Word je minder snel bruin van zonnebrand met een hoge beschermingsfactor?

zonnebrand

Nu de zon zich vaker laat zien is het tijd om te werken aan onze tan. Heerlijk dat bruinbakken op het strand, maar het is wel belangrijk om je goed in te smeren met een goed beschermende zonnebrand. Vaak horen we nog om ons heen dat mensen dit liever niet doen omdat je dan minder snel bruin wordt. Maar klopt dit wel?

Het belang van zonnebrand

First things first: je goed insmeren voor je de zon in gaat is mega belangrijk. Een hele dag op het strand in de volle zon liggen en je één keer insmeren met factor 15 of helemaal niks is echt een no go. Naast dat je huid uitdroogt en sneller verouderd, neemt ook het risico op huidkanker toe. Smeren dus!

Wat betekent die factor?

Hoewel veel mensen denken dat de factor aangeeft hoe goed je beschermd bent tegen de zon, klopt dit niet helemaal. Dit heeft namelijk meer te maken met hoe lang je beschermd bent. Met een factor 50 kan je wel tot zo’n 500 minuten in de zon blijven, als je ook iedere 2 tot 3 uur bijsmeert. Wanneer je de hele dag op het strand bent is factor 50 dus altijd aan te raden.

Word je minder snel bruin?

Volgens het KWF is het onzin dat je niet bruin wordt van zonnebrand met een hoge beschermingsfactor. Wel is het zo dat je minder snel bruin wordt, maar dat is echt minimaal. Een zonnebrand met factor 30 beschermt je huid voor 96,7%, terwijl een zonnebrand met factor 50 je huid beschermt voor 98%. Dit verschil is dus minimaal. Zelfs met een factor 50 ben je dus nog steeds niet volledig beschermd en word je gewoon bruin. Daarbij wordt je ook veel mooier bruin. Omdat je huid niet verbrand en geleidelijk bruin wordt, blijf je niet alleen mooier, maar ook langer bruin.

RECEPT: overnight oats met pindakaas en chocola

RECEPT: overnight oats met pindakaas en chocola

Zin in een lekker en gezond ontbijtje? Dan zijn deze overnight oats met pindakaas en chocola perfect. Dit voedzame recept is perfect om je dag mee te starten. En het is ook nog eens zo gemaakt.

Overnight oats met pindakaas en chocola

Dit recept is perfect als je je dag energiek wilt beginnen. Het idee is dus dat je dit ontbijtje de avond van tevoren alvast klaarmaakt. De volgende dag kan je het dus zo uit de koelkast pakken en hoef je je ontbijt niet eens meer te bereiden. Super handig als jij ook altijd tijd tekort komt in de ochtend.

Dit heb je nodig

  • 80 gram groffe havermout
  • 2 eetlepels cacaopoeder
  • 30 gram pindakaas
  • 100 milliliter melk

Zo maak je de overnight oats

  1. Pak een kom en doe hier de havermout en het cacaopoeder in. Mix dit nu door elkaar.
  2. Doe nu de melk erbij en roer het tot een geheel.
  3. Doe de pindakaas er nu bovenop.
  4. Garneer eventueel nog met fruit en noten en laat het een nachtje in de koelkast staan.

Eetsmakelijk!

Goed eten als je ziek bent: zo sta je weer binnen mum van tijd in de sportschool!

eten als je ziek bent

Eten als je ziek bent is voor de meeste mensen erg lastig. Niets smaakt je. Je voelt je misselijk en je ligt het liefst alleen maar in bed. Misschien ben je enkel verkouden, maar heb je vrijwel geen smaak meer en vind je het dan ook niet lekker om wat te eten. Het is niet gek als je het onprettig vindt om te eten tijdens het ziekzijn. Toch is het wel heel belangrijk dat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Juist nu is het immers belangrijk om genoeg te eten en op die manier je herstelproces te bevorderen. Maar hoe zorg je er voor dat je ondanks je afkeer voor eten nog voldoende binnen zult krijgen? Met de volgende tips sta jij binnen no time weer in de sportschool!

