Uncategorized

Zo blijft Aranka zen tijdens haar zwangerschap

Als ik een ding heb geleerd tijdens mijn zwangerschap is het wel dat ik me niet te veel zorgen moet maken. Ik had van tevoren zoveel dingen bedacht en voorgenomen en die zijn bijna allemaal anders gelopen dan ik had gepland. Gelukkig vond ik na een tijd een goede balans en kwam ik toch zen en zonder al te veel stress door mijn zwangerschap. Als je wilt weten hoe ik dat heb gedaan en hoeveel ik ben aangekomen, lees dan vooral even verder. 😉 

Fit Girl of niet

Sporten is altijd een heel belangrijk onderdeel van mijn leven geweest. Ik voel me er lekkerder door en zie er gewoon beter uit als ik sport. Daarom had ik me ook voorgenomen om tijdens mijn zwangerschap te blijven sporten. Ik begon vol enthousiasme met 2 keer per week crossfit bij de gym en deed ook nog een keer per week aan yoga. Maar zoals ik in mijn eerste blog vertelde, had ik toen ik 8 weken zwanger was zoveel last van misselijkheid en rugpijn dat ik echt bijna niets meer kon. En daar baalde ik enorm van. Ik voelde me zo schuldig dat ik me niet aan mijn sportregime kon houden en werd down bij de gedachte dat mijn zwangerschap nu al anders liep dan ik bedacht had. Ik was toch een Fit Girl?

Gelukkig bedacht ik al snel dat al deze stress en zorgen er echt niet voor gingen zorgen dat ik me beter ging voelen. Ik kon namelijk helemaal niets doen aan de situatie, dus ik moest er vrede mee hebben. Tijdens mindfulness en yoga leerde ik om dingen gewoon te laten ‘zijn’. En dat als je ergens hard tegen vecht, de weerstand een averechts effect heeft op je lijf. Geen stress meer voor mij.

Toen ik besloot niet meer te vechten tegen de misselijkheid en tegen mezelf en iedereen om me heen te zeggen dat ik meer rust nodig had, ging het echt een stuk beter met me. Toch was het helemaal niet makkelijk. Je hebt in de eerste maanden nog geen dikke buik, waardoor je er helemaal niet zwanger uit ziet. Het lijkt alsof je een griep hebt die maar niet wil overgaan, maar niets is minder waar. In die eerste paar maanden ben je verantwoordelijk voor het maken van de baby. Alle belangrijke ontwikkelingen vinden plaats in die eerste maanden, dus ook al zie je niets, er gebeurt wel degelijk een hele hoop!

 

Mijn eigen manier van sporten

Al snel vond ik een andere manier om te sporten, ik wilde tenslotte toch iets doen. Ik kwam erachter dat ik prima thuis oefeningen kon doen. Dus nam ik mezelf voor om elke ochtend en avond 100 squats te doen, soms met gewichten en soms zonder. Af en toe deed ik ook wat oefeningen op mijn yogamat of met een kettlebell. Het was bij lange na niet wat ik hiervoor deed, maar ik deed in ieder geval iets. En met de hoeveelheid trappen in onze bovenwoning kreeg ik best wat beweging. 😉

Vanaf week 25 voelde ik me een stuk beter, maar had ik geen behoefte om naar mijn oude sportschool te gaan. Daar gooide iedereen zo hard met gewichten en dat kon ik simpelweg nu even niet. Ik wilde toch buiten de deur sporten en vond een zwangerschapsyoga les in Rotterdam. In de eerste les legde mijn lerares uit dat je lijf wat zachter moet worden tijdens de zwangerschap, het was dus helemaal niet erg om wat minder te sporten. Sinds die eerste les ga ik elke week naar de yoga. Het is heel anders dan ik gewend ben, maar ik voel me er wel heel fijn bij. We doen vooral ademhalingstechnieken en houden ons bezig met stretchen. Bovendien sta ik een heel uur stil bij het feit dat ik een mensje aan het maken ben, dat is heel erg fijn als je zo druk bent.

