warming-up

Ben jij ook iemand die de warming-up altijd overslaat en direct overgaat op het echte werk? Dit lijkt misschien een goed idee, maar echt handig is het niet. Een warming-up is namelijk erg belangrijk en wij vertellen je waarom.

Wat gebeurt er met een warming-up

Hoewel je hier misschien helemaal geen zin in hebt, is het toch handig om voor iedere training een warming-up te doen. Wanneer je begint met een warming-up is dat een teken voor je lichaam dat deze aan het werk moet. Zo gaat je hartslag geleidelijk omhoog en warmen je spieren en gewrichten op.

Verminderde kans op blessures

Wist je dat je door het doen van een warming up de kans op blessures vermindert? Je spieren krijgen namelijk de kans om op te warmen. Dit heeft ook als effect dat je meer uit je training kan halen. Je zult dus ook sneller resultaat boeken. Dit komt omdat je lichaam fitter en soepeler is en ook sneller reageert.

Minder spierpijn

Nog een voordeel van een warming-up is dat de kans op spierpijn kleiner wordt. Afvalstoffen worden makkelijker en sneller afgevoerd wanneer je spieren warm zijn. Daarbij zal je minder of spierpijn hebben na een zware training. Ook een cooling-down is hierbij erg behulpzaam.

Een goede warming-up

Nu je dit weet, is het voortaan dus wel zo handig om gewoon die warming-up te doen. Het kost misschien even wat tijd, maar je krijgt er ook veel voor terug. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat een warming-up voor betere sportprestaties zorgt. En dit hoeft echt niet lang te duren. Wanneer je 10 tot 15 minuten bezig bent is dit al meer dan genoeg.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.