Recepten

De voordelen van (extra) plantaardig eten en hoe je dit doet

De eerste maand van het nieuwe jaar is wat ons betreft hét perfecte moment om eens goed te kijken naar onze eetgewoontes. Zelf wil ik dit jaar nog meer letten op wat ik iedere dag binnen krijg. Dit doe ik door extra vaak met verse groenten van de markt te koken en door goed naar de labels te kijken in de supermarkt. Allemaal kleine aanpassingen die voor meer bewustwording zorgen. Extra plantaardig eten staat ook heel hoog op mijn lijstje. Hoog tijd voor een beginner’s guide

Plantaardig eten: een snelle uitleg

Oké, het is 2018 en je hebt besloten om meer plantaardig te gaan eten. Leuk idee natuurlijk, maar wat houdt plantaardig eten eigenlijk in? Iemand die een plantaardig dieet volgt, eet ook geen dierlijke producten als zuivel of vlees.

De voordelen van plantaardig eten

  • Vijftien tot dertig procent van de totale uitstoot van broeikasgassen, waaronder CO2 en methaangas, is afkomstig van de voedingssector. Hiervan zijn vooral vlees en zuivel de boosdoener. Plantaardige producten zijn veel minder desastreus voor het milieu.
  • Dierlijke producten laten staan zorgt ook voor minder ‘snoepen’. De ongezonde snacks op feestjes zoals blokjes kaas, soesjes en borrelhapjes kun je met een gerust hart laten staan.
  • Doordat plantaardige eters bovenstaande snacks vaak laten staan, eten ze veel meer groenten en fruit. Win-win!
  • Plantaardige eters eten vaak meer goede meervoudig onverzadigde vetten, zoals Omega 3 en 6, welke het cholesterolgehalte op peil houdt en daarmee goed is voor het hart. Deze onverzadigde vetten zitten in plantaardige oliën (behalve in kokosolie), margarines, en bijvoorbeeld avocado’s.
  • Bewust met je eten bezig zijn kan ook ook een mooiere en gezondere huid met zich mee brengen. Veel mensen kunnen wel wat extra groenten en fruit in hun eetpatroon gebruiken. Zodra je (meer) plantaardig gaat eten, komt daar rap verandering in. Yes, laat die glowy huid maar komen!

plantaardig eten becel margarine

Tips om extra plantaardig te eten

Om een verschil te maken hoef je heus niet je leven rigoureus om te gooien en in één keer vegan te gaan. Met een aantal kleine aanpassingen kun jij al een enorm verschil maken. En dit is hoe je dat doet:

→ Vervang je dagelijkse roomboter door plantaardige margarine

Zo’n plantaardige variant zit boordevol onverzadigde vetten die je lichaam hard nodig heeft. Daarnaast houden Omega 3 en 6 het cholesterolgehalte in je bloed op peil en dit is nodig voor een gezond hart. De meeste varianten van Becel zijn 100 % plantaardig, zoals Becel Original, Becel Biologisch en de3 (!) verschillende smaken plantaardige spreads die je lunch sowieso een boost geven. Namelijk kokos-amandel, walnoot en avocado. Zo kun je eindeloos variëren.

→ Kies regelmatig voor eiwit- en vetrijke producten

Eiwit- en vetrijke producten zoals vleesvervangers, oliën, avocado’s en noten zorgen voor de proteïneboost die jouw lichaam nodig heeft. Daarnaast zorgen ze ook voor een vol gevoel wanneer je deze producten in je maaltijden verwerkt.

→ Vervang je favoriete producten

Bang dat je heel veel favoriete etenswaren niet mag door je nieuwe, plantaardige dieet? Onzin! Voor vrij wel ieder product zoals vlees, eieren en zuivel is wel een plantaardige variant te vinden. Google staat er vól mee. Type je favo product in en zet er ‘vegan’ voor. Je zult verbaasd zijn door de mogelijkheden!

→ Kijk altijd naar wat wél kan

Van alles opnoemen dat je niet ‘mag’ eten is wellicht niet het leukste dat er is. Kijk eerder naar alles wat je wél mag. En heus, dat is nog steeds heel erg veel! Onze Michelle at eerder een maand lang 100% vegan en ze ontdekte op deze manier enorm veel nieuwe gerechten. Lees haar ervaring hier!

Een plantaardig dieet blijkt een stuk gemakkelijker te zijn dan ik vooraf had gedacht. Ik ben benieuwd hoe ik me na de eerste maanden van dit jaar voel. Zijn er nog lezers in de zaal die al langer plantaardig eten? Let me know, we zijn heel benieuwd naar jouw ervaringen! 

Bron header: Unsplash

Disclaimer: dit artikel is in samenwerking met Becel geschreven. Dit verandert echter niets aan mijn mening, ik sta 100% achter dit artikel! 🙂

Plaats een reactie

Comments

  1. Kirsten Franken

    Ja ook mijn voornemen! Toevallig net een stuk over geschreven 😉 makkelijker dan je denkt!

    http://www.kirstenfranken.com/plantaardig

    • Robin den Besten

      Zeker waar Kirsten, veel succes met je goede voornemens!