Lifestyle

Hoe ik met keto mijn permanente foodbaby heb weggekregen

Wat is er aan de hand als de grootste brood- en pastaliefhebber ever besluit om koolhydraten definitief uit haar leven te bannen? Als je regelmatig last hebt van je buik, huid of humeur, lees dan vooral verder. Na jarenlang iedere dag buikpijn gehad te hebben, heeft deze Fit Girl sinds een jaar eindelijk de oplossing gevonden. Een leven zonder keto is voor mij niet meer denkbaar!

Permanente food baby

Tot mijn 19e at ik als een soort puberjongen. Ik ontbeet met 4 boterhammen, nam zo’n 8 boterhammen mee naar school en at als ik thuis kwam nog voor het avondeten een pak worstenbroodjes op. Koud, want dat was sneller. Kortom, de koolhydraten gingen er altijd lekker in. Totdat ik 19 werd.

Vanaf toen had ik een permanente food baby. M’n familie merkte regelmatig op dat ik flink was aangekomen. In feite was ik werkelijk geen kilo zwaarder geworden, maar was ik constant opgeblazen. Omdat ik niet anders at dan voorheen had ik geen flauw idee wat er aan de hand was. Ik probeerde alles; lactosevrij eten, geen alcohol drinken, geen gefrituurd voedsel eten, geen gluten eten, fodmap vrij eten en geen vet eten. Niets hielp.

Keto foodbaby koolhydraten gezond pds

Ugh, bloemkoolpizza?!

Rond mijn 21ste begon mijn familie met koolhydraatbeperkt eten om wat gewicht te verliezen. Ik deed een beetje met ze mee, maar ik was erg sceptisch. Ik hoefde geen gewicht te verliezen en ik vond zulke diëten enorme onzin. Ondanks al m’n twijfels begon m’n buik al wel iets rustiger te worden. Toch kon ik niet geloven dat het gezond was en overal las ik dat je koolhydraten nodig hebt om te sporten. 

Ik begon dus toch weer volop koolhydraten te eten. Glutenvrij, dat wel, want voor mijn idee lag daar de oplossing. Binnen een week waren alle klachten weer terug en kon ik wel janken van de frustratie. Hoe moest ik ooit gaan sporten met zoveel buikpijn? Ik begon toch maar weer koolhydraatbeperkt eten, maar zweefde een beetje in een soort niemandsland. Het was beter dan veel koolhydraten eten, maar ik vond het eten vreselijk (blegh, bloemkoolpizza en courgettepasta) en ik had ook nog steeds niet veel energie.

Eindelijk de oplossing

Ondertussen bleef ik zoeken naar een oplossing.  Eind 2016 stuitte ik op het ketogeen dieet. Dit is een dieet waarbij je maximaal 5% van je calorieën uit koolhydraten haalt, zo’n 75% uit vet en 20% uit eiwit. Het scheen veel mensen te helpen bij een prikkelbare darm. Ik ging mezelf inlezen en ontdekte dat een ketogeen dieet ook tegen o.a. psoriasis kan helpen. Psoriasis is echt geen feest, dus extra hulp tegen de schilfers en jeuk kon ik wel gebruiken. De wetenschappelijke literatuur van de laatste jaren was überhaupt erg positief over het effect van keto op de algemene gezondheid. De positieve houding vanuit de wetenschap zette bij mij de knop om en ik besloot er, nu ongeveer een jaar geleden, vol voor te gaan.

Ik ga niet liegen of het mooier maken dan het is: de eerste twee weken op keto waren echt vreselijk. Ik voelde me grieperig en ik dacht maar aan één ding: taart. Ik dacht echt the whole damn day aan taart, terwijl ik nooit een zoetekauw ben geweest. Ik had hoofdpijn, was moe en m’n ledematen voelden als spaghetti (de ironie).

