Fit

Running tips: 10 x pre-race day musts

Opletten op wat je eet, goed trainen, genoeg slapen… Je doet het allemaal voor één einddoel: race day! Vorige week deelde ik al een aantal tips op het gebied van voeding en voedingssupplementen. Toch kan een hardloopwedstrijd ondanks alles wat je er voor doet (en voor laat) behoorlijk pittig zijn. Daarom deel ik in mijn laatste gastblog voor Fitgirlcode 10 pre-race day tips om het beste in jezelf naar boven te halen, zodat jij gaat shinen bij die felbegeerde wedstrijd! p.s. de tips zijn natuurlijk ook hartstikke fijn als je meedoet aan een amateur hardloop-event en niet perse for the win gaat!

  1. De avond voor race day is het goed om “koolhydraten te stapelen”. Klinkt heel heftig, maar het is zo simpel als een flink bord (volkoren) pasta naar binnen werken.
  2. Tijdens race day zelf eet ik geen voedselwaren meer die zwaar op de maag kunnen vallen (denk aan pasta of noten), maar leef ik wel op dingen die energie geven. Mijn ontbijt bestaat meestal uit een flinke schaal havermout met appel, kaneel en cacaopoeder. Met flink bedoel ik ook echt dat je moet overdrijven: 60gram havermout mag gerust. De meeste wedstrijden zijn aan het einde van de ochtend/begin van de middag, dus ik probeer het ontbijt dan drie tot vier uur van te voren te eten. Een uur voor de wedstrijd kan je dan nog een banaan eten voor de last-minute energy.
  3. Wat zwaar op de maag valt verschilt per persoon. Ga voor een hardloopwedstrijd geen producten eten waarvan je niet weet hoe dit zal uitpakken. Experimenteer met het eten voor trainingen, zodat je precies weet wat jouw maag aan kan als je een inspanning gaat leveren.
  4. Loop de wedstrijd samen met iemand, zodat jullie elkaar er doorheen kunnen slepen. Bonus: je hebt misschien meteen een trainingsbuddy gevonden!
  5. Of loop de wedstrijd juist tégen iemand! Wedden dat jij net een beetje harder kan rennen als het om de eer gaat tussen jou en bijvoorbeeld je vader, vriend of zusje?
  6. Als je niet persoonlijk iemand kent om tegen te rennen, dan zijn er genoeg andere deelnemers die je kan gebruiken om sneller vooruit te komen. Stel telkens een doel om de persoon voor je in te halen, en zo schuif je keer op keer wat meer naar voren. Het werkt motiverender om in te halen dan om ingehaald te worden, dus begin lekker rustig en versnel tijdens de wedstrijd.
  7. Loop ontspannen, of probeer dit in ieder geval. Ontspannen lopen betekent: schouders laag en ademhalen vanuit je onderbuik (niet je borst). Oefen dit tijdens trainingen, zodat het tijdens wedstrijden automatisch gaat. Door ontspannen te lopen houd jij energie over om te vlammen met een eindsprint. Merk je dat je niet meer ontspannen loopt? Blaas dan drie keer hard uit en/of schud je armen kort los.  
  8. Zit je er even doorheen? Doe dan alsof iedereen die aan de kant staat aan te moedigen dit alleen voor jou doet. Of geniet van de muziek die de band langs de kant maakt. In ieder geval: geniet van wat er om je heen gebeurt, zodat je even vergeet wat je lichaam allemaal doormaakt! 
  9. Op een warme dag staan er vaak water kraampjes langs de kant. Zo’n beker water naar binnen werken is knap lastig, maar ik gebruik ze als verkoeling. Gewoon lekker die beker water over jezelf heen knallen. Oververhitting is wel het laatste wat je kunt gebruiken.
  10. De finish is in zicht, en het moment van een eindsprint is aangebroken! Het zal voelen alsof die er niet meer in zit, maar ga bewust je armen sneller heen en weer bewegen. Wedden dat je toch nog wat sneller kunt lopen dan je denkt? You did it girl!

Op zoek naar nog meer hardlooptips? Kijk dan eens op www.hardloophaas.nl, mijn verzamelplaats voor fijne hardlooptips die van jou de beste hardloper zullen maken! Let’s go!

Plaats een reactie