Fitness Transformations

De Fit Journey van Cherryl

Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft meegemaakt. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes, en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook! 

Nadat het uitging met haar verkering vlogen de kilo’s er bij Cherryl af. Toch slopen ze er daarna weer in, maar toen iemand haar er op wees dat zij zo weer de ‘dikke Cher’ zou worden gooide Cherryl drastisch het roer om. Ze verloor 26 kilo, ging in september 2014 meer sporten en stelde zichzelf het doel dat ze in december 2014 slank en strak naar Afrika ging. Dit lukte! Inmiddels traint ze meerdere keren per week en “blijf ik foto’s maken en bekijken. Ik wil niet meer terug naar wie ik was”. Benieuwd naar Cherryl’s verhaal? Read on, dit is de fit journey van Cherryl!

Wat was voor jou de aanleiding om het roer om te gooien?
Mijn journey begon al jaren terug. Toen ik 17/18 jaar was en het uit ging met een vriendje en wij ’s nachts dus geen lekkere tosti’s en patat meer aten, vlogen de kilo’s er al snel af. Ik begreep zelf ook wel dat dit een stukje beter voor mijn lichaam was, maar zo bewust als dat ik nu ben heeft nog een lange tijd geduurd. Lange tijd ben ik stabiel gebleven qua voeding en gewicht tot ik in 2013 het weer een beetje aan het versloffen was. Toen mij vertelt werd dat ik moest oppassen, omdat ik anders weer de ‘dikke’ Cher werd, had een ik een reden om het roer om te gooien. Ik begon met het geweldige low carb verhaal en verloor zo weer de kilo’tjes die eraan waren gekomen. In september 2014 besloot ik meer te gaan sporten, zodat ik in december 2014 strak en slank met vakantie naar Afrika ging. Uiteindelijk ben ik 26 kilo kwijt.

Wie of wat heeft jou gemotiveerd?
Om verder te gaan op de vorige vraag en gelijk deze te beantwoorden: mijn goede vriendin Roxanne! Zij heeft mij gemotiveerd en zij is de reden waarom ik nu doe wat ik doe. Toen ik haar benaderde om mij in het krachthok te helpen, twijfelde zij voor geen moment. Ik heb super veel van haar geleerd en doordat we samen naar de S.A.P.CUP (het heette toen zelfs nog de Flexcup) zijn geweest wist ik dat ik er het volgende jaar tussen moest staan, hoe dan ook. Dit is uiteindelijk de YBF in November 2015 geworden. Vanaf begin 2015 heb ik samen met personal trainer Ingmar van Veen keihard gewerkt om spiertjes te kweken en dan in combinatie met wedstrijd begeleiding heb ik de derde plek behaald.

Waar schaamde je je vroeger voor?
Haha, mijn eeuwige ‘zwemband’! Ik heb met de tijd geleerd dat je soms gewoon moet accepteren welke genen je hebt gekregen. Natuurlijk kan je door middel van voeding en krachttraining je lichaam ‘vormen’ (en als er 1 een voorstander van niet opgeven is, ben ik het wel), maar sommige dingen zijn gewoon zoals ze zijn. Ik heb op een vetpercentage van nul gezeten onderhand, en de zwembanden waren weg, maar de o-zo-mooie-botten staken erdoorheen. Doe mij dan maar die heupen, ik ben er blij mee!

Fit Journey van Cherryl

Wat durf je nu wat je voorheen niet deed?
Witte kleding dragen. Haha, zoiets stoms, maar ik was de ‘always wear black girl’! Nu durf ik met trots te vertellen dat ik onderhand evenveel witte en gekleurde t-shirtjes heb als zwarte shirtjes. Ik hoef niet meer na te denken of er een ergens een rol over heen hangt en of het te strak zit.

Wat was jouw slechtste gewoonte?
Ik weet zeker dat ik voor elke vrouw praat: het niet bij één koekje of chipje laten.. Op één been kan je niet leven, toch? Nou, daar ben ik wel op terug gekomen!

