Review Moov Now fitness tracker

door fitgirlcode

Raak jij ook in paniek als je de Nike Running app bent vergeten aan te zetten tijdens je run? En doe je toch die extra workout in je training app zodat je net die ene badge haalt? Dan moet ik je iets vertellen: dan ben je - net zoals ik - niet alleen een fit girl, maar ook een cijferfetisjist. Het goede nieuws is: een fitness tracker is dan echt iets voor jou. En ja, dat is een nieuw shopexcuus. Ik probeerde de Moov Now uit en deel in dit artikel mijn ervaringen met jou.

Review Moov Now fitness tracker

Globaal en basaal

De Moov Now is vergeleken met andere fitness trackers behoorlijk basaal. Eigenlijk kun je de Moov Now meer zien als een add-on voor je telefoon dan een zelfstandige tracker met een app. Je kunt de statistieken ook niet bekijken via een webapp zoals via Nike Running, Jawbone, Garmin of TomTom, alleen via een app voor je smartphone. Voor iOS en Android, dat dan weer wel. Nu ben ik ongeveer vergroeid met mijn telefoon en ik zou niet weten wat ik nog meer zou moeten doen op de laptop. Maar andere veel trackers bieden je die optie wel.

De Moov Now maakt gebruik van de gps van je telefoon, dus hardlopen zonder telefoon is er niet bij. Maar hee, wie wil dat ook? Hoe maak je dan je running selfie voor je running foto? Ook telt het geen stappen en voor het bijhouden van je hartslag heb je een extra Bluetooth hartslagmeter nodig.

DSC04632-2

Actieve minuten

Wat laat het dan wel zien? De Moov Now houdt bij hoeveel minuten je actief bent, hoeveel uur je slaapt en hoeveel uur van je slaap als 'herstellend' kan worden beschouwd. Het blijft een mysterie wanneer iets als een actieve minuut telt, en avonden bingewatchen telt de tracker ook als slaap. OEPS. De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) stelt het als doel dat je tenminste 30 minuten per dag actief bent. Een fietstochtje naar school of een wandeling om je trein te halen tellen daarbij als actief. Maar een yogales weer niet. De Moov Now is wat minder streng dan hoogleraar neurologie Erik Scherder, die in zijn boek ‘Laat je hersenen niet zitten!’ pleit voor 30 aaneengesloten minuten beweging.

Voor de echte cijferfetisjisten of bewegingspuristen onder ons is hij daarmee wat minder geschikt, maar als je een globaal beeld wilt van je beweging en rust over de dag en nacht heen, dan is het concept van actieve en inactieve minuten van de Moov Now confronterend genoeg. Zo wordt na een week het bandje om hebben pijnlijk duidelijk dat ik ondanks een regelmatig sportregime, een zittend en vrij inactief bestaan lijdt. Yaiks! Helaas kun je niet het doel aanpassen om meer dan 30 minuten per dag actief te zijn.

DSC04638-6

Gedetailleerd voor specifieke workouts

In de Moov Now app kun je verschillende work-outs selecteren voor hardlopen, fietsen, zwemmen, fitness of cardio boxing. Voor de laatste heb je dan wel weer twee trackers nodig. Tijdens het hardlopen houdt de Moov Now je cadans, de grootte van je passen, de zwaarte van je landing, je snelheid, en je afgelegde afstand vast. In de app wordt uitgelegd wat jouw resultaten betekenen en wat je kunt doen om te verbeteren. Tijdens het zwemmen meet de Moov Now onder andere hoeveel baantjes je hebt afgelegd, welke zwemslag je hebt gebruikt, de  frequentie en de lengte van je zwemslag. Voor de work-outs in de app telt de tracker het aantal reps en de snelheid waarmee je de reps doet. Helaas is de fietsoptie alleen geschikt voor outdoor fietsen, niet voor spinning. Bij de lancering van Moov Now werd deze optie wel beloofd, maar de makers zijn er nog steeds mee bezig. Maar wanneer je een rondje gaat fietsen coacht de tracker naar de juiste cadans en geeft je tips of je naar een juist hogere of lagere versnelling zou moeten schakelen.

