Fit

Zo wordt gezond eten makkelijker

Nu het nog minder dan twee weken duurt tot kerst begint en ook het nieuwe jaar steeds dichterbij komt wordt het tijd om je gezonde gewoontes weer op te pakken. Hoe langer je wacht hoe moeilijker het wordt om weer te beginnen. Natuurlijk begrijpen wij ook dat gezond eten niet altijd leuk en makkelijk is. En dat het na die heerlijke feestdagen nog best pittig is om weer af te kicken van al dat lekkers… Zin om het in 2018 helemaal anders aan te pakken? Volg dan deze tips en je kunt na de feestdagen meteen van start met jouw nieuwe gezonde lifestyle!

Maak het jezelf niet te moeilijk

Als je niet gewent bent om heel gezond te eten is het slim om niet meteen alles om te gooien, je maakt het jezelf dan vaak wel erg moeilijk. Eet je ’s ochtends en ’s middags brood, vervang dan je ontbijt door een bakje yoghurt of (als je dat lust) havermout. Je hoeft ook echt niet meteen aan de quinoa en de spelt pasta, alleen door je hoeveelheden een beetje te verminderen gaat je lichaam al veranderen. Breng kleine veranderingen aan en zet pas weer een volgende stap als je aan jouw nieuwe eetpatroon gewend bent.

Cheaten mag best

We weten allemaal dat het heel erg moeilijk is om jezelf iets totaal te verbieden. Bovendien wordt gezond eten er ook niet leuker op als je helemaal niets meer van jezelf mag. Ik geloof er heilig in dat je best nog een beetje kunt genieten van minder gezonde dingen, zolang je het maar in balans houdt. Voor mij werkt het bijvoorbeeld heel goed om een cheatday in te lassen, dit doe ik vaak in het weekend. Ik mag dan best chocolade en koekjes eten of lekker (ongezond) uit eten gaan. Maar er zijn ook mensen voor wie dat helemaal niet werkt. Vind jouw balans en beloon jezelf af en toe met iets waar jij van houdt. Je zult zien dat jouw gezonde leven een stuk makkelijker vol te houden is.

Volg een schema

Als je net begint, of als jij jouw healthy lifestyle weer wilt oppakken, is het best wel moeilijk om steeds te bedenken wat je moet gaan eten. Ook ben je uren aan het rekenen om de juiste verhouding macro’s te vinden of weet je misschien nog niet eens wat macro’s zijn. En na een weekje rijst met groenten ben je ook wel toe aan iets anders. Kortom, een vast voedingsschema kan behoorlijk wat tijd, moeite en krakende hersenen schelen.

Begin nu met voorbereiden

Wil je op 1 januari beginnen met jouw nieuwe lifestyle? Begin dan nu alvast met de voorbereiding. Schaf handige meeneem bakjes aan, haal vast wat belangrijke producten, als havermout en zilvervliesrijst, in huis en koop een gloednieuwe sportoutfit om in te shinen. Prep het weekend voordat je wilt beginnen vast een aantal handige lunches en snacks. Bak een bananenbrood en kook wat porties rijst of pasta voor de eerste maaltijden van de week. Als je dit allemaal op 1 januari nog moet doen, heb je meteen een slechte start en heb je een goed excuus om jouw nieuwe lifestyle uit te stellen. Wees jouw eigen stok achter de deur en begin nu.

Zo zie je maar weer dat het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn om gezond te eten. Wij wensen je een hele fijne kerst en hopen dat je succesvol aan 2018 begint! En vergeet onze actie niet, als je echt goed wilt beginnen. 😉

Plaats een reactie

Comments

  1. Sheley

    Mijn happy healthy guide bestelt en ik kan niet wachten op mijn googie bag! 😀