carmen ketelaar

Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft afgelegd. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook!


728x90 shop GIF banner

Carmen Ketelaar (21) koos voor een gezonde levensstijl nadat zij in een periode van anderhalf jaar behoorlijk was aangekomen. Helaas sloeg dit om richting een eetstoornis, maar die heeft ze inmiddels overwonnen. Ze heeft een gezonde balans kunnen vinden en is gelukkiger dan ooit. 

Wat was voor jou de reden om het roer om te gooien? In 2012 ik terug na een uithuisplaatsing van 1,5 jaar waarin ik heel erg veel was aangekomen. Ik voelde me totaal niet fit en gezond en wilde graag veranderen, dus besloot ik gezonder te gaan eten. Helaas sloeg dit in 2013 om richting een eetstoornis. Dit was ook het jaar waarin ik voor rugklachten voor het eerst naar de sportschool ging. Ik werd hierdoor fitter, begon beter te eten en klom langzaam uit mijn eetstoornis.

Wie of wat heeft jou gemotiveerd? Ikzelf eigenlijk. Ik heb destijds wel naar mensen gekeken, maar ik motiveerde mezelf altijd om aan de slag te gaan en aan het werk te gaan met mijn eigen doelen!

Waar schaamde je je vroeger voor? Ik schaamde me denk ik vooral voor mijn innerlijk. Ik had altijd het idee dat ik raar en anders was en dat niemand me aardig vond. Als ik dan een keer iets zei voelde ik me superdom.

Wat durf je nu wat je voorheen niet deed? Eigenlijk doe ik nu alles wel wat ik vroeger ook deed, alleen nu met veel plezier! En ik ben wel wat socialer en losser in de omgang geworden denk ik.

Wat was jouw slechtste gewoonte? Mijn slechtste gewoonte was dat alles extreem moest. Ik heb nooit gedronken, of aan drugs gedaan. Ik hield niet van frisdranken en ging nooit uit. Maar ik deed alles in extreme maten. Als ik gezond at, at ik extreem gezond. Ging ik sporten, ging ik extra veel sporten. Als ik een keer uit eten ging of een ‘cheat day’ had, ging ik ook extreem los.

Heb je deze vervangen voor een goede gewoonte of heb je het in balans kunnen brengen? Ja, ik heb nu echt een perfecte balans waar ik trots op ben!

Wat kan je absoluut niet uit je leven schrappen? Sporten, uiteraard. En chocolade. Ik eet sowieso elke dag chocolade.

Wat is het grootste diepte- en hoogtepunt in jouw journey? Mijn grootste dieptepunt was de zomer van 2015. Ik denk niet dat ik me ooit zo ongelukkig heb gevoeld. Mijn zelfbeeld was toen echt op z’n laagst volgens mij. Mijn grootste hoogtepunt is eigenlijk nu. Waar ik me zes maanden geleden nog diep ongelukkig voelde, voel ik me nu gigantisch top fit!

Wat heeft voor jou het verschil gemaakt, sporten/voeding of bijvoorbeeld de combinatie? Zeker de combinatie en dan vooral op dit moment. Ik eet nu veel en train heel zwaar, maar ik voel me nu echt op mijn best.

Wat is jouw doel op de korte- en lange termijn? Mijn doel is altijd al geweest om mezelf te kunnen accepteren en van mezelf te kunnen houden zoals ik ben, en dat heb ik bereikt.

Volhouden is vaak het aller moeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft? Het is sowieso belangrijk om je levensstij te veranderen het niet te zien als een dieet. Kies iets wat bij je past en waar je langere tijd mee verder kunt. Dan kun je het beter volhouden en heb je minder de kans dat je de motivatie verliest.

Als je iets kon zeggen tegen de persoon die je was ‘voor’ je transformatie, wat zou je dan zeggen? Ehm.. niet zo veel eigenlijk. Ik ben blij dat ik op een positieve manier veranderd ben en kijk liever vooruit dan terug.

