3 tips om je relatie levendig te houden

3 tips relatie levendig te houden

Februari, de maand der liefde is er weer. Dus is er een beter moment om wat meer pit in je relatie te steken? Of om elkaar terug wat liever te zien? Wij denken al zeker van niet. Met drie simpele tips zorg je voor wat meer verbondenheid, passie en liefde.

Weer een etentje?

Wanneer je het gevoel hebt dat je dag in, dag uit, hetzelfde doet met z’n tweetjes, is het een normale reactie om eens op restaurant te gaan. Maar dat is niet altijd het beste idee. Ga daarentegen samen gaan minigolven, paddellen of huur een koersfiets en trek de natuur in. De wind zit in je haren, de zon op je snoet, de adrenaline stroomt door je lijf en je lachspieren worden stevig getraind. Je gewoon goed amuseren is vaak een veel betere manier om je terug verbonden te voelen dan op een ‘serieus’, romantisch etentje gaan. Waarom? Voor sommige koppels zorgt een typisch romantische activiteit voor té hoge verwachtingen, die vaak niet worden ingelost (want nee, we zitten niet in Sex in the City of een Amerikaanse romcom spijtig genoeg ???? ). Ook voelen mensen zich soms snel ongemakkelijk bij de sociale druk die er rond Valentijn hangt. Ten slotte komen de beste gesprekken vaak spontaan, en niet tijdens een etentje. Dus kies een toffe activiteit die jullie super graag doen, en geloof ons, je gaat er enorm van genieten!

Openheid = key to success

Een echte cliché, maar oh zo waar: open leren communiceren is voor veel mensen super moeilijk. Zelfs al ben je heel lang met iemand samen, dan kan je nog steeds heel andere verwachtingen, gewoontes, interpretaties of meningen hebben. En dat zorgt weleens voor wat spanning. Hoe meer jij vertrouwen hebt in je partner, hoe makkelijker het wordt om open te zijn tegenover elkaar. Het is dus van groot belang dat zowel jij als je partner zich op hun gemak voelen. Openheid is dus nummer 1 in een relatie, en dat geldt niet alleen voor communicatie. Misschien moeten jullie ook open zijn om op vlak van seks en eens iets nieuws proberen?

Probeer wat nieuws

Seksspeeltjes of sekstoys, het wordt nog wel eens als taboe aanzien. Toch hebben meer mensen dan je denkt een speeltje in hun nachtkastje liggen. Waarom ook niet? Masturberen is gezond en als koppel seksspeeltjes uitproberen, kan jullie relatie een boost geven. Een beetje inspiratie nodig? Zo kan je een dildo gebruiken, alleen of als koppel bijvoorbeeld. Wil je wel wat meer dan de klassieke dildo? Dan kan je kiezen voor luchtdrukvibrators, de populairste is de Satisfyer. Het is een luchtdrukvibrator die de clitoris stimuleert aan de hand van luchtdrukgolven. Als je helemaal zot wil doen, raden we vaginaballetjes aan. Zwangere vrouwen zijn wel bekend met de bekkenbodemspieren, maar ook voor de rest van ons ladies zijn bekkenbodemspieren enorm belangrijk. Met vaginaballetjes kan je namelijk je bekkenbodemspieren trainen en ze strakker maken, waardoor je meer zal genieten van masturberen en/of seks en orgasmes vaak intenser voelt.

Welke seksspeeltje test jij vanavond uit? Of houden jullie het bij het fantastisch gesprek? Laat gerust jullie harten sneller slaan en doe zijn of haar ogen fonkelen tijdens de maand der liefde!

Een goede balans tussen werk en privé

balans tussen werk en prive

Of je nu een vaste baan hebt, zelfstandige girlboss bent, of jezelf een slag in de rondte klust als freelancer: een goede balans tussen werk en privé is noodzakelijk voor de balans in je lijf en hoofd. Maar hoe pak je dit aan? Denk bijvoorbeeld aan een duidelijke tijdsindeling voor drukke dagen en het afsluiten van een goede basisverzekering waarmee je verzekerd bent van de juiste zorg wanneer je deze nodig hebt.