Die gedetailleerde meetfuncties werken alleen als je een workout in de Moov Now app selecteert, niet voor je WOD, Bodypump- of Sh’Bamles. Die gaan op de grote algemene hoop van je actieve minuten. Er zijn 3 verschillende hardloopprogramma’s, met ieder heel veel levels. Voor de andere work-outs is er één programma dat uit verschillende levels staat.

Review Moov Now fitness tracker

Personal coach

Wat de Moov Now echt bijzonder maakt, is de real-time personal coaching tijdens je work-out. Nadat je in de app een workout hebt geselecteerd en de tracker hebt verbonden, doe je je oortjes in, zet je favoriete muziek op (ook je Spotify afspeellijst, yay!) en krijgt je op basis van wat je doet echte feedback. Dat is echt een hele andere beleving als de podcast van Evy of de virtual spinningles van ‘Evert’. Zo zegt de vrouwelijke coach tijdens het hardlopen dat ik mijn heupen recht moet houden en moet proberen zachter te landen. Ze feliciteert me dat ik de cadans aan houd zoals bedoelt en noemt me ‘een machine’. Ze zegt ook gortdroog dat ik 80 meter achter de doelafstand lig.

Ze hadden alleen een andere stemacteur voor de coachingsfunctie kunnen kiezen. Het is logisch dat er een beperkt aantal cues zijn geprogrammeerd op basis van wat de tracker meet, maar na een tijdje kan het je gaan tegen vallen dat ze nogal robotachtig klinkt.

Review Moov Now fitness tracker

Subtiele look

Ook het design van deze fitnesscracker is pretty basic. De ronde sensor heeft een doorsnede van 28 millimeter en komt in vier kleuren: zwart, wit, turkoois en rood. De sensor past strak in het zakje van het zwarte, geperforeerde siliconenbandje. Daarvan krijg je er twee meegeleverd: het standaardbandje voor je pols is 22,5 centimeter lang, het bandje voor je enkel is tien centimeter langer. Je draagt tijdens het hardlopen en fietsen het bandje namelijk om je enkel en tijdens de andere activiteiten om je pols. Het langere bandje heb ik niet nodig, want met mijn iele polsen en enkels kan ik met het standaardbandje af. En daarmee heeft de Moov Now voor mij een grote voorsprong op andere fitness trackers: deze is slank, dun en subtiel genoeg om bij mijn lichaamsbouw te passen. Het siliconenbandje draagt prettig, zeker als je hem de hele dag en nacht draagt. En misstaat zelfs niet bij mijn office look! Maar dat kan ook aan mijn business sport wear look liggen...

Review Moov Now fitness tracker

Bescheiden investering

De Moov Now kost 80 euro en is in ieder geval verkrijgbaar via de Apple Store. Daarmee is het een van de goedkopere fitness trackers die er zijn. Dat maakt de Moov Now een ideaal instapmodel in de wereld van smart wear, zeker als zwemmen een van je favoriete workouts is en je graag real-time feedback krijgt. Wil je zonder telefoon sporten, je hartslag meten of vooral je voortgang met spinning volgen, dan moet je nog even verder op zoek.

Plus:

• Real-time feedback
  • Waterproof, geschikt voor zwemmen
  • Slank en subtiel design
  • Prijs

Min:

• Waar blijft de indoor spinning workout?
  • Geen hartslagmeter
  • Geen custom doelen

Wat is jouw favo fitness tracker?

Note: voor dit artikel heb ik de Moov Now van mijn eigen geld gekocht. Ik ben niet benaderd door Moov Now om een review te schrijven, noch hebben zij de tekst van het artikel aangepast. Dit artikel is gebaseerd op mijn persoonlijke ervaring.

Relevante Artikelen

Niets gevonden om hier te tonen.