Fruit, fruit en nog eens fruit


Ben je dol op fruit en doe je normaal gesproken een moord voor een goedgevulde biologische fruitmand? Dan kun je nu heerlijk genieten. Fruit is namelijk ontzettend goed voor je als je ziek bent. Hier zitten niet alleen genoeg vitamines in om je lichaam een boost mee te geven, maar ze zullen ook nog eens de nodige voedingsstoffen leveren. Bovendien zijn ze relatief gemakkelijk te verteren en liggen ze minder zwaar op de maag. Daardoor geniet je van meer energie, voldoende extra vitamines én blijft het er ook nog eens in. Kies bij voorkeur voor calorierijke fruitsoorten om jezelf wat extra energie te gunnen.

Zalm: bron van eiwitten en vitamine D


Sommige mensen geloven dat je enkel vitamine kunt opdoen door in de zon te zitten. En dat we daarom in de wintermaanden al snel een tekort oplopen. Bij een gezond en evenwichtig voedingspatroon hoeft dit echter helemaal niet. Vitamine D kan namelijk op verschillende manieren worden opgedaan en zit ook in bepaalde voedingsmiddelen verstopt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kastanjechampignons, maar ook aan zalm. Zalm is een heerlijke en bovenal veelzijdige vette vis. Boordevol gezonde vetten, vitamines en eiwitten. Hierdoor is het een prima gerechtje voor tijdens het ziekzijn. Pas wel op met een gevoelige maag, want een vette vis kan al snel verkeerd vallen. Kies er in dit geval bijvoorbeeld voor om rauwe plakjes zalm op toast met roomboter te eten. Grote kans dat dit er beter in blijft zitten en het is ook nog eens heel goed voor het lichaam.

Kippensoep


Kippensoep is natuurlijk een eeuwenoud product wat vooral tijdens ziekte wordt gegeten. En dat is niet voor niets. Het is namelijk bewezen dat een kopje vers gemaakte kippensoep de nodige goede stoffen en mineralen bevat om jou te ondersteunen tijdens het herstel. Bovendien is soep eigenlijk altijd een goed idee als je ziek bent. Het is gemakkelijk te verteren en je kunt het eenvoudig vol met groentes stoppen. Daarnaast helpt bouillon ook om niet zo snel uit te drogen. Kippensoep is dan ook altijd een goed idee.

De beste huidverzorging voor deze zomer

huidverzorging zomer

Kan jouw huid deze zomer wel wat extra liefde gebruiken? Met de brandende zon, veel zweten en zwemmen en bruinbakken is het niet gek dat je huid in de zomermaanden wat extra aandacht nodig heeft. Maar hoe pak je dat nou het beste aan? Wij geven je de beste tips op het gebied van huidverzorging voor deze zomer.

Smeren, smeren, smeren

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar je goed insmeren is het beste wat je voor je huid kan doen deze zomer. En vooral nu we nog niet heel veel zon gehad hebben is het goed om een zonnebrand te gebruiken met een hoge beschermingsfactor. Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk bruin worden en niet rood. En denk jij dat je door zonnebrand met een hogere factor minder snel bruin wordt? Zet dat dan snel uit je hoofd, want dat heeft er namelijk niets mee te maken. Zorg dat als je de volle zon ingaat je minimaal 30 minuten van tevoren hebt ingesmeerd. Herhaal dit iedere 2 tot 3 uur voor een optimale bescherming.

De juiste zonnebrand

Naast zonnebrand met een hoge beschermingsfactor is er nog iets om op te letten. Gebruik altijd een zonnebrand die je beschermt tegen UVA- en UVB-straling. UVA-straling zorgt voor huidveroudering en UVB-straling voor verbranding. Hoewel de meeste zonnebrandcrèmes wel bescherming bieden tegen beide, is het goed om dit altijd even te checken voor je een nieuwe fles zonnebrand koopt. 

Hydratatie

Door de zon droogt je huid een stuk sneller uit dan normaal. Hydratatie is in de zomermaanden dus extra belangrijk. Dat begint natuurlijk met voldoende vocht naar binnen krijgen door veel water te drinken. Daarnaast kan je je huid extra hydrateren door je na iedere douchebeurt goed in de smeren met een hydraterende crème. Hierdoor is de kans dat je huid uitdroogt en sneller veroudert een stuk kleiner.

Scrubben

Scrubben is het hele jaar door belangrijk, maar in de zomermaanden dit extra belangrijk voor je huidverzorging. Met scrubben verwijder je dode huidcellen waardoor je huid glad en regelmatiger bruin wordt. En bruin worden willen we natuurlijk allemaal. Scrub daarom regelmatig je huid deze zomer en je kleurtje zal ook na de zomer langer blijven zitten.