Fit

Zo gaat Roos om met haar eetbuien

Hi lieve Fit Girls! Net als jullie ben ik bezig met mijn fit journey en het bevalt me ontzettend goed! Ik voel me gezonder, energieker en voel me een stuk zekerder over mezelf. Ik weet wel zeker dat het te maken heeft met dat mijn gezonde leefstijl supergoed gaat op dit moment. Helaas heb ik soms tegenslagen. Zo heb ik vaak nog ontzettend last van eetbuien. Gelukkig merk ik dat ik daar steeds beter mee om kan gaan! Hoe ik dat doe? Dat ga ik je vandaag vertellen! Wel moet ik erbij vertellen dat dit puur persoonlijk is, en wat voor mij werkt, hoeft niet voor iedereen te werken. Maar misschien zijn dit goede tips zodat jij ook met je eetbuien om kan gaan. 

Wanneer komt een eetbui op?

Om met je eetbuien om te kunnen gaan is het belangrijk om te bedenken wanneer ze bij jou op komen. Ik heb zelf een paar situaties of momenten op een dag waar mijn maag zich voordoet als een bodemloze put. Bijvoorbeeld, bij mij komt een eetbui vaak op als ik me verveel, of als ik weet dat ik iets moet doen waar ik totaal geen zin in heb.

Daarnaast krijg ik vaak een eetbui nadat ik een maaltijd heb gegeten, meestal is dit na de lunch. Aangezien ik dan toch al lekker zit te eten, grijp ik dan ook makkelijk naar een extra rijstwafel. Of twee. Waarom geen koekjes als ik toch bezig ben? Paar minuten later lig ik met een enorm schuldgevoel en een nog grotere food baby op de bank. Dat vind ik nog het irritantste aan eetbuien: ze voldoen nooit, maar je gaat je er wel rot over, en van, voelen.

Dan hebben we natuurlijk ook nog de ontzettend geliefde (kuch) menstruatie. Als ik ongesteld moet worden, heb ik koekjes nodig. En chocolade. Veel. Ik geef toe, dit zijn de eetbuien die ik (nog) niet echt onder controle heb. Maar ja, deze eetbuien vind ik persoonlijk ook minder erg. Het is dan namelijk niet raar dat die eetbuien op komen. Als ik merk dat ik naast eetbuien nog meer PMS signalen afgeef, weet ik dat ik maar beter kan toegeven aan dat stuk chocola.

Mijn strategieën

Nu je voor jezelf bent nagegaan wanneer bij jou eetbuien opkomen, kan je gaan kijken hoe je met zo om kan gaan. Als er iets is wat ik heb gemerkt, is dat je het gevoel van eetbuien niet (of nauwelijks) kan voorkomen. Ik niet in ieder geval. Als je dat wel kan, heb ik heel veel respect voor je, geef me dan alsjeblieft al je tips.

Als ik merk dat ik wil eten omdat ik me verveel of om me af te leiden van die enorme stapel van uitgesteld werk, ga ik na of ik echt honger heb, of dat het mijn verveling is die om de hoek komt kijken. Ik drink dan vaak water (helpt echt!), en ik ga na wanneer ik voor het laatst iets heb gegeten en wat dat dan was. Als ik bijvoorbeeld een uur geleden nog een goed gevulde bak havermout naar binnen heb gewerkt, weet ik dat mijn maag echt niks meer nodig heeft. Dan vertel ik mezelf altijd dat het zonde is van mijn harde werk (en geld) en dat ik me alleen maar slecht ga voelen als ik toegeef aan die eetbui. Ga dus na wat voor jou de redenen zijn om niet toe te geven aan die eetbui. Waarom heb jij besloten om te beginnen met jouw fit journey? Herinner jezelf hier aan.

Na de lunch vind ik het altijd heel lastig om te stoppen met eten. Ik denk dat dit moment voor mij ook de grootste uitdaging is.  Sinds ik ben begonnen met mijn healthy lifestyle, heb ik met mezelf afgesproken te lunchen als ik honger heb. Sommige dagen is dit 12 uur , andere dagen pas 3 uur ’s middags. Als ik lunch, heb ik dus ook echt honger. Ik heb dan snel het idee dat mijn lunch niet voldoende vult en ga ik daarna snel snaaien. Ontzettend zonde, want ik zorg er altijd voor dat ik lekker lunch, terwijl de snacks die ik eet tijdens een eetbui niet altijd per se lekker vindt. Omdat ik dit inmiddels weet van mezelf, ben ik langzamer gaan eten. Het duurt immers even voor je eten je maag heeft bereikt en je echt door krijgt dat je iets hebt gegeten. Daarom leid ik mezelf ook af na de lunch, door kleine dingetjes te doen zoals mijn social media checken. Daardoor krijgt mijn lichaam even wat tijd om je eten te processen, en heb ik minder behoefte om te snacks!

Soms geef ik ook gewoon toe aan mijn eetbuien. Als ik bijvoorbeeld het idee heb dat ik heel veel zin heb in koekjes en ik loop (geheel toevallig natuurlijk) in een supermarkt, mag ik van mezelf ook koekjes halen. Wat ik dan wel altijd met mezelf af spreek, is dat ik dan haal waar ik écht heel veel zin in heb. Vaak merk ik dan dat ik eigenlijk in niks specifieks zin heb. Dan merk ik dat ik toch niet zo veel zin heb in eten als ik dacht, en is het makkelijker om met die eetbui om te gaan!