Je gezondheid voorop

Zorg ervoor dat jouw gezondheid altijd op nummer één staat. Wanneer je niet goed kunt functioneren door ziekte of een burn-out heeft je werk daar immers ook onder te lijden. Luister naar je lichaam en ga niet over je eigen grenzen heen. Ben je moe? Pak dan je rust. Heb je meer energie nodig? Skip de suiker en ga voor een wandeling in de frisse lucht met een gezond tussendoortje.

Voor het geval je toch zorg nodig hebt sluit je een goede zorgverzekering af. Vergeet daarbij de tandartsverzekering niet voor de nodige tandzorg, zoals je jaarlijkse gebitscontrole. Ook kun je een uitgebreider pakket afsluiten voor extra zorg, zoals een bezoek aan de fysiotherapeut of alternatieve zorg. Check bij jouw zorgverzekering wat er precies onder de dekking valt, zodat je weet dat de juiste zorgkosten gedekt zijn.

Plan ahead

Overwerken of altijd maar druk zijn wordt soms gezien als iets stoers. Maar niet genoeg tijd hebben voor jezelf, je vrienden en familie, is helemaal niet handig. Daarom is het goed om je tijd zo efficiënt mogelijk in te delen. Op die manier krijg je je werk op tijd af én kun je genieten van alle de dingen die jouw leven bijzonder maken.

Gebruik een digitale of fysieke planner waar je niet alleen al je afspraken in kunt zetten, maar ook de dagdelen in kunt markeren waarop je aan bepaalde zaken werkt. Blijf wel realistisch en plan niet te veel in op één dag! Door alles zo overzichtelijk mogelijk in te plannen heb je meer focus en ben je extra productief.

Leer nee te zeggen

Vaker nee zeggen is een simpele truc die een wereld van verschil kan maken. Betrap je jezelf erop dat je vaak ja zegt wanneer je dit liever niet doet? Leer jezelf aan te reageren met “laat mij hier even over nadenken” in plaats van automatisch ja te zeggen. Het is echt niet egoïstisch om voor jezelf te kiezen. Sterker nog: door meer tijd voor jezelf te hebben zul je ook in je werkleven beter presteren. Win-win!

Waar moet je op letten bij voedingssupplementen kopen?

vitakruid supplementen

Krijg je dag in dag uit te weinig vitamines, mineralen en/of vetzuren binnen? Onderneem dan actie. Een tekort aan deze voedingsstoffen kan namelijk gevolgen hebben voor jouw lichaam. Je kunt jouw eetpatroon aanpassen, maar voedingssupplementen kunnen ook uitkomst bieden. Gebruik deze overigens nooit ter vervanging van, maar alleen als aanvulling op voedsel. Heb je nog niet eerder voedingssupplementen gekocht? Dan ben je hier aan het juiste aders. In deze tekst vertellen wij je namelijk waar je op moet letten bij voedingssupplementen kopen.

1. Gebruik van vulstoffen

Wie nog niet eerder voedingssupplementen gebruikt heeft, twijfelt mogelijk nog. Daarom wil je er waarschijnlijk geen groot bedrag voor neertellen. Toch raden wij je niet aan om voorde goedkoopste voedingssupplementen te kiezen. Waarom niet? Omdat deze vaak vulstoffen bevatten. Dergelijke stoffen hebben geen enkele functie, waardoor je in principe een stuk duurder uit bent. Kijk daarom altijd naar het gebruik van vulstoffen voordat je voedingssupplementen koopt. Kies je voor vitamine D supplementen zonder vulstoffen? Dan merk je sneller effect dan wanneer je voor supplementen met vulstoffen kiest.

2. Vorm van de supplementen

De laatste jaren zijn meer en meer Nederlanders voedingssupplementen gaan gebruiken. Het aanbod is hierdoor ook alsmaar groter geworden. Zo zijn supplementen vandaag de dag verkrijgbaar in verschillende vormen. Je kunt bijvoorbeeld voor kauw- of bruistabletten kiezen, maar ook voor capsules. Wie op zoek is naar voedingssupplementen met omega 3 visolie kan eveneens druppels kopen. Sommige supplementen zijn zelfs in poedervorm verkrijgbaar. Bepaal daarom eerst wat jou de beste vorm lijkt. Houd je niet van tabletten? Kies dan voor druppels of poeder. Dit kun je namelijk toevoegen aan een maaltijd of een glas drinken, waardoor je niet door hebt dat je het inneemt.

