Sportkleding wassen: zo pak je dat aan

Sportkleding wassen

Wanneer je een paar keer per week sport dan zal je altijd wel wat sportkleding in je wasmachine hebben. Je wilt geen stinkende sportkleding aan, maar je wilt je dure sportoutfit natuurlijk ook lang mooi houden. Daarom leggen wij je uit hoe je je sportkleding het beste kan wassen.

Uithangen

Het begint al direct na het sporten. Je bent waarschijnlijk geneigd om je vieze kleding direct in de wasmand te gooien, maar dit kan je beter even uitstellen. Hang je kleding eerst even uit. Vooral als je veel gezweet hebt is dit erg belangrijk. Wanneer je het zonder uit te hangen in de wasmand gooit is de kans groot dat bacteriën zich hierin gaan nestelen. 

Azijnbadje

Ook jij hebt vast wel een paar kledingstukken die ondanks het vele wassen gewoon niet meer fris ruiken. Als dit het geval is, doe je kledingstukken dan eerst even in een azijnbadje. Vul een teiltje met koud water en voeg een half kopje schoonmaakazijn toe. Laat het even een half uurtje weken en spoel het hierna uit. Wanneer je het hierna in de wasmachine gooit zal je merken dat de nare geur verdwenen is. 

Sportkleding binnenstebuiten wassen

Nog een tip voordat je je kleding in de wasmachine gooit: keer je kleding binnenstebuiten. De meest vieze plekken zitten namelijk aan de binnenkant van je kleding. Zo wordt je sportkleding dus beter gereinigd en behoudt het ook nog eens langer zijn kleuren.

Sportkleding wassen in de wasmachine

Oké, dan mag je sportkleding nu echt in de wasmachine. Maar ook dan is het belangrijk om met een aantal dingen rekening te houden. Zo zijn we altijd snel geneigd de temperatuur van het wasprogramma omhoog te gooien om iets extra schoon te krijgen. Doe dit vooral niet! Je wilt tenslotte niet dat je dure sportkleding na één keer wassen niet meer past. Ook de verleiding om extra wasmiddel toe te voegen is groot wanneer onze sportkleding stinkt. Dit werkt echter averechts. Wanneer je te veel wasmiddel toevoegt kan dit gaat ophopen en gaat je kleding alleen maar muffer ruiken. 

5x gezonde snacks to go

Gezonde snacks to go

Gezond eten wanneer je veel onderweg bent kan nog best een uitdaging zijn. Even een snelle snack halen op het treinstation loopt bijna altijd uit in iets ongezonds. Wil jij ook onderweg gezond snacken? Neem voortaan dan deze gezonde snacks to go mee als je op pad gaat.

1. Noten

Noten zijn de perfecte to go snack. Ze nemen namelijk weinig ruimte in je tas in, zijn er in tientallen verschillende soorten en zijn ook nog eens gezond. Vul voor je de deur uitgaat dus zelf een zakje of klein bakje of koop voorverpakte kleine zakjes. Wanneer je zin hebt om te snacken heb je deze altijd bij de hand. 

2. Bananenbrood

Ben je op zoek naar een vullende snack? Dan is bananenbrood perfect om mee te nemen onderweg. Deze hoeft namelijk niet gekoeld bewaard te worden en wanneer je de verpakking goed afsluit blijft het de hele dag lekker. 

3. Fruit

Ook fruit kan heerlijk zijn om tussendoor te snacken. Nou is niet al het fruit geschikt om to go mee te nemen. Die platte banaan die je aan het einde van de dag bruin onderin je tas terugvindt? We’ve all been there. Maar gelukkig is er ook veel fruit dat wel geschikt is om mee te nemen on the go. Denk bijvoorbeeld aan druiven, een appel of een mandarijn. Vol vitamines en zonder gedoe. 

4. Rijstwafels

Rijstwafels zijn ook ideaal om mee te nemen wanneer je de deur uitgaat. Ga voor simpele naturel wafels of kies voor een andere variant met yoghurt of chocola. Houd er op warme dagen wel rekening mee dat ook dit niet altijd even handig is, maar in de wintermaanden kan dit prima!

5. Fruit- of notenreep

Fruit- en notenrepen zijn gemaakt voor situaties onderweg. Ze zijn vaak per stuk verpakt, verkrijgbaar in allerlei soorten en smaken en ook nog eens hartstikke lekker. Let wel op welke repen je koopt. Er kan namelijk een behoorlijk verschil zitten in de hoeveelheid calorieën en suiker per reep.