Ben jij al een tijdje bezig met jouw fit journey? Dan ben je er waarschijnlijk al wel achter dat alleen de hoeveelheid calorieën niet alles bepaalt in jouw lichamelijke ontwikkeling. De manier waarop jouw lichaam wordt, verandert ook door wat je eet. Het is belangrijk om te weten welke voeding de nutriënten bevat die jou helpen je spieren op te bouwen, of die hormonen aanmaken die jouw vetverbranding en metabolisme op gang brengen. Een veelvoorkomend tekort is jodium. Hieronder leg ik uit wat de symptomen van een jodiumtekort zijn en met welke voeding jij jodium binnenkrijgt. 

Jodium

Jodium kan niet aangemaakt worden door je lichaam. Wel is jodium hard nodig in jouw lichaam, om bijvoorbeeld het schildklierhormoon aan te maken. Het schildklierhormoon is belangrijk voor de ontwikkeling van je spieren, botten en zenuwweefsel. Verder heeft het schildklierhormoon veel invloed op jouw energieverbruik en de verbranding van vetten. Als je jodium tekort komt, kan je dat (onder andere) merken aan lusteloosheid, moeheid, het snel koud hebben, droog haar of haaruitval, depressie en somberheid, spierpijn en -krampen, abnormale gewichtstoename en concentratiestoornissen. Heb jij deze symptomen? Dan raad ik het aan om naar de huisarts te gaan.

In welke voeding zit jodium?

Vroeger was een tekort aan jodium een groot probleem. Voor de Tweede Wereldoorlog leed een groot deel van Nederland aan struma, een ziekte dat wordt veroorzaakt door een tekort aan jodium. Daarom heeft de overheid bakkers toen verplicht om brood te bakken met zout waaraan jodium is toegevoegd. Als je bent gestopt met brood eten, en je vertoont de symptomen van een jodiumtekort, kan het helpen om brood weer terug te brengen in jouw dieet. Jodium zit ook in vette, wilde vis, zoals sardines of zalm. Toch krijgen veel mensen niet genoeg jodium binnen door hun dagelijkse voeding. Dan kan het slim zijn om supplementen te nemen, om toch voldoende jodium binnen te krijgen.

Hoe graag ik het ook zou zijn, ik ben geen dokter. Heb je heftige symptomen en werkt het aanpassen van je voeding of het nemen van supplementen niet? Dan is het verstandig om naar een huisarts te gaan. 

Bronnen: Gezondheidsplein, Voedingscentrum, A. Vogel, Pinterest (header) 

Met macro’s zijn wij Fit Girls wel bekend! Maar wat zijn micro’s eigenlijk? >

Wil je meer van mij zien? Lees dan mijn artikelen of volg me op Instagram op @rooshijwegen!

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.