Vrouwen en gamen: afscheid van vooroordelen!

door Elsemieke

De meeste mensen stellen zich gamers als volgt voor: mannelijk, ouder dan 25 en al sinds hun jeugd actief in gaming. De werkelijkheid is echter anders, zoals een recente studie duidelijk maakt. Tegenwoordig ziet de gokwereld wereldwijd er als volgt uit: ongeveer 56 procent mannen en 42 procent vrouwen, en twee procent kent zichzelf geen binair geslacht toe. Vooral de laatste jaren is het aandeel vrouwen erg toegenomen.

Dit geldt ook voor de gokbranche en aanbieders zoals Comeon online casino  die door een zeer groot deel van de vrouwen wordt gebruikt om grote sommen geld te winnen. Op het gebied van casino's is er nooit echt een groot verschil geweest en zowel vrouwen als mannen zijn even actief op het gebied van gokken.

Lenovo's knallende studie: het ruimt de clichés op

In het verleden was het typische cliché dat mannen voor een inkomen zorgen en vrouwen voor het huishouden en de kinderen. Sinds de jaren '60 is dit beeld omgedraaid en vervaagd deze rolverdeling steeds meer. Sommige gebieden, zoals computerspellen en de spelbranche in het algemeen, worden echter nog steeds voornamelijk door mannen gebruikt. Dat is tenminste de algemene mening in de samenleving.

Om nieuwe doelgroepen te ontdekken en een overzicht te krijgen heeft de Lenovo technologie groep in 2021 een onderzoek laten uitvoeren. Dit werd uitgevoerd door het bedrijf Reach3 Insights. De resultaten waren verbluffend: Niet alleen de spelbranche groeit al vele jaren onstuitbaar, maar bijna de helft van alle videogamers zijn vrouwen. Het vrouwelijke geslacht is bijzonder dol op consoles.

Terwijl destijds ongeveer 20 procent van de vrouwen op de beruchte Playstation 1 gokte, ligt dat percentage voor de Playstation 5 rond de 42 procent. Een dramatische toename binnen een paar jaar. Op alle platforms, zoals consoles, smartphones en desktops, zijn de gebruikersaantallen vrij evenwichtig. Mannen gokken dus niet echt meer dan vrouwen en de doelgroep vrouwen is zeer interessant voor de fabrikanten.

Helaas bestaan er nog steeds vooroordelen ten opzichte van vrouwelijke gamers

Naast de zeer positieve studies, zoals het aangenaam hoge percentage vrouwen, zijn er ook grieven naar voren gekomen. Slechts ongeveer 41 procent van alle vrouwelijke spelers identificeert zich met een vrouwelijke gebruikersnaam of gebruikersnaam. Een echte schande en opnieuw wordt discriminatie duidelijk. Het is immers niet zonder reden dat veel vrouwen een gebruikersnaam kiezen die meer duidt op een mannelijk geslacht.

Dit is precies waar de grote fabrikanten proberen exclusieve ruimtes te creëren waar vrouwelijke spelers zich op hun gemak voelen. Maar waarom is de situatie nog steeds zo ernstig? Ongeveer 75 procent, een enorm percentage, van alle vrouwelijke gamers is al eens gediscrimineerd vanwege hun geslacht. Vooral als het gaat om het beoordelen van vaardigheden denken veel mannen nog steeds dat vrouwen minder goed zijn in gamen.

Ongeveer de helft van alle vrouwelijke gamers is ook weleens beledigd. Zelfs in first-person shooters en dergelijke zijn vrouwen, ongeveer 40 procent, gevraagd voor een relatie of om andere handelingen. Om deze redenen kiezen vrouwen meestal mannelijke of tenminste neutrale gebruikersnamen bij het gamen.

Statistisch gezien zijn dit de spelletjes die vrouwen het liefst spelen

Feit is dat vrouwen evenveel gokken als mannen. Echter, met kleine verschillen in het onderwerp. Genres zoals casual puzzels, zoals Tetris, Dr. Mario en Candy Crush en dergelijke zijn erg populair. Allerlei simulaties zijn natuurlijk ook populair. Bovendien behoren role-playing games zoals World of Warcraft, waar het aantal spelers recentelijk is gedaald, duidelijk tot de favorieten van vrouwelijke gamers. Ook turn-based strategie spellen. Het aantal daalt echter drastisch als het gaat om first-person shooters.

Klassiekers als Battlefield en Call of Duty worden ook door vrouwen gespeeld, maar voornamelijk door mannen. Aan de andere kant spelen minder mannen titels als Final Fantasy. Japanse rollenspellen zijn iets populairder bij vrouwen. Over het algemeen spelen vrouwelijke gamers casual games, games die niet zo competitief zijn. Volgens de studie varieert de motivatie.

Mannen concurreren liever met andere gamers en strijden om de wereldranglijst. Dit vergt ook veel tijd en werk. Vrouwen hebben het graag rustiger en ondermijnen letterlijk de competitieve stelregels. Daarom onderzoeken de grote spelers in de sector ook opties om niches te ontwikkelen die specifiek op vrouwen zijn gericht. Althans volgens de huidige marketingstrategieën van veel ontwikkelaars is het beeld dat men zich specifiek op mannen richt.

Tegelijkertijd wordt de bijna identiek grote doelgroep van vrouwelijke gamers volledig verwaarloosd. Studies zoals die van Lenovo zijn uitstekend geschikt om nieuwe markten voor vrouwen aan te boren. Maar schijnbaar atypische spelletjes worden ook door vrouwen leuk gevonden. Achter elke first-person shooter en oorlogsspel zit ook een grote vrouwelijke gemeenschap.

Maar helaas, zoals reeds gezegd, vaak achter een anonieme naam om de ware identiteit te verbergen. Op de grote evenementen in de iGaming-industrie zijn het vooral mannen die gokken en vrouwen komen slechts in beperkte mate aan bod. Ten onrechte, zoals onderzoekers vermoeden. Vrouwen zijn niet beter of slechter in gamen dan mannen.

Dit is waarom vrouwen gelijk zijn aan mannen in de gamewereld

Er zijn geen verschillen, ongeacht welke spelletjes. Zelfs op het gebied van eSports groeit de gemeenschap van vrouwelijke spelers. Zelfs de clichés dat vrouwen eerder vrouwenspellen spelen zijn al lang achterhaald. Beