Groenten: Waarom zijn ze belangrijk en hoe zorg je voor een hogere inname? 

Tips meer groente eten

We zijn er allemaal mee groot gebracht: groenten zijn belangrijk! De groenten op je bord bij het avondeten moesten toch echt wel op. Maar waarom zijn groenten belangrijk? Wat zijn de voordelen van het optimaliseren van je groente inname en hoe doe je dat? Ik vertel je graag 6 tips om meer groenten te eten!

Waarom zou je meer groente willen eten? 

Allereerst heeft groente een positieve impact op je gezondheid. Zo is het eten van voldoende groenten (meer dan 250 gram per dag) door wetenschappers in verband gebracht met een lager risico op verschillende ziektes. Daarnaast zorgt groente ook voor een verzadigingsgevoel. Een bord vol met groenten levert een stuk minder kilocalorieën als een paar stukjes chocolade. Maar ik kan je verzekeren dat je een stuk voller zit na het eten van een bord groenten dan een paar blokjes chocolade. 

Heb je gevoelige darmen en vaak last van buikpijn? Eet dan liever zoveel mogelijk verhitte groenten, dit is fijner voor je darmen. 

Hoe optimaliseer je je groente inname

1. Ontbijt

Voeg groente toe aan je ontbijtje. Bijvoorbeeld bloemkoolrijst uit de diepvries, een goede combinatie met havermout.  Bietjes of spinazie doen het goed in een smoothie. Door groente te combineren met fruit en eiwitpoeder met een smaakje, creëer je een lekkere zoete smaak.  Ook diepvries pompoenblokjes doen het goed in een smoothie. Of maak eens baked oats met pompoenpuree. Check vooral mijn insta @hen.fit.law voor wat inspiratie!

2. Lunch

Zorg dat je altijd groenten eet bij je lunch, geen tijd voor een salade? Kies een kant en klare salade. Zelfs daar geen tijd voor of vind je dit te duur? Neem dan wortels of komkommer mee. Je kunt ook in het weekend een pan soep maken voor de hele week. Ideaal om mee te nemen. 

3. Snacks

Snack tussendoor met groenten, dip je groenten in zoete aardappelspread of hoemoes voor wat meer smaak en pit. Zet die bak op je werk of studie plek en voor je het weet is hij leeg. 

Tips voor bij het avondeten

1. Groente wraps

Kies voor groente wraps in plaats van normale wraps. Of voor een bloemkool pizza bodem in plaats van een gewone bodem. 

2. Verdeling

Zorg ervoor dat de helft van je bord gevuld is met groenten en vul de rest aan met een koolhydraten bon en eiwitbron. 

3. Salades

Serveer een lekkere salade bij je dinner, wat gemende sla en tomaten en olijfolie is altijd goed. Een rauwkostsalade die vaak kant en klaar in de supermarkt liggen (zonder saus of dressing, maak dat liever zelf) zijn ook een goede optie. 


Zoals je ziet zijn er zijn genoeg redenen om je groente inname te verhogen én genoeg mogelijkheden om dit te doen. Oh ja, last but not least: vergeet natuurlijk ook je fruit niet.