Fit

Waarom je als vrouw ook je bovenlichaam moet trainen

Handen omhoog als jij bij het trainen van je bovenlichaam ook denkt aan brede mannen die niet weg zijn te slaan bij de bench press en de pull up bar. Dat beeld klopt waarschijnlijk wel, maar daar mag best eens verandering in komen. Het trainen van je bovenlichaam heeft namelijk enorm veel voordelen voor vrouwen. Dit is waarom het trainen van je bovenlichaam jou een girlboss maakt in de gym! 

bovenlichaam belangrijk vrouwen

Je hebt het nodig voor andere oefeningen

Fatsoenlijk deadliften of squatten zonder kracht in je bovenlichaam? Veel succes! Een sterk bovenlichaam is essentieel voor het goed kunnen uitvoeren van je andere oefeningen. Denk eens na over hoeveel je stiekem je armen gebruikt bij het uitvoeren van  bepaalde oefeningen. Om nog maar niet te spreken over je rug. Wedden dat het trainen daarvan jou een flinke voorsprong geeft tijdens bijvoorbeeld legday?

Het zorgt voor meer zelfstandigheid

We zijn met z’n allen strong, independent women… totdat er wat getild moet worden. Kom op ladies, hoeveel stoerder zou je zijn als jij geen vent nodig hebt om je meubels te tillen of die ene doos ergens hoog op te bergen. Voor veel van die taken heb je een sterk bovenlichaam nodig, dus laat die pull-ups en overhead presses maar komen!

Je hebt het nodig bij andere sporten

Heb je enorm veel moeite met die ene lastige yoga pose? Probeer de bench press eens. Wil je je zwemtechniek verbeteren? Maak de overhead press een onderdeel van je routine! Zelfs bij een obstacle run kun je handig gebruik maken van je bovenlichaam; het doen van pull-ups gaat ervoor zorgen dat jij jezelf makkelijker over de obstakels heen manoeuvreert!

bovenlichaam belangrijk vrouwen

Het zorgt voor balans

Ken je dat stereotype man in de sportschool met een mega indrukwekkende borstkas boven een stel kippenpoten? Tsja, daar is weinig balans te vinden. Maar wees gewaarschuwd, daar heb je ook een vrouwelijk evenbeeld van! Maak kennis met de vrouw die geweldige benen en billen heeft, maar armen die meer op spaghetti lijken dan iets anders. Naast alle gezondheidsvoordelen heeft het trainen van je bovenlichaam dus ook een esthetisch aspect; het houdt je lichaam mooi in balans!

Zorg jij al voor de goede balans in je trainingsschema die van jou een girlboss in de gym maakt? Laat het vooral weten in de comments! 

Bron: Unsplash(header), Consumer Health Digest, Stack (beeld). 

Kun jij wel wat hulp gebruiken met het trainen van je bovenlichaam? Ga dan snel naar onze shop, pak een guide mee en word lid van onze Guide Girls Facebookgroep! 

Meer van mij zien? Lees dan al mijn artikelen of volg me dan op Instagram op @alixvanlanen.

Plaats een reactie