Recepten

Vegan challenge: Michelle is op de helft!

Het is alweer 14 augustus en dat betekent dat ik halverwege mijn vegan challenge ben! Begin deze maand liet ik het jullie al weten: ik ga een maand lang vegan. Waarom? En hoe gaat het tot nu toe? Ik vertel er alles over in deze blogpost!

Ik ben al zo’n 14 jaar vegetariër en de laatste jaren denk ik er wel vaker over na; een keer proberen of ik vegan ‘kan’ leven. Niet omdat mijn principes zo zwaar wegen dat ik alle dierlijke producten per se wil verbannen (al ben ik me er wel van bewust), maar omdat ik benieuwd ben wat het voor me doet. Voor mijn lifestyle, maar ook voor mijn gezondheid.

Problem solved

En dus ging op 1 augustus de knop om. Geen boterhammen met ei meer, geen pasta met kaassaus en geen bakje kwark in de ochtend. Maar ook geen cappuccino, chips waar opeens melkpoeder in bleek te zitten en roomboter. Jep, 100% plantaardig gaat veel verder dan alleen zuivel en eieren verbannen. Mijn ochtendroutine was vrij makkelijk om om te schoppen; normaal eet ik wat Griekse yoghurt of kwark. Nu ga ik gewoon voor soja- of kokosyoghurt. Roomboter vervang ik nu met plantaardige margarine. Op dagen dat ik vrij ben pakte ik weleens uit met bananenpannenkoekjes of brood met ei en kaas, maar daarvoor maak ik nu lekkere havermout crumble of smoothiebowls met vers fruit. Problem solved. Maar de rest! Wat ging ik doen met lunch, snacks en avondeten?

Ik dook de supermarkt in om te zien of de producten waarvan ik wist dat ze vegetarisch waren ook onder de noemer ‘vegan’ door konden. Dat viel dus best tegen. Ik had echt geen idee hoeveel ei, eipoeder en melkpoeder er wordt gebruikt. En in de raarste dingen. Ik dacht altijd dat alle potten pindakaas bijvoorbeeld wel vegan zouden zijn. Wat zit er nou meer in dan gemalen pinda’s en eventueel een beetje olie of suiker? Nope. Think again. Ik vond enkele potjes waar melk in zit. Ook chips bleek niet allemaal vegan, kwam ik curry’s tegen met dierlijke producten en vond ik een heleboel wijn die gefilterd was met dierlijke stoffen. Dit leek moeilijker te worden dan ik in eerste instantie dacht.

Zoveel nieuws ontdekt!

In het begin was het heel veel etiketten checken, maar toch leerde ik om veganisme niet als een restrictie te zien. Ik zeg niet tegen mezelf dat ik die pizza niet mag omdat er kaas op zit. Nee, ik ga gewoon op zoek naar een vegan vervanging! Zelf pizza maken met vegan kaas bijvoorbeeld, of juist een bodem van zelfgemaakte pesto met een hoop veggies erbovenop. Het is een hele andere mindset waardoor je een ‘probleem’ ombuigt tot een nieuw inzicht en er een feestje van maakt. Seriously, ik heb zoveel lekkere nieuwe recepten ontdekt die ik anders misschien nooit was tegengekomen! En dat niet alleen, ook ben ik in de supermarkt ook een boel producten tegengekomen die wél vegan zijn die ik nu juist een kans geef. Zo kon ik bij sommige schappen echt mijn hart ophalen; ik dacht dat alle boters en margarine producten echt een no-go waren, maar ik kwam erachter dat het grootste gedeelte van het assortiment van Becel 100% plantaardig is en dus geschikt voor vegans. Yay!

Hetzelfde gold voor een barbecue die ik afgelopen week had. Van tevoren vond ik het best wel spannend om augustus te kiezen als mijn vegan maand; wat ga ik doen met al die barbecues? Help! Een hele hoop vleesvervangers doen het al niet zo goed op de barbecue (want: paneermeel die aanbrandt en keihard wordt). En dat assortiment wordt alleen maar kleiner als je puur vegan producten wilt gebruiken. Toch viel het me allemaal reuze mee toen ik uiteindelijk echt ging barbecueën! Ik vond vegan hamburgers in de supermarkt en vulde deze zelf aan met de lekkerste recepten. Spiesjes van gemarineerde tofu bijvoorbeeld, gegrilde watermeloen en de lekkerste bijgerechten. Maar de absolute winnaar van de avond waren gegrilde maïskolven met Becel met kokosolie. Yummy! Benieuwd naar het recept? Ik deel hem hieronder.

vegan challenge

Recept: vegan gegrilde maïskolven

Ingrediënten:

  • 2 (voorgekookte) maïskolven
  • 2 eetlepels Becel met kokosolie
  • 1 verse limoen
  • 2 theelepels paprikapoeder

Bereidingswijze:

  1. Gril de maïskolven tot ze mooi gestreept zijn aan alle kanten.
  2. Snijd ondertussen de limoen in tweeën: een partje voor elke kolf.
  3. Haal de maïskolven van de barbecue en besprenkel met limoensap.
  4. Smeer er daarna de Becel met kokosolie overheen. (Hij zal een beetje smelten en echt in de maïskolf trekken doordat deze warm is, superlekker!)
  5. Sprenkel er daarna het paprikapoeder overheen.
  6. Tip: ook lekker met wat verse peterselie of koriander.

Dit gerecht is perfect voor twee personen als je het aanvult met nog enkele lekkere gerechtjes van de grill. Als enige vegan? Dan ben je met twee maïskolven en wat bijgerechtjes zoals brood en sla goed af. Kun jij wel wat tips gebruiken om jouw barbecue vegan proof te maken? Maak bijvoorbeeld een grote rijstsalade voor erbij of maak eigen guacamole om sausjes als mayonaise en cocktailsaus te vervangen. Op de barbecue kun je allerlei groenten leggen: maak bijvoorbeeld spiesjes van champignons, courgette, paprika, tomaatjes en (rode) ui. (Vergeet niet om er wat kruidenolie overheen te sprenkelen!) Op jouw brood kun je perfect de spreads van Becel smeren! Favoriet bij mij is Becel met walnootolie, maar ook Becel met avocado-olie is erruuug lekker. 😉 En jouw barbecue is af! Zo moeilijk hoeft het helemaal niet te zijn.

So far, so good, dus! Ik kijk heel erg uit naar de rest van mijn vegan challenge. Nog twee weken te gaan en ik ben benieuwd wat voor leuke (en vooral lekkere!) momenten ik nog ga tegenkomen. Doe jij ook mee en eet jij ook plantaardig(er) deze maand? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen!

vegan challenge

Disclaimer: dit artikel is in samenwerking met Becel geschreven. Dit verandert echter niets aan mijn mening, ik sta 100% achter dit artikel! 🙂

Wil jij meer van dit soort recepten zien?

Geen probleem! We barsten van de healthy recepten en kunnen niet wachten om ze met jou te delen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en krijg ze dagelijks in je inbox!

Plaats een reactie