Hoe ziet jouw sport-regime eruit? En heb je een vast schema? Ik gebruik altijd een trainingsschema, die mijn vriend Kjell voor me maakt. Elke acht weken neem ik een nieuw trainingsschema aan. Ik train vijf dagen in de week en heb op dit moment een push/pull/leg schema. Ik heb geen vaste dagen waarop ik bepaalde spiergroepen train; dit rouleert wekelijks.

carmen ketelaar

Wat vind jij de grootste bullshit hype op fitness gebied? Pff er zijn er genoeg haha. Ik denk dat ik dan toch moet gaan voor ‘weight lifting makes you manly’ – ik heb er zelf ook al eens een blog over geschreven, want dat is natuurlijk helemaal niet waar!

Wat is je grootste ergernis als het aankomt op health&fitness? Ik moet eerlijk bekennen dat de hele ‘hype’ me soms best wel irriteert. Ik begon twee jaar geleden en zat bij de eerste lichting ‘Healthy Instagrammers’. Ik postte toen echt alleen mijn eigen dingetjes op Instagram, en opeens sprak ik heel veel mensen aan. Tegenwoordig lijkt iedereen alleen maar te gaan sporten om vervolgens een Instagram account te starten of een blog. Nou is dat natuurlijk niet waar, maar soms lijkt dat zo en dat is best vervelend.

Hoe zorg jij voor balans in je voeding? Ik leg mezelf geen verplichtingen op en geniet van dagen dat ik wat minder gezond eet. Ik track inderdaad mijn macro’s, maar dit doe ik in het weekend niet of nauwelijks omdat ik dan bij mijn vriend thuis ben.

Hoe staat jij tegenover het tellen van calorieën en macro’s? Ik vind dat het heel goed werkt, maar het kan ook obsessief werken! Het is dus maar net hoe je er zelf in staat.

Hoe ziet een healthy menu a la Carmen eruit?
Ontbijt: ik begin de dag met een havermoutje (love havermout).
Lunch: ‘s middags eet ik vaak 4 waldkorn boterhammen kipfilet, pindakaas of kaas.
Diner: ’s avonds eet ik wat de pot schaft (ik woon nog thuis).
Tussendoortjes: fruit, nootjes, rijstwafels, chocolade (always) en soms een lekker eiwitreepje – als ik nog eiwitten te kort kom.

Wat is jouw favoriete ‘foodprep’ maaltijd? Ik moet eerlijk bekennen: ik doe niet aan mealpreppen. Ik werk op dit moment nog vanuit huis, dus is het niet nodig. Als ik toch een keuze zou moeten maken, is het waarschijnlijk roerbakgroenten (paprika, ui, courgette) met rijst en kip of een vegetarische groenteschijf.

carmen ketelaar

Doe je ook aan de zogeheten cheat meals/cheat days? Ja, ik ga wel altijd voor een cheat meal. Ik had eerder altijd cheat days, maar deze doe ik liever niet meer omdat ik me dan helemaal vol vrat. Dan voelde ik me de volgende dag echt verschrikkelijk. Op dit moment houd ik me gewoon aan één cheat meal, maar als het wel meerdere cheat meals per week worden of een hele cheat day, dan ga ik me ook niet druk maken. Zoals ik net al zei: ik verplicht mezelf helemaal niks!

Wat is een gezond alternatief voor jouw guilty pleasure? Mijn guilty pleasures zijn Oreo’s, maar om eerlijk te zijn; als ik een Oreo wil – dan eet ik een oreo! Ik weet, dat als ik mezelf iets verbied waar ik zin in heb, ik er de volgende dag tien keer meer trek in heb. Ik ga niet op zoek naar een alternatief, maar gun mezelf 1 of 2 Oreo’s. Ja, daar kan ik het echt bij houden! 🙂

Wat is jouw ultieme Lazy Fit Girl product? Ik koop wel eens een lekkere salade bij de AH to go! Zo’n couscous/pompoen salade of die met zoete aardappel en kip. Dat is denk ik mijn ultieme lazy fit girl product!

Benieuwd hoe het met Carmen gaat? Volg haar op Instagram @carmenketelaarWil jij zelf nu ook een paar kilo’s kwijt en een healthy en happy levensstijl opbouwen? We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere fit journey heeft afgelegd? Stuur dan een mailtje naar tessel@fitgirlcode.com. Jouw verhaal kan voor iemand het laatste of eerste duwtje in de goede richting zijn. 

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *