Wat je (van tevoren) wil weten over ondernemen

Lifestyle & Tips door aranka

Toen ik bijna drie jaar geleden tegen mijn vrienden en collega’s zei dat ik mijn baan op ging zeggen om ‘sportleggings met printjes’ te gaan maken en verkopen, verklaarden een hoop mensen me voor gek. Ergens snap ik dat wel, want het was ook best een grote sprong in het diepe. En er waren ook een hoop dingen die ik van tevoren best had willen weten, zodat het allemaal wat makkelijker was geweest. Ben jij een twijfelkont die niet weet of ze zal beginnen met ondernemen? Lees hieronder al mijn tips en hak die knoop door!

ONDERNEMEN: JA OF NEE?

Zoals je in mijn vorige artikel kon lezen, ben ik niet zomaar zonder voorbereiding deze onderneming begonnen. Voordat ik mijn baan opzei, had ik al heel wat tijd gestoken in een onderzoek en plan. Ik had een business plan geschreven, een begroting opgesteld en een plan B voor als alles niet zou werken. Belangrijke dingen om je focus te kunnen blijven houden als je net begint. Hoe jij dit zou kunnen aanpakken als je nog twijfelt hoe en wat, heb ik hieronder voor je op een rijtje gezet. Allemaal puntjes die ik heb gedaan of heb geleerd op mijn weg naar de top.

  • Schrijf een business plan
    Een business plan is helemaal niet zo outdated als sommige mensen denken: het is juist een steun voor de opzet van je onderneming. Het zorgt ervoor dat je van tevoren al goed over dingen nadenkt en behoedt je op deze manier van fouten. Beschrijf je doelgroep, bedenk wat de toegevoegde waarde van jouw bedrijf is, omschrijf welke partners je nodig hebt om te kunnen beginnen en maak een financieel plan. Wat zijn de kosten, waar verdient je bedrijf geld mee en wat voor resources (zoals personeel of computers) heb je nodig om te kunnen werken?
  • Profileer jezelf als merk
    Naast het bedrijf dat je opzet, ben je zelf ook een merk. Vergeet dat niet! Bedenk hoe je jezelf wilt neerzetten op het gebied van marketing en naar klanten en personeel toe, en wat jouw visie en missie zijn voor jezelf.
  • Bedenk een plan B
    Wat als het nou mislukt? Zorg dat je een plan B hebt! Bedenk van tevoren hoe veel tijd en geld je nodig hebt om je onderneming op te richten – en hoe je jezelf gaat onderhouden in die tijd. Schets daarnaast een plaatje wat je kan gaan doen als het niet lukt. Word je freelancer of zoek je een andere baan? Zorg dat je iets hebt om op terug te vallen.
  • Maak slimme financiële keuzes
    Natuurlijk hoop je snel investeerders te vinden. Maar in sommige gevallen moet je ook zelf geld in het bedrijf steken, en het is handig om dat slim aan te pakken. Investeer dus alleen in dingen die zelf ook weer geld opleveren. Bedenk ook wat je allemaal gratis kunt doen, of via ruilhandel. Een website, online opslagtool en bewerkingsprogramma’s hoeven allemaal geen geld te kosten (hallo Wordpress, Google Drive en Canva). En wie weet kun jij iets voor een grafisch ontwerper betekenen, zodat hij een logo voor jou ontwerpt. Ga dus bij alles waar je geld aan wil uitgeven na of het ook echt nodig is, of dat er een gratis of goedkopere versie voor is. Wie weet met wat voor creatieve oplossingen jij komt!
  • Raak niet overwerkt
    Het kost veel tijd om een onderneming te starten. Een ‘normale’ werkweek van 40 uur wordt voor jou wellicht meer een uitzondering op de regel, want je zal er geregeld overheen gaan. Stel dus in beginsel prioriteiten. Je kan niet een bedrijf starten, een perfecte vriendin zijn, je ouders regelmatig bezoeken, drie keer per week naar de sportschool gaan, een gezin stichten en wat quality time met jezelf inplannen. Probeer dus vooral niet alles tegelijk te doen, want dan kan je onderuit gaan. Dat zou zonde zijn. Vergeet ook niet dat je niet alles alleen hoeft te doen. Dat personeel heb je niet voor niks aangenomen: zij doen voor jou waar ze goed in zijn.
  • Doe een starterstest
    Als je nog niet zeker bent of je klaar bent voor een ondernemerschap, kan een starterstest een goede tool zijn om je keuze te maken. Ik raad zelf de Startersscan van ABN Amro aan: binnen 30 minuten weet je of het een slim idee is om een afspraak bij de KvK te maken. Na uitgebreide vragen over jezelf als ondernemer en het plan voor je bedrijf ontvang je een persoonlijk rapport met advies op maat. Tips & tricks hoe jij je verder kan ontwikkelen: het zit allemaal in je mailbox.


Natuurlijk zul je nog dingen down the road tegenkomen die anders gaan dan je had verwacht. Maar het is altijd handig om van tevoren handvatten te creëren die je later helpen om de juiste koers te blijven varen. Zo onderschat je het werk dat een onderneming beginnen met zich meebrengt niet te licht in, en heb je later een houvast wat je visie en missie ook alweer zijn.

Waarom ik een bedrijf startte? Ik vertel je er in dit artikel (veel) meer over >