Recepten

Vegan rozen-kokos rijstepap

Wat ik geweldig vindt aan een plantaardige levensstijl is dat opvattingen over wat je wanneer hoort te eten verdwijnen. Soms eet ik 3 keer per dag een (van nature) zoete maaltijd die voor de meeste mensen in de categorie ‘toetje’ of ‘cheatmeal’ zou vallen (hellloooo smoothiebowls!). Aan de andere kant kan het zijn dat mijn desserts niet zoet genoeg zijn voor je… kwestie van smaak.  

Of dit recept dus onder de noemer dessert, ontbijt of tussendoortje valt, hangt een beetje van je persoonlijke smaak af. Het heeft in ieder geval een zachte smaak en textuur en is bovendien ook nog eens suikervrij en glutenvrij. Het dankt zijn lichtzoete smaak aan de rijst- en kokosmelk.

De basis heeft slechts 5 ingrediënten en als topping gebruik ik gedroogde kokos en granaatappelpitjes. De winter en daarmee het granaatappelseizoen komt langzaam maar zeker toch aan zijn einde, dus nu het nog kan ga je voor granaatappelpitjes. Ben je te laat of ben je niet zo dol op granaatappel kun je natuurlijk ook ander fruit zoals blauwe bessen en frambozen, of noten zoals gehakte pistache gebruiken. Kijk wat je zelf lekker vindt, maar vergeet niet dat het oog ook wat wil. Color is key!

Bekijk de kookvideo van het recept hier en zie ook gelijk dé truc om een granaatappel binnen no time geheel te ontpitten.

rijstepaprijstepap

Recept Vegan rozen-kokos rijstepap

? Allergenen: lactosevrij, glutenvrij, suikervrij, soyavrij en geen toegevoegde olie

? Diet: Past binnen een low-fat plantaardig dieet (zoals The Starch  Solution, Forks over Knives etc.)

Ingrediënten (6 porties)

Basis

  • 1  kopje risotto rijst afgespoeld
  • 1 liter water
  • 1 liter plantenmelk naar keuze (Ik gebruik ¾ rijstmelk en ¼ kokosmelk)
  • 2 eetlepels rijstzetmeel
  • 1 eetlepel natuurlijk rozenwater

*rijstzetmeel en rozenwater zijn tegen een kleine prijs verkrijgbaar bij o.a. de Turkse supermarkt.

Topping

  • Granaatappelpitjes
  • Gedroogde kokosrasp

Bereiding

  1. Kook de afgespoelde risottorijst in 1 liter water;
  2. Wanneer het water bijna helemaal verdampt is (de rijst krijgt nu al een pap-achtige textuur),  voeg 1 liter koude plantenmelk toe en breng aan de kook.
  3. Doe een paar eetlepels van het vocht bij het rijstzetmeel, mix en voeg het daarna toe aan de pan.
  4. Voeg direct ook het rozenwater toe aan de pan en roer goed.
  5. Zet het vuur zacht en laat het zo’n 15 min doorgaren totdat je een mooie pap-achtige textuur bereikt (let op dat de kooktijd per fornuis kan variëren dus houd een oogje in het zeil).
  6. Verdeel de rijstepap over glaasjes of kommetjes en zet ze, nadat ze zijn afgekoeld, nog 2 uur (of een hele nacht) in de koelkast zodat ze kunnen opstijven.
  7. Decoreer met de toppings net voordat je het gaat opeten. Zo blijft de topping lekker vers en chrunchy.

Meer Happy Earth Kitchen recepten vind je op www.happyearthkitchen.com

Foto’s: Yonca Özbilge – Happy Earth Kitchen ©

rijstepap

Plaats een reactie