Keto foodbaby koolhydraten gezond pds

Gelukkig verdwenen die klachten na ongeveer twee weken ook weer. Nu voelde ik juist bakken met energie, en most important of all: m’n buik was rustig. Rustiger dan ‘ie in jaren was geweest zelfs. Daarnaast merkte ik geleidelijk steeds meer fijne effecten: ik was lang niet meer zo snel humeurig als voorheen. Ik kon zelfs een halve dag niet eten zonder humeurig te worden, iets wat voorheen ondenkbaar was. Daarnaast was m’n huid ineens rustig en helder. Vervelende puistjes waren ineens verleden tijd en de glow die ik had was niet van talg, maar van energie.

Sporten met keto

Ik weet dat heel het internet zegt dat je koolhydraten nodig hebt om te sporten, maar echt: f*ck het internet. In februari van dit jaar ben ik begonnen met powerliften, een krachtsport pur sang. In ongeveer 3 maanden heb ik mijn deadlift opgebouwd van 50 naar 100 kilo. Toen ik begon met gewichtheffen was mijn clean & jerk 15 kilo. Na twee maanden trainen was mijn clean & jerk 42 kilo. Al die spierkracht heb ik opgebouwd met one thing and one thing only: een ketogeen dieet.

Een jaar op keto

Na een jaar op keto kan ik maar één ding zeggen: ik wil nooit meer terug naar koolhydraten. Deze eetstijl is voor mij een baken van rust en stabiliteit in m’n lichaam en hoofd. Het is een stijl van eten waarmee ik lekker bourgondisch kan eten en toch enorm veel voedingsstoffen binnenkrijg. Ik geniet nu ook echt van dat eten, in plaats van dat ik het uit intense honger maar naar binnen prop. Ik zie dit, in combinatie met Intermittent Fasting, als een hele natuurlijke manier van eten. Iets dat we eigenlijk al vele honderden jaren deden, maar ergens met de opkomst van bewerkt eten helemaal kwijt zijn geraakt.

Keto foodbaby koolhydraten gezond pds

En misschien nog wel het allerbeste van keto: het effect ervan op m’n allergieën. Ik kan voor het eerst sinds 23 jaar weer chocolade en varkensvlees eten! Hele donkere chocolade met nauwelijks suiker, dat dan wel. Maar kun je je mijn geluk voorstellen, nu ik voor het eerst in m’n leven kan genieten van zelfgemaakte chocolademelk en eieren met bacon?

Wil je meer weten over een ketogeen dieet, omgaan met PDS, allergieën en/of psoriasis? Zet je vraag in de comments en ik beantwoord hem voor je!

Ps: een ketogeen dieet is zóveel lekkerder te maken als je die bloemkoolpizza en courgettepasta laat voor wat het is. Klik hier als je wil zien hoe je gezond én bourgondisch kan eten!

Benieuwd naar de wetenschap achter een ketogeen dieet? De werking en de gezondheidsvoordelen van keto heb ik voor je op een rijtje gezet! > 

Meer van mij zien? Lees dan al mijn artikelen of volg me dan op Instagram op @alixvanlanen.

 

Plaats een reactie

Comments

  1. Kim

    Heb je tips op gebied van literatuur die hierin kan ondersteunen? En tips over hoe je moet beginnen voor de rookies op keto gebied?

    • Alix van Lanen

      Hi Kim,
      als je Engels goed is kan ik Ruled.me aanraden. Hier staat enorm veel info op! In het Nederlands kan ik Ketogeen.nl aanraden, maar deze vind ik minder dan de Engelse site.