Heb je deze gewoonte vervangen voor een goede gewoonte of heb je het in balans kunnen brengen?
Ik heb hier nog steeds moeite mee. Gelukkig ‘prep’ ik nu mijn eten en zo is het veel makkelijker om niet te veel te eten an áls ik trek heb in een koekje, zorg ik er zeker voor dat het pak niet op gaat.

Fit Journey van Cherryl

Wat kan je absoluut niet uit je leven schrappen?
Sigaretten. Ja, ik ben een slechte ‘fitchick’. Ik denk dat je pas kan oordelen als je een roker bent en wedstrijdvoorbereiding hebt gedaan. De sigaret zorgt ervoor dat je niet volledig flipt. Natuurlijk kan ik nu stoppen, maar ik vind dat je er achter moet staan en dat doe ik op dit moment niet.

Wat is het grootste diepte- en hoogtepunt in jouw journey?
Ow god, wat een vraag. Ik ken heel veel dieptepunten, bikinifitness is een paar weken leven in dieptepunten, maar je overleefd het wel. Het is een mentale strijd die zorgt voor het hoogtepunt: het podium. Het is niet te beschrijven hoe verschrikkelijk heerlijk gevoel dit geeft. Je vrienden en familie die komen kijken, het trillen van je lichaam, moeite hebben met lachen, maar toch shinen!

Fit Journey van Cherryl

Wat heeft voor jou het verschil gemaakt, sporten/voeding of bijvoorbeeld de combinatie? 
Ja toch die wedstrijdvoorbereiding. Je moet, je hebt geen keuze, want er is geen tijd. Je kan echt die banaan bijvoorbeeld niet eten, alles volgens het schema’tje. Ik vind het een zwaar, maar heerlijk ‘dieet’. Het heeft me laten zien dat voeding echt the key is, je bent wat je eet hè ;).

Wat is jouw doel op de korte- en lange termijn
5 Procent vetpercentage eraf. Ik wilde eigenlijk toch dit jaar het podium weer op, maar aangezien ik het mijzelf en familie en vrienden beloofd heb na drie wedstrijden om een jaartje ‘off season’ te gaan, moet ik deze belofte maar nakomen. Volgend jaar zien jullie mij weer op het podium.

Volhouden is vaak het aller moeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft? 
Ik moet eerlijk toegeven dat het me een lange tijd gelukt is om die sixpack zichtbaar te hebben, maar dat heb ik los gelaten en ik voel me fitter dan toen. Wel blijf ik foto’s maken en bekijken, dat houd mij op de rails. Wil je terug naar wie je was? Nee! Dus zijn alle feestjes heel leuk, maar het heeft er toch voor gezorgd dat ik nu weer iets strenger moet zijn qua voeding. Trainen lukt wel. Trainen vind ik namelijk leuk en je moet iets doen waar je gelukkig van word.

Als je iets kon zeggen tegen de persoon die je was ‘voor’ je transformatie, wat zou je dan zeggen?
Waarom doe je jezelf dit aan?

Fit Journey van Cherryl

Hoe ziet jouw sport-regime eruit? en heb je een vast schema?
Ik heb een lange tijd het zelfde gedaan qua trainen: rug/schouder – borst/armen – benen. Dit heb ik nu een beetje veranderd naar: borst/rug – schouder/armen – benen. Ook train ik nu lekker zwaar met weinig reps en weinig setjes. Werkt goed voor mij op dit moment, ik geloof niet zo in 30 duizend oefeningen voor 1 spiergroep.

Wat vind jij de grootste bullshit hype op fitness gebied?
De ‘zoveel weken plannen’. Tuurlijk het is een begin, maar het moet je leven veranderen. Het is een jaren plan, je gedrag moet veranderen, je levensstijl, heel je leven dus gewoon. Dit kan je niet met drie keer in de week full body workout. Ook vind ik dat je zeker hulp moet krijgen, maar heel veel zelf moet uitzoeken. Iets wat Roxanne ook vaak tegen mij zei: ‘Google maar…’

Wat is je grootste ergernis als het aankomt op health & fitness?
Eigenlijk deze combinatie. Ik doe aan fitness en ‘bodybuilding’. Dat betekent je het heen en weer eten en traint voor spiergroei en daarna jezelf helemaal leeg trekt. Niks healthy aan dus! Dat heb ik het afgelopen jaar wel geleerd. Ga je er dood aan? Nee, maar gezond is het niet! Dus ik vind het verschrikkelijk als mensen zeggen: maar jij bent toch zo fit, mag je wel een wijntje? (een voorbeeld dus). Nee, ik ben bewust met mijn lichaam bezig. Ook ik eet soms troep, ook ik drink soms een wijntje.

