Lifestyle

Zo houd je jouw to do lijst overzichtelijk

Boodschappen doen, die enorme berg strijk wegwerken, blogs schrijven, de oefeningen van de fysio doen, een rondje hardlopen, het fotoboek van Indonesië maken, mijn kledingkast uitruimen, een hotel zoeken in Kuala Lumpur… Zomaar een kleine greep uit mijn to do lijstje. Herkenbaar? Tips voor een geordend leven. Zo houd je jouw to do lijst overzichtelijk.

Als een vriendin met de smoes “geen tijd om te sporten” aan komt, reageer ik verontwaardigd. Geen tijd? Alsof ik verder niets te doen heb. Je moet tijd maken!

Tijdens mijn afstudeerstage zorgde ik ervoor dat ik om 7 uur in de sportschool stond. Om half 9 zat ik dan weer achter mijn bureau. In de tijd dat ik vanuit huis freelance werkte ging ik wat later op de ochtend, maar werkte ik ‘s avonds nog wat langer door. Nu ga ik gelijk uit mijn werk. Er is altijd tijd, als je jouw tijd maar goed indeelt!

Mijn verontwaardiging deel ik met vriendlief, die het helemaal met me eens is. Als hij even later vraagt of ik zijn overhemden al heb gestreken en ik roep dat ik daar geen tijd voor heb gehad, komt mijn eerdere betoog als een boomerang keihard terug. Au.

Prioriteiten stellen

Oké. Er zit zeker een kern van waarheid in mijn mooie betoog van hierboven, maar toch groeit mijn to do lijstje vaak harder dan dat ik de taken af kan werken. En dan heb ik het nog niet eens over al die extra taken zoals de rommelkamer eens opruimen. Deur dicht, niet naar kijken.

Nu ik al een paar maanden fulltime werk is het tijd een beetje structuur in mijn leven te krijgen. Die eindeloze takenlijst moet afgewerkt worden of op z’n minst overzichtelijk blijven.

Stap 1: Download Swipes

Ik kan niet zonder de app Swipes. Als ik deze applicatie niet had, zou ik zeker de helft van mijn taken vergeten of geen oog meer dicht doen, omdat ik bang ben iets te vergeten. Met Swipes kan je een to do lijst aanmaken en je taken super makkelijk inplannen.

Stap 2: Maak een to do lijst

Wat moet jij allemaal doen de komende tijd? Maak van alles een losse taak. Taken die wekelijks terugkeren kun je heel gemakkelijk laten herhalen.

Stap 3: Stel prioriteiten

Het stellen van prioriteiten is nog altijd ontzettend belangrijk. Welke taken moeten er wanneer afgerond zijn? Plan eerst deze taken in. Zo heb je nooit last minute stress. 

Stap 4: Deel taken in per dagdeel

Een lijst met 25 taken voor één dag schiet niet op en geeft zeker geen rust in je hoofd. Verdeel de taken per dagdeel of zelfs per uur. Wat jij makkelijk vindt. Zo heb je altijd maar een paar taken staan als je de app opent en blijft het haalbaar.

Houd ook zeker wat ruimte over in je week. Soms gebeurt er onverwachts iets of is het gewoon opeens heel mooi lenteweer. Dan wil jij niet met een eindeloze to do lijst binnen zitten. Eindresultaat: een lijst met taken die zich enorm ophopen. Stress! Houd dus ruimte voor wat speling.

Stap 5: Niet (blijven) uitstellen!

Handig, maar voor mij ook een nadeel, is het uitstellen van taken. Je veegt een taak naar links en met één klik is je taak verzet naar morgen of volgende week. Soms prima, maar zorg er niet voor dat je opeens wakker wordt met een eindeloze lijst.

Ik ga aan de slag met bovenstaande punten om zo een overzichtelijke to do lijst te maken voor de komende tijd. Is dit probleem voor jou herkenbaar? Deel zeker jouw ervaring in een comment hier beneden of via Instagram @Nathalie2605. Alle tips zijn welkom!

Bron (header): Weheartit

Wil jij geen enkel lifestyle artikel missen?

Gaan we voor je regelen! Schrijf je in voor de nieuwsbrief en we houden je dagelijks op de hoogte van de leukste lifestyle artikelen op de site.

Plaats een reactie