Fit

Zo houdt Anne een gezonde vegan lifestyle vol

Hi Fit Girls! Omdat jullie mij waarschijnlijk nog niet kennen stel ik me even voor. Ik ben Anne en ik werk al een tijdje behind the scenes bij Fitgirlcode. Omdat ik inmiddels al even vegan eet en opmerkte dat er veel vragen waren, wil ik graag mijn ervaringen met jullie delen!

In dit artikel vertel ik wat ik allemaal doe om gezond te blijven en hoe ik ervoor zorg dat ik geen tekorten heb. Verder deel ik wat informatie die ik in de afgelopen tijd heb opgedaan. Vegan eten is namelijk helemaal niet moeilijk of ongezond, je moet alleen een beetje opletten dat je de juiste dingen eet. Want ook al weet iedereen wel dat je vitamine C binnenkrijgt door fruit te eten, omega 3, ijzer en magnesium zijn toch net een ander verhaal 😉 Ik hoop dat ik, door mijn ervaring te delen, wat veelgestelde vragen kan beantwoorden en jou misschien ook kan inspireren om meer plantaardig te eten!

Waarom ik geen dierlijke producten eet

Vaak hoor je verschillende redenen waarom mensen (meer) plantaardig willen eten: voor sommigen draait het om persoonlijke gezondheid, terwijl anderen juist minder bij willen dragen aan milieuvervuiling of dierenleed. Voor mij is het een mix: in eerste instantie wilde ik minder dierlijke producten eten vanwege ethische redenen, maar hoe meer onderzoek ik ging doen naar een plantaardige lifestyle, hoe meer ik ervan overtuigd raakte dat het (in ieder geval voor mij) gezonder is om plantaardig te eten. Ik voel me een stuk fitter, ben bijna nooit ziek en heb meer energie dan eerst. Natuurlijk wil ik hier helemaal niet mee zeggen dat jij ook vegan of plantaardig moet gaan eten! Dat is een keuze die iedereen zelf moet maken.

Kom je echt voedingsstoffen tekort?

Toen ik net begon met vegan eten, was ik niet echt bang om tekorten aan voedingsstoffen te krijgen – in tegenstelling tot mijn ouders, die daar heel anders over dachten. En ik moet ze gelijk geven, want nu weet ik dat dit een gebrek aan kennis was. Gelukkig deed ik al snel meer onderzoek terwijl ik online zocht naar inspiratie en kwam ik erachter je toch wel op bepaalde dingen moet letten.

Vaak wordt gedacht dat je, wanneer je vegan eet, enorm veel tekorten hebt. No worries, zolang je goed op de hoogte bent van de juiste voedingsbronnen en gevarieerd en genoeg eet, kun je bijna alle benodigde stoffen makkelijk binnenkrijgen door plantaardige voeding. Dat neemt niet weg dat het wel belangrijk is om een beetje te letten op bepaalde vitamines en mineralen, want je voedingspatroon verandert toch behoorlijk als je vegan eet. Het is goed om je te verdiepen in welke voedingsstoffen je normaal gesproken uit dierlijke producten zou halen en te kijken welke plantaardige producten een goede bron zijn hiervan.

Vitamine B12

Het belangrijkste voorbeeld hiervan is vitamine B12. Dit is de enige vitamine die niet in planten voorkomt, maar je wel makkelijk uit dierlijke producten haalt. Soms wordt deze voedingsstof toegevoegd aan bijvoorbeeld plantaardige melk, maar omdat ik er zeker van wil zijn dat ik hier genoeg van binnenkrijg, neem ik hier (net als veel andere vegans) een supplement van.    

IJzer, calcium en vitamine D

Voorbeelden van andere voedingsstoffen die ik een beetje extra aandacht geef zijn ijzer en calcium. Waarschijnlijk denk je bij deze voedingsstoffen meteen aan vlees en melk, maar er zijn ook goede plantaardige bronnen om ze binnen te krijgen: ijzer vind je bijvoorbeeld in volkorenproducten en spinazie, en calcium haal je uit noten, bladgroenten en peulvruchten. Daarnaast let ik in er in de winter op dat ik geen tekort aan vitamine D heb, maar dit doe ik niet meer of minder dan elke andere Nederlander 😉.

Natuurlijk let ik ook op andere vitamines en mineralen en check ik dat ik een goede balans van koolhydraten, eiwitten en vetten binnenkrijg. Als jij ook wil weten wat je binnenkrijgt met jouw voeding, kan ik je Cronometer heel erg aanraden. Deze gratis website geeft je een uitgebreid overzicht van alle voedingsstoffen en is fijn in gebruik! Met deze kennis kan ik ook makkelijk kijken wat ik wil eten op een dag; zo maak ik als lunch bijvoorbeeld vaak een gezonde salade met rijst, spinazie, linzen of bonen en een lekkere dressing, maar er zijn ook genoeg andere opties!

Moet je supplementen nemen?

Bij een vegan of plantaardig voedingspatroon wordt soms gedacht aan ongezonde mensen met een enorme verzameling potjes met pilletjes om te zorgen dat ze geen enorme tekorten krijgen 😉. Zoals ik al zei, klopt dit beeld gelukkig helemaal niet! Toch kan het verstandig zijn om voedingssupplementen te overwegen. Zelf hecht ik vooral waarde aan een vitamine B12 supplement en in de winter een supplement met vitamine D.

Daarnaast kan de overgang naar gezond vegan of plantaardig eten tijd kosten. Zo heeft het bij mij even geduurd voordat ik precies wist hoeveel ik van elke voedingsstof moest binnen krijgen. In die periode vond ik het ook fijn om een multivitamine te slikken. Zo kon ik goed wennen mijn nieuwe voedingspatroon, zonder dat mijn lichaam belangrijke stoffen miste.   

