Fit

Zo slaap jij als een pro

Een goede nachtrust is essentieel voor een productieve dag. Zelf heb ik regelmatig problemen om in slaap te komen. Maar gelukkig is dit op een aantal gemakkelijke manieren te verhelpen. Door een aantal simpele stappen in je routine aan te passen ben jij verzekerd van een heerlijke nachtrust. En zeg nou eerlijk, dat willen we toch allemaal? 

FIY: Dr. Verma is een arts uit Amerika, gespecialiseerd in slaap medicatie en deelt regelmatig de beste tips en tricks voor een goede nachtrust. Kortom Dr. Verma knows it all!

Je laatste koffie

Zorg ervoor dat koffie bij de lunch je laatste cafeïne dosis voor de dag is. Wanneer je alle koffietjes die je later die dag zou drinken schrapt, is de kans groter dat jij lekker in slaap valt.

2 Uur voor bedtijd

  • Probeer niet te veel in je bed te hangen overdag. “Gebruik je bed enkel voor slaap en seks,” zegt Verma. Dus chill, lees en kijk series op de bank in plaast van in je oh zo heerlijke bed.
  • Zet het volume van je muziek en televisie zachter. Waar het volume eerder nog hoog stond om het lawaai van je gitaarspelende huisgenootje te maskeren is dat ’s avonds niet meer nodig.
  • Kies ’s avonds voor geel licht met een lager wattage in plaats van witte lampen met een hoog wattage.
  • Maak het scherm van je televisie/iPad/telefoon minder fel. Schermen stralen wit met blauw licht uit wat ervoor zorgt dat je wakker blijft door het zenden van signalen door je oog naar het deel van je brein dat je sleep/wake cycle reguleert.
  • Eet geen pittig eten of eten met veel suiker. Dit kan namelijk ook slaapproblemen veroorzaken. Pittig eten kan maagzuur veroorzaken terwijl eten met veel suiker je een energie boost geeft die je niet nodig hebt.

slapen

1 Uur voor bedtijd

  • Zet al je apparaten uit. Hoewel je misschien denkt dat het licht van je telefoon geen kwaad kan voor bedtijd, is dit helaas wel zo.
  • Stop met (werk)mail beantwoorden. Het denken aan je gigantische to-do lijstje van morgen helpt zeker niet bij een goede nachtrust.
  • Zet de thermostaat een tandje lager wanneer je gaat slapen. De ideale temperatuur ligt tussen de 19 en 20 graden.
  • No alcohol. Een glaasje wijn voor het slapen lijkt misschien te helpen maar dit is in feite niet zo. Je wordt juist minder scherp door deze alcohol en dit zorgt ervoor dat je minder alert bent gedurende de nacht.
  • Doe alles waar je géén scherm bij nodig hebt. Lezen, kletsen met je huisgenootjes of luisteren naar een rustige playlist.

30 Minuten voor bedtijd

  • Seks! Dr. Verma adviseert seks voor bedtijd omdat je daarna veel beter slaapt. En daar heb je niet perse een partner voor nodig. If you know what I mean.
  • Ga even in bad. Wanneer je een warm bad uitstapt krijg je het altijd een beetje koud. Dit resulteert volgens Dr. Verma in een betere nachtrust.

Wanneer je echt slaperig wordt

  • Duik je bed in. Wanneer je al in bed ligt voordat je daadwerkelijk moe bent, zul je minder snel in slaap vallen.
  • Voer geen diepe gesprekken. Ook al lijkt het moment waarop je samen met je partner in bed ligt na een lange dag het perfecte moment om over iets lastigs te praten: doe het niet. Juist door dit ’s nachts te bespreken spoken de gedachten nog langer door je hoofd en val je minder snel in slaap. Kies er voor om zo’n gesprek eventueel tijdens het avondeten te voeren of op een ander moment waarop je met z’n tweeën bent.
  • Ga in je favoriete positie liggen. En mocht je niet weten wat die positie precies is, vraag het dan aan je bed partner. Hij/zij zal exact weten in welke positie je het liefst slaapt en in welke positie je het hardste snurkt. 🙂

Hopelijk helpen deze tips jou bij een heerlijke nachtrust. Ik ga ze zelf in ieder geval uitproberen!

Bron: Cosmopolitan

Plaats een reactie