      Deze sites geven een hele bak informatie,
      dus de tips die ik je in het kort kan geven zijn:
      – Een ketogeen dieet is iets waar je 100% voor gaat of helemaal niet. Het een beetje doen werkt voor geen meter.
      – Beginnen met een ketogeen dieet is heftig. Bereid je dus voor op twee weken jezelf ellendig voelen en enorme suiker cravings te hebben. Je kunt dit wel flink verminderen door veel magnesium, kalium en zout binnen te krijgen door hele donkere chocolade, avocado, bouillon, pindakaas en makreel te eten. Ook magnesium supplementen en kaliumzout (Lo-Salt met kalium) helpen enorm.
      – Eet in het begin even heel erg streng en houd nog geen cheat days. Dit helpt om je goed in de vetverbranding te komen. Hoe sneller dit gebeurt, hoe sneller je je goed gaat voelen.
      – Wees erop voorbereid dat het in het begin lastig is om zo anders te eten dan je gewend bent. Op een gegeven moment wordt het routine gelukkig. Sites met recepten om je op weg te helpen: Lowcarb, So Simple
      Ditch The Carbs
      Oanh’s Kitchen (wel low carb, meestal niet high fat. Ik gebruik dit vooral voor baksels, het avondeten is vaak te mager)
      Lowcarb Maven Dit is mijn persoonlijke favoriet. Heerlijk bourgondisch!

      Handig om in huis te hebben:
      Eieren
      Boter
      Walnoten
      Kokosolie
      Een netje avocado’s
      Vloeibare zoetstof
      Lijnzaadmeel
      Kokosmeel
      85% cacao chocolade
      Pindakaas
      Zonnebloem- en pompoenpitten
      Crème fraiche
      Kruidenkaas
      Griekse Yoghurt
      Chorizo
      Bacon
      Diepvriesspinazie
      Diepvries broccoliroosjes
      Diepvries rood fruit

      Ik hoop dat je hier iets aan hebt! Mocht je ook nog wetenschappelijke literatuur willen of een voorbeeld van hoe mijn wekelijkse eetschema eruit ziet,
      dan kun je me mailen via [email protected] en dan help ik je met alle liefde verder! 🙂

      Groetjes Alix

  2. Michelle

    Wow, wat een interessant artikel. Zelf ben ik ook al jaren bezig met uitvogelen wat het beste is voor mijn lichaam, want heb ook te kampen met pds, opgeblazen gevoel en val maar niet af ondanks proberen van verschillende soorten dieet en sporten. Ik ben zeer benieuwd of het keto dieet ook iets voor mij is en wil hier graag meer informatie over. Hopelijk kan je me verder helpen! Liefs michelle

    • Alix van Lanen

      Hi Michelle,

      vervelend dat je zo lang al last hebt van pds zonder oplossing! Hopelijk kan het keto dieet jou ook helpen 🙂
      Ik heb een hele bak informatie voor je klaar staan. In de reactie op Kim staat al wat tips, maar als je specifiek aangeeft op welk gebied je informatie wil kan ik nog wat extra tips/informatie geven! Ook mag je me mailen naar [email protected] en dan help ik je verder!

      Groetjes, Alix

  3. Lot

    Hoi!! Leuk om te lezen dit! Ik vroeg me af hoe het precies effect heeft gehad op je psoriasis? Wat waren de slechte triggers en is het nu weg/minder etc? Ik ben erg benieuwd 🙂

    Liefs, Lot

    • Alix van Lanen

      Hi lot!

      De grootste trigger is voor mij altijd stress geweest, maar eten heeft ook een zeer sterk aandeel. Alcohol, gefrituurd eten en koolhydraten zijn voor mij de grootste boosdoeners. Sinds ik aan een ketogeen dieet ben begonnen is mijn psoriasis sterk verminderd! Dat is logisch te verklaren: een ketogeen dieet verlaagt de ontstekingsgraad in je lichaam, waardoor je immuunsysteem niet zo heftig meer reageert. Aangezien psosiaris een auto-immuunziekte is, word je psoriasis dus ook minder heftig 🙂 Om dezelfde reden zijn mijn allergieën voor chocolade en varkensvlees nu ook verdwenen!

      Ik hoop dat je hiermee bent geholpen 🙂
      Groetjes, Alix