Persoonlijk gebruik ik supplementen zijn van het merk Garden of Life, omdat deze helemaal vegan en van hoge kwaliteit zijn. Ook worden ze duurzaam geproduceerd en zijn ze makkelijk te verkrijgen in Nederland. Je kunt deze supplementen bijvoorbeeld verkrijgen bij Holland & Barret of Vitaminstore (zowel online als in de winkel). Natuurlijk kunnen wij je niet vertellen of je voedingssupplementen moet nemen; het allerbelangrijkst is om goed naar je lichaam te luisteren en kijken waar deze behoefte aan heeft!

Ik kan echt zeggen dat ik als vegan een stuk gezonder en gevarieerder eet, dan dat ik deed toen ik dierlijke producten at. Niet omdat je als vegan automatisch de meest gezonde versie van jezelf bent – er zijn namelijk genoeg snacks en junkfood te vinden zonder dierlijke ingrediënten! – maar wel omdat ik de labels in de supermarkt ken en niet meer zomaar alles in mijn mandje gooi. Ook ben ik me een stuk bewuster van alle verschillende voedingsstoffen en hoe ik kan zorgen dat ik er genoeg van binnenkrijg. Ik ben heel benieuwd of jij ook (deels) plantaardig eet en hoe jij het ervaart! Ik hoor graag jullie reacties en beantwoord met alle liefde jullie vragen in de comments!

Disclaimer: Dit artikel is in samenwerking met Garden Of Life geschreven. Dit verandert echter niets aan mijn mening, ik sta 100% achter dit artikel. 😉

Wil jij nooit achterlopen op de nieuwste health trends?

Speciaal voor jou verzamelen we de meest interessante feitjes en tips over alles gerelateerd aan health. Zorg ervoor dat je nooit achterloopt op de nieuwste trends en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie

Comments

  1. Else

    Toch nog wat beter onderzoek doen. In spinazie zit wel ijzer, maar vooral non haem ijzer, dit wordt veel moeilijk door ons lichaam opgenomen dan haem ijzer. Spinazie bevat ook oxaalzuur. Ook dat maakt de opname van ijzer door ons lichaam moeilijker, omdat oxaalzuur zich aan ijzer bindt. Om je ijzer op peil te houden kun je veel beter volkorenbrood, aardappelen, linzen of appelstroop eten. Spinazie is natuurlijk wel onwijs gezond. Het bevat wel veel bètacaroteen, vitamine B2, vitamine B3 en calcium, magnesium en fosfor.

    • Anne Smeets

      Hi Else, wat je zegt klopt zeker! Helaas vind je heemijzer alleen in dierlijke producten en ben je dus bij plantaardige voeding altijd aangewezen op bronnen van non-heemijzer. Maar hoewel dit wat minder goed opgenomen wordt, hoeft dat helemaal geen probleem te zijn als je gezond eet. En er zijn naast de voorbeelden die ik noem natuurlijk nog veel meer goede bronnen van ijzer, bedankt voor je aanvullingen!

  2. Leonie

    In het begin noem je ook magnesium maar hier kom je vervolgens niet op terug… Is dat iets waar je op moet letten als vegan?

    • Anne Smeets

      Hi Leonie, je hebt helemaal gelijk! Magnesium is vaak niet een stof die we automatisch linken aan bepaalde voedingsmiddelen, maar er zijn genoeg plantaardige bronnen hiervan te vinden! Hierbij kun je denken aan hele simpele producten zoals havermout, bananen, avocado of bepaalde noten en peulvruchten. Als je genoeg van zulke voedingsmiddelen eet, hoef je hier waarschijnlijk niet veel extra aandacht aan te besteden, maar dit kan natuurlijk per persoon verschillen. Mocht je twijfelen, dan kun je altijd de website die ik noemde raadplegen om te zien of je genoeg binnenkrijgt. Ik hoop dat dit je helpt! 🙂 Groetjes Anne

  3. M.

    Ik heb heel veel ondergewicht en moet naar kinderarts en diëtist. Ik ben de laatste tijd raar gaan eten en dat komt omdat ik vegan wil worden en dan wel wil aankomen. Niemand weet dit. Als ik dit vertel aan hen, zouden ze dit dan toejuichen en goedkeuren en aanmoedigen naar mijn ouders toe zodat het mag? Mijn ouders hebben heel erg haar aan vegetariër. Laat staan veganisten. Wat denk je dat de kinderarts en diëtist gaan doen als ik dit netjes uitleg waarom ik dus afviel en dat ik al lang vegan wil worden?

    • Anne Smeets

      Hi M., het is heel belangrijk dat je gezond en genoeg eet, zeker als je ondergewicht hebt! Ik raad je aan om alles open met je kinderarts en diëtist bespreken. Ik durf je niet te zeggen wat zij je aanraden, omdat ik geen arts of voedingsdeskundige ben en alleen vanuit mijn eigen ervaring kan spreken. Hoewel het fijn is dat je vegan wil eten, is dat (voor zover ik weet) vaak niet een voedingspatroon waardoor je snel/veel aankomt. Het kan dus zijn dat het voor jou niet het juiste moment is om deze overgang te maken. Wanneer je op een hoger gewicht en wat ouder bent, kan je dit namelijk altijd nog doen (heel veel mensen zijn wat ouder als ze vegan worden, ik was ook al 20!). Mijn advies is om alles goed door te spreken met je kinderarts, diëtist en ouders, zij kunnen je vast vertellen wat je op dit moment het beste kan doen. Ik hoop dat dit je helpt en wens je veel succes!