3. Eén of meer vitamines en/of mineralen?

Ben je van plan voedingssupplementen te kopen? Kijk dan goed naar het aantal vitamines en mineralen dat in de supplementen zit. Je kunt namelijk voedingssupplementen met maar één vitamine of mineraal kopen, maar we kennen ook zogeheten multisupplementen. Zoals de naam je mogelijk al doet vermoeden, bevatten deze supplementen een combinatie van vitamines of van vitamines en mineralen. Heb je een tekort aan meerdere vitamines en/of mineralen? Dan zijn multisupplementen ideaal. Je hoeft dan namelijk niet allerlei verschillende supplementen te kopen.

4. Houdbaarheidsdatum

Veel mensen vinden het vanzelfsprekend om naar de houdbaarheidsdatum te kijken voordat zij iets kopen. Toch gebeurt dit bij voedingssupplementen lang niet altijd. Omdat het om tabletten, capsules, druppels of poeder gaat, denken veel mensen dat supplementen onbeperkt houdbaar zijn. Helaas is dit niet het geval. Reden genoeg om altijd eerst een blik op de houdbaarheidsdatum te werpen voordat je voedingssupplementen koopt. Koop de supplementen bij voorkeur niet als de houdbaarheidsdatum in de nabije toekomst ligt. Hierdoor kun je mogelijk een groot deel van de supplementen weggooien en dat is zonde.

Hoe overleef ik mijn vakantie in combinatie met een gezonde leefstijl?

Op het moment dat ik dit schrijf, zit ik in het vliegtuig onderweg naar het heerlijke, zonnige Curaçao. Het is tijd voor een weekje vakantie. De week of weken die bedoeld zijn om even uit te rusten en vooral te genieten. Toch heb ik dit niet altijd zo ervaren. Toen ik net bezig was met afvallen en het aanpassen van mijn leefstijl konden vakanties en weekendjes weg wel eens voor stress zorgen. Ik had tenslotte hard gewerkt en wilde niet al mijn progressie weggooien.

Gelukkig weet ik inmiddels dat dit niet zal gebeuren en kan ik volledig genieten van mijn vakantie, inclusief het iets meer en iets minder voedzaam eten, een wat hoger alcoholgebruik en vrij weinig lichaamsbeweging.

Naar mijn mening zou vakantie ook niet voor stress mogen zorgen en is dat ook helemaal niet nodig. Ik zie namelijk geen reden om je druk te maken over calorieën of het aantal gezette stappen op vakantie. De balans zal op vakantie wat minder zijn, maar als je naar je lichaam luistert is deze er waarschijnlijk alsnog. En vergeet niet, het hebben van balans betekent ook er oké mee zijn als deze er even wat minder is. 

Zal de weegschaal bij mij hoger zijn na deze week? Absoluut. Maak ik me hier druk om? Absoluut niet. Het gewicht wat ik (en jij misschien ook) aankom op vakantie zal waarschijnlijk voornamelijk vocht zijn en is zo weer terug naar ‘normaal’ als we weer eten en bewegen als normaliter.

Toch je vakantie zo gezond mogelijk doorkomen? Deze tips pas ik zelf toe op vakantie:

1. Probeer naar je lichaam te luisteren en je (voeding)keuzes hierop te baseren. Vaak laten voedzame maaltijden je namelijk wel beter voelen en heb je hier ook behoefte aan.

2. Zie vakantie niet als de enige dagen dat je mag eten wat je wilt. Dit kan ervoor zorgen dat je geen rem meer kan houden, omdat dit de enige kans is en je deze goed wilt benutten (logisch). Ik probeer daarom minder voedzame producten gewoon in mijn dagelijks dieet te verwerken.

3. Probeer iedere dag een beetje te bewegen: ga lekker door dat leuke pittoreske dorpje struinen of baantjes te zwemmen in dat heerlijke zwembad.

4. Wees lief voor jezelf, altijd, maar op vakantie nog een beetje extra.

5. GENIET! Je lichaam kan de rust waarschijnlijk ook goed gebruiken en deze rust kan er weer voor zorgen dat je zo meteen weer harder kan knallen in de gym.

Geniet van je welverdiende vakantie en voel je niet schuldig, maar pak gewoon je leefstijl weer op na de vakantie, zonder te compenseren❤