Foto door: Floor Prinsen

Samen gezond

Het was fijn om te werken aan mijn eigen lichaam en ik kreeg steeds meer vertrouwen in mijn zwangere lijf. Maar natuurlijk kwamen daar weer andere zorgen bij. Je zorgt immers niet alleen meer voor jezelf, maar ook voor een heel belangrijk mensje en dat is helemaal nieuw. De eerste maanden heb ik me af en toe best zorgen gemaakt over de gezondheid van de baby. Laatst vertelde ik al hoe ik mijn best deed om zo gezond mogelijk te eten en ik had dan misschien geen hele gekke gewoontes, maar je bent toch telkens op zoek naar zekerheid. Bij elke echo zag ik weer dat ik een gezonde baby kreeg en natuurlijk stelde me dat gerust. Maar omdat je als (aanstaande) moeder natuurlijk het allerbeste wil voor je kindje, vond ik het toch fijn om nog iets extra’s te doen.

Zoals ik al in mijn eerdere artikelen vertelde, heb ik vanaf het begin de Prena Fem van Orthica geslikt. Dit supplement vind ik een fijne aanvulling op mijn voeding, omdat het speciaal afgestemd is op de behoefte van mijn zwangere lichaam en bijdraagt aan de ontwikkeling van mijn kindje. Ook weet ik dat ik met Orthica geen gekke toegevoegde stoffen binnen krijg, omdat hun supplementen alleen bevatten wat je echt nodig hebt. Naast de Prena Fem slik ik, nu de laatste weken van mijn zwangerschap zijn aangebroken, Orthiflor Start. Dit product bevat goede bacteriestammen die straks ook in de darmpjes van mijn kindje komen. De bacteriesamenstelling van de babydarmpjes wordt namelijk gevormd vanaf de bevalling! De gedachte dat ik alles doe om mijn baby gezond te houden, laat me relaxen en heeft me al heel wat stress momenten bespaard.

 

Hoeveel ik ben aangekomen

Ik was vooral in het begin bang om veel aan te komen. Als ik dit hardop zei, werd er al snel tegen me gezegd dat dit niet belangrijk was, dus veel begrip kreeg ik niet voor de angst. Met de dikke buik had ik wel vrede, maar alles wordt gewoon dikker als je zwanger bent en dat is niet altijd even leuk. Zoals ik al uitlegde, kon ik mijn sportregime niet volhouden en dat maakte de angst om veel aan te komen alleen maar erger. Achteraf is dit gelukkig heel erg meegevallen. Op de foto links was ik 6 weken zwanger en bij de rechter zijn dit er 34. Ik ben nu totaal 8 kilo aangekomen en ik had niet verwacht dat ik mezelf nog mooi zou vinden. Eigenlijk is juist het tegendeel gebleken. Ik ben trots op mijn lijf, die behoorlijk wat te verduren heeft gekregen. Waarschijnlijk komen er in deze laatste weken nog wel wat kilo’s bij, maar dat vind ik helemaal prima. Mijn zwangerschap is niet gegaan zoals ik ‘m in mijn hoofd had, maar wel op de manier waar mijn lichaam de meeste behoefte aan had.

Ik ben heel benieuwd of jullie je kunnen herkennen in mijn verhaal en wat jullie allemaal hebben gedaan om gezond en zen te blijven tijdens de zwangerschap. Ik ga in ieder geval stress-free mijn laatste weekjes in en hoop dan op een baby die net zo zen is als ik. 😉

Disclaimer: Dit artikel is in samenwerking met Orthica geschreven. Dit verandert echter niets de echtheid van dit artikel, ik ben heel erg zwanger en dit is mijn ervaring.

Bron (beeld): Header door Floor Prinsen Fotografie

Wil jij geen enkel lifestyle artikel missen?

Gaan we voor je regelen! Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we houden je dagelijks op de hoogte van de leukste lifestyle artikelen op de site.

Plaats een reactie

Comments

  1. Ilona

    Echt precies wat je schrijft! Ik ben nu ook 34 weken zwanger en gemerkt dat idd alles anders gaat dan je voorstelde. Blij dat je het schrijft, dat anderen het blijkbaar ook zo kunnen ervaren. Bedankt!

    • Gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik denk dat het super belangrijk is om met elkaar te delen dat echt niet alles geweldig is. Dat neemt niet weg dat we onwijs gelukkig zijn en uitkijken naar deze kleine. Succes met de laatste weken. You can do it!

  2. Emma

    Ik ben op zoek naar yoga lessen waar heb jij ze gevold in Rotterdam ?

    • Hi Emma,

      Bedoel je zwangerschapsyoga? Die volg ik bij Gimsel, dat zit in de groene passage. Normale yoga doe ik bij Balanzs in Rotterdam, ook echt een aanrader.

      Aranka