Als ik dit zo schrijf, besef ik me dat het lijkt alsof ik mentaal heel sterk ben en dat die eetbuien een eitje voor me zijn. Ik moet toegeven dat dat totaal niet het geval is. Als ik toegeef aan mijn eetbuien, eet ik ook meteen voor drie moederberen. Ik eet dan zoveel, dat ik me daarna ziek voel. Dus ik begrijp de hele struggle rondom eetbuien, al lijkt het nu alsof het heel makkelijk voor me is. Het enige wat ik kan zeggen: it’s a long way down, maar het is mogelijk! Begin met boodschappen doen voor een hele week, zodat je niet langs alle verleidingen in de supermarkt hoeft te lopen en dat alles wat je in huis hebt gezond is. Als een rijstwafel met pindakaas en banaan het ergste is dat je kan eten, is het dan echt een eetbui te noemen? Het vult in ieder geval beter dan een reep chocola. Dus hou je hoofd omhoog en ga door met jouw healthy lifestyle, die eetbuien tackle je wel! Als je vragen hebt, of motivatie nodig hebt, laat het achter in de comments! Ik help je graag!

Bron (header): WeHeartIt

Begin klein: vervang een ongezonde eetbui voor een gezonde! >

Wil je meer van mij zien? Lees dan mijn artikelen of volg me op Instagram op @rooshijwegen!

Vind jij tips & tricks voor je fitte lifestyle ook zo handig?

We hebben er nog veel meer voor je! Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang dagelijks de beste tips in je inbox om de beste versie van jezelf te worden. We got your back!

Plaats een reactie

Comments

  1. Kim

    Ik heb een keer na een enorme eetbui een stukje geschreven in mijn kladblok, op mijn telefoon. Daarin heb ik geschreven hoe ik me voelde, dat het niets hielp en dat ik me er niet beter door ging voelen. Als ik nu neig naar een eetbui (wat bij mij indd ook vaak na de lunch is) hoef ik alleen maar aan het stukje in het kladblok te denken en het werkt al. En dan denk ik: je hebt net gegeten, het moet alleen nog ‘landen’.

    • Roos Hijwegen

      Hoi Kim, wat fijn dat dit voor jou werkt! Het is inderdaad zoeken wat voor jou het beste werkt en herkennen wanneer eetbuien op komt. Bedankt dat je het deelt, zo hebben andere meiden er misschien ook iets aan!

  2. Nynke

    Hee Roos, wat een goed artikel en fijn (of nouja relatief natuurlijk) om te lezen dat ik niet de enige ben! Ik heb een jaar terug ook erge last gehad van eetbuiten. Gek werd ik ervan, soms 2x per dag. Op een gegeven moment was ik er klaar mee. De knop moest om, en dat lukte! De eerste en moeilijkste stap is gezet als je onder ogen ziet waar je mee bezig bent. En over die drempel ben je al heen! Het heeft mij heel erg geholpen om altijd druk te zijn zodat ik er simpelweg geen tijd meer voor had. Ook draaide mn vriend of moeder de kast op slot als ze weg gingen, zodat ik alleen eten uit de koelkast of vriezer kon halen (daar lagen alleen gezonde dingen). Mijn ervaring: als je eenmaal begint met iets lekkers wil je meer. Na een appel kreeg ik dus geen eetbui meer. Langzaam maar zeker stopten de buien. Ik merk dat ik er meer last van krijg als ik weer eens iets zoets eet, maar grotendeels ben ik ervan af. Hopelijk heb je (en alle andere meiden die dit lezen) hier iets aan en succes met het zoeken naar balans. You go girl!

    • Roos Hijwegen

      Hi Nynke!
      Het is inderdaad een heel herkenbaar probleem. Fijn dat jij er nu mee om kan gaan! Heel erg bedankt dat je dit deelt, hopelijk hebben andere meiden er inderdaad ook iets aan!

  3. Pascale Aay

    Hi Roos,
    Ik kamp al twee jaar met eetbuien en het heeft nu mijn leven overgenomen. Ik hoop voor jou dat ze meevallen 🙂
    Maar anders raad ik je aan om echt goed achter het probleem aan te gaan. Je lichaam heeft een setpoint (een ideaal gewicht, gekeken naar je lichaamslengte en erfelijke factoren, hoe je ouders/grootouders waren op jou leeftijd).

    Mindfullness is wat goed helpt.
    Ik ben zelf doorverwezen en steeds van het kastje naar de muur gegaan. Ik heb nu 6 bijeenkomsten bijgewoond van de moticatiegroep bij de GGZ gericht op eetstoornissen.
    Als je meer info wil. Check mijn website: http://www.pascaleaay.jimdo.com

    Of stuur mij een mailtje!
    Groetjes Pascale Aay

    • Roos Hijwegen

      Hi Pascale!
      Supervervelend dat jouw eetbuiten je leven zo heftig hebben beïnvloed. Zelf heb ik het vooral over de standaard cravings die bijna iedere vrouw wel herkent. Heel fijn dat je jouw verhaal en kennis deelt, ik denk dat veel meiden hier iets aan hebben.