Recepten

De nieuwste food trend: Cloud Bread

De afgelopen weken werd cloud bread meerdere keren aangekondigd als dé nieuwste food trend uit Amerika. Cloud bread is caloriearm, koolhydraatarm, glutenvrij, maar zit wel boordevol eiwitten! Ik probeerde het recept uit en deel het graag met jou!

Cloud bread is ontzettend makkelijk te maken. Het basisrecept bestaat dan ook uit maar vier ingrediënten. De broodjes worden heerlijk luchtig, vandaar ook de naam cloud bread.

Er zijn veel verschillende variaties te bedenken. Hieronder deel ik eerst het basisrecept, maar lees voordat je aan de slag gaat even verder voor meer mogelijkheden.

Ingrediënten (basis)

  • 3 eieren
  • 3 eetlepels hüttenkäse/cottage cheese
  • ¼ theelepel bakpoeder
  • 1 theelepel honing (of andere zoetstof)

Bereidingswijze

  1. Verwarm de oven voor op 150 graden.
  2. Splits de eiwitten van het eigeel en doe deze in twee aparte kommen.
  3. Klop de eiwitten samen met het bakpoeder stijf met een mixer. Als je de kom ondersteboven kunt houden zonder dat het eiwit eruit valt is het stijf genoeg.
  4. Meng in de andere kom het eigeel met de hüttenkäse/cottage cheese.
  5. Schep met een spatel beetje bij beetje het eigeel mengsel door het opgeklopte eiwit. Zorg ervoor dat het een luchtig geheel blijft.
  6. Bekleed de bakplaat met bakpapier en schep hierop 10 bolletjes van het beslag.
  7. Bak de broodjes in ongeveer 20 minuten mooi bruin in de oven.

Variatie

Liever een hartige variant? Strooi dan wat van je favoriete kruiden over het beslag. Denk aan Italiaanse kruiden, rozemarijn of paprikapoeder. Serveer er een hamburger op of maak er een mini-pizza van door het broodje te beleggen met kaas en tomaat.

Meer inspiratie? Zoek eens op Pinterest of Instagram!

 

Cloud bread is een broodvervanger. Toch zou ik je volkorenboterham niet zomaar vervangen voor dit caloriearme brood. Er missen namelijk wel wat belangrijke voedingsstoffen. Daar krijg ik tijdens mijn training de dumbells niet mee in de lucht! De voedingswaarde van cloud bread zijn namelijk te vergelijken met die van een rijstwafel. Beleg je brood extra goed om alsnog voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen of eet de broodjes als tussendoortje.

Zelf maakte ik een zoete variant door wat zoetstof toe te voegen aan het recept. Erg lekker als eiwitrijk tussendoortje met een beetje rode vruchtenjam. Ga jij deze nieuwste food trend proberen? Eet smakelijk!

Ben je op zoek naar nog meer food inspiratie? We hebben namelijk heerlijke en gezonde recepten gemaakt voor onze food guides. En het mooie is: we hebben ook al rekening gehouden met de benodigde macro’s. En dat 8 en 12 weken lang! We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

ZOEK JIJ EEN VOEDINGSSCHEMA?

 

 

Bron: Food.com

Plaats een reactie