevoel eeuwig door te kunnen rennen. Juist omdat het einde bij een duurloop erg ver weg is ben ik het grootste gedeelte van de tijd helemaal niet bezig met aftellen. Iets wat ik bij kortere lopen wel altijd doe.

Twee weken terug liep ik mijn langste duurloop. Het liefst wilde ik net als voor mijn vorige halve marathon een afstand van 20 kilometer lopen, maar omdat de Rotterdam Night Run die avond ervoor was besloot ik voor 18 kilometer te gaan. Ik ga goed van start, maar na ongeveer 12 kilometer begin ik die afstand van de avond ervoor flink in mijn benen te voelen. Mijn benen willen op dat moment ECHT niet meer. Vraag me niet hoe, maar ik ren door en stop pas als mijn horloge 18 kilometer aangeeft. O wat zijn mijn benen blij als ze eindelijk mogen stoppen met rennen!

Laatste voorbereidingen

Deze week staan er nog twee korte loopjes op de planning: een 5 en 4 kilometer. Vooral rust is belangrijk. Dus: op tijd naar bed! Geen tv meer na 22:30 voor mij. Het startnummer is in huis, de pannenkoeken zijn ingeslagen en de inpaklijst is gemaakt. En dit staat op mijn lijstje:

  • Startnummer en speldjes: zonder mag ik tenslotte niet mee doen.
  • Elastiekjes: een must! + extra elastiekjes als reserve om mijn pols, want stel je voor dat het elastiekje in je haar breekt.
  • Banaantje: voor de laatste benodigde energie.
  • Wc papier: ik ben niet dol op dixies. Te lange rijen, meestal niet zo schoon en wc papier ontbreekt vaak. Dat laatste kan ik gelukkig zelf iets aan doen.
  • Flipbelt: pas aangeschaft en sindsdien zijn we onafscheidelijk tijdens het hardlopen.
  • Garmin Forerunner: super handig om continu mijn afstand en verwachte eindtijd in de gaten te kunnen houden.
  • Oordopjes: tijdens de Dam tot Damloop nam ik de verkeerde mee. Dit mag me niet nog een keer gebeuren.
  • Muziek: mijn hardloopplaylist geeft me zoveel energie! Mocht je nog tips hebben voor een lekker hardloopnummer, laat dan even een comment achter.
  • Haarlak: tijdens mijn laatste duurloop waaiden die vervelende korte plukjes haar de hele tijd in mijn gezicht. Vastplakken dus!

Heb je verder nog tips? Let me know! Het enige waar ik me deze week nog druk over moet maken is het weer en wat ik aan moet aankomende zondag.

Een PR?

Nee ik ga niet voor een PR. Tijdens mijn 1e halve marathon: de CPC Loop vloog ik over het parcours. Mijn officiële eindtijd was toen 1:53:07. Een pace van 5’22”. Ondertussen zijn we 2,5 jaar en veel blessure ellende verder. Ondanks dat het vertrouwen in mijn benen de afgelopen weken weer terug is gekomen, zie ik me zo’n tempo nog niet lopen. Laat staan 21,1 kilometer volhouden!! Het doel voor aanstaande zondag is het uitlopen van de halve marathon. Het liefst in een tijd onder de 2 uur. Dat PR komt nog wel eens! I promise.

Mijn eerste halve marathon was ik ontzettend zenuwachtig. Deze keer heb ik er wel vertrouwen in dat het goed komt. Niet te veel druk en vooral genieten! Maar misschien komen die zenuwen nog wel…

Vind je het leuk om te volgen? Dat kan via Instagram @Nathalie2605 en Strava

Plaats een reactie