Tips

Hoe Roos haar hardloopfrustratie overwon in 3 stappen

Hoi girls! Vandaag wil ik mijn hardloopverhaal delen. Als je mij volgt op Instagram, weet je dat ik van sjouwen met zware gewichten houd. Toch vind ik van mijzelf, dat ik ook regelmatig moet hardlopen. Waarom? Tja, goeie vraag. Hardlopen is eigenlijk best lekker. Je bent in de buitenlucht, en je bouwt goede basisconditie op. Rennen kan altijd en overal. Toch had ik last van die eeuwige hardloopfrustratie. “Eigenlijk kan ik niet hardlopen“, dacht ik altijd. Of deze: “Ik ben nou eenmaal geen hardloper“. Dikke onzin! 

Wat was dan mijn frustratie? Rust vinden! Ik vind het heel moeilijk om constant in een steady tempo te lopen. Ik wil altijd harder, sneller, mensen inhalen, snel nog even een stoplicht meepakken, haast haast haast. Daardoor zat ik continue te hoog in mijn ademhaling. Het gevolg? Ik ging altijd ka-pot! Hardlopen was zó zwaar! Had ik dan helemaal geen basisconditie? Ik ben toch best fit? Helemaal geïrriteerd kwam ik thuis. Nee, hardlopen is niks voor mij.

Totdat ik drie dingen veranderde. Het is zo simpel! Ik twijfelde of het wel een artikel op de website waardig was. Maar nadat ik mijn omgeving met mede Fit Girls peilde, ben ik er van overtuigd dat ik lang niet de enige ben met dit “probleem”.

Dus hier gaan we.

  1. Ik ben alleen gaan rennen. Het is heel hip en gezellig hoor, die hardloop buddy’s en hardloop Facebook pagina’s en hardloop WhatsApp groepjes (argh, word je al gek?), maar het leidde me altijd af. Ik dácht dat een hardloopvriendin me juist hielp. Ik dacht: “zij kan rustig één tempo bijhouden, en ik hoef alleen maar te volgen”. Ik dacht dat ik een haas nodig had. Echter, in mijn eentje rennen geeft me 100% meer focus en rust. Dus sorry chickies, maar nee, ik loop voortaan liever alleen!
  2. Ik ben gestopt met muziek luisteren. Dit scheelde zóveel. Achteraf snap ik heel goed waarom muziek me afleidde. Als er een lekkere dance track voorbij kwam, werd ik automatisch opgezweept door het ritme. Ik ging onbewust harder rennen en sneller ademen. Vervolgens raakte ik buiten adem, en had ik het gevoel dat ik níet vooruit kwam. Dit zorgde steeds voor wisselingen in tempo. Ademnood! Nu loop ik op het ritme van mijn ademhaling. Het maakt al het verschil.
  3. Ik heb geïnvesteerd in een simpel GPS-horloge. Hierdoor leerde ik ontzettend veel over mijn loopgedrag. Mijn klassieke fouten? Veel te snel beginnen (en dan na 5 minuten al kapotgaan). Halverwege helemaal inkakken qua tempo. Ook bleek ik vaak onterecht het gevoel te hebben, dat ik niet vooruit kwam. Mijn horloge gaf dan een prima tempo aan! Dit creëerde voor mij persoonlijk heel veel rust. Het was net alsof het horloge me zei: “lekker bezig Roos, ga zo door!”

Zo! Dat is er uit! Hopelijk is mijn verhaal herkenbaar voor jou. Ik wil nog even benadrukken dat je helemaal niet hoeft te hardlopen, hoor. Als jij hardlopen gewoon stom vindt, dan is dat geen probleem. Maar herken je je in mijn frustraties, probeer dan deze tips eens. Misschien maakt het voor jou ook al het verschil!

10 april loop ik ook de 1/4 Marathon in Rotterdam. Zie ik je daar?

Liefs Roos @fitgirlroos

Als je benieuwd bent naar alleen hardlopen vs. een hardloopclubje, lees dan dit artikel van Marloes. Zij heeft het geprobeerd in voorbereiding op de Marathon.

Plaats een reactie

Comments

  1. Marielle

    Hoe grappig!! Ik kan je de hand schudden met de 3 punten!!
    En het is heerlijk, alleen lopen en rust aan je kop!! Ga zo door en zet um op in april ?

    • Roos

      Wat leuk om te horen Marielle! Lekker he, zo’n moment voor jezelf 🙂 x

  2. Lindy

    Ik ben het hardlopen de laatste tijd ook aan het opbouwen en ik ook kom vaak gefrustreerd thuis omdat “het niet lukt”. Ook ik begon steeds meer te twijfelen over wel of niet met muziek hardlopen, want die beats zijn inderdaad enorm misleidend. Ik ga vanavond een rondje doen zónder muziek. Ik ben heeeel benieuwd hoe het gaat! Bedankt voor deze tips! Liefs, van Lindy (@boterkaaseierenblog)

    • Roos

      Hi Lindy, thanks voor je reactie! Ik hoop dat je inderdaad zonder muziek gaat rennen. Het is echt het proberen waard. Laat je nog even weten, hoe het beviel? Ben nieuwsgierig!

  3. Liselore

    Zoooo herkenbaar, enkel loop ik nooit met muziek. Vind het veel te eng om niks on je heen te horen! Even een vraagje, wel GPS-horloge gebruik jij? Ben al een tijdje op zoek!

    • Roos

      Hi Liselore, fijn dat je je herkent in mijn struggles 🙂 Zonder muziek heb je inderdaad veel meer oog voor de omgeving! Ik heb zelf een simpel GPS-horloge van TomTom. Ik vind hem heel fijn. Er zit geen hartslagmeter op (hoef ik niet). Laat je vooral goed adviseren in een hardloop speciaalzaak 🙂 Daar smeren ze je niet zomaar iets aan. x

  4. Lisa

    Heel herkenbaar! Ik dacht altijd dat ik een watje was omdat ik altijd achteraan liep en dan nog buiten adem was. Tot ik in mijn eentje ging lopen en een goede basis op kon bouwen. Ik loop nog steeds niet heel hard maar wel lang en de snelheid wordt elke keer een stukje beter. Ik ben er ook bij de kwart in Rdam, succes!