Fit Journey van Cherryl Hoe zorg jij voor balans in je voeding?
Eerst was ik hier heel streng in, nu ben ik gewoon bewust bezig met mijn voeding. Eet ik voldoende eiwitten? Bestaat mijn maaltijd uit koolhydraten, vetten en eiwitten? Natuurlijk bereken ik dit en weet ik wat ik ongeveer binnen krijg door middel van my fitnesspal, maar doe dit niet dagelijks. Ook omdat ik eigenlijk vaak hetzelfde eet: kip, rijst, groente, noten etc.

Hoe staat jij tegenover het tellen van calorieën en macro’s?
Hmm.. Ja zoals ik al eerder vertelde, ik vind dat je bewust bezig moet zijn met je voeding. Bewust moet nadenken over wat je binnen krijgt: een banaan is snelle koolhydraten met ‘goede’ suikers, handig voor na het trainen, rijst = langzame koolhydraat, witvis = eiwit, zalm = goede vetten, snicker = suikerbom en ga zo maar door. Best bizar, dat je eten zo ziet, maar het werkt wel voor mij. Dus berekenen en je macro’s weten, werkt zeker goed en helpt je behalen met je doel. Ik vind het een hele klus om dit dagelijks te doen, dus super veel respect als je dat wel kan.
Hoe ziet een healthy menu er voor jou uit? 
Ow, ik ben echt heel saai. Ik ontbijt altijd met een havermout shake met whey. Het ligt een beetje aan mijn doel, maar nu wil ik weer zo ‘clean’ mogelijk eten en dat volgt het vaak zo:
10:00 – 4 maiswafels/rijstwafels met kipfilet/runderrookvlees en noten
12:30 – spagetti/pasta met biefstuk/zalm
14:30 – naked reep/rijst met kip/rijstwafel met kipfilet
16:30 – rijst met vis/kip
dan na het sporten eet ik vaak kwark met whey en bijv. granola (snelle suikers) of weer die eeuwige rijst met kip en weer noten.

Wat is jouw favoriete ‘foodprep’ maaltijd?
Mijn spagetti met vlees of zalm, puur omdat ik de afgelopen 2 twee jaar meer rijst en kip op heb dan wat dan ook.

Fit Journey van Cherryl

Doe je ook aan de zogeheten chat meals of cheat days?
Balans. Dat is zoveel belangrijker. Ik deed mee aan die hype hoor, zeker weten, maar ik heb er een hekel aan gekregen. Tijdens mijn voorbereiding was ik zo gehamerd op de zaterdag dat ik mocht cheaten en ging huilen als dat niet mocht. Na vier weken leven op rijst, koolvis en sla weet je dat je geen cheat nodig heb. Het zit in je hoofd. Toch vind ik het fijn om niet zo streng te zijn en ga zeker uit eten als ik daar zin in heb.

Wat is een gezond alternatief voor je guilty pleasure?
Ben en Jerry cookie dough is echt mijn ding! Je kunt van alles verzinnen maar daar is geen gezond alternatief voor, vind ik.

Wat is jouw ultieme Lazy Fit Girl product 
Die heb ik niet. Kipfilet met rijstwafel eet ik het liefst.

Nieuwsgierig naar Cherryl’s progressie? Check snel haar Instagram pagina of websiteWil jij zelf nu ook een paar kilo’s kwijt en een healthy en happy levensstijl opbouwen? We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere Fit Journey heeft afgelegd? Stuur dan een mailtje naar michelle@fitgirlcode.com. Jouw verhaal kan voor iemand het eerste of laatste duwtje in de goede richting zijn. 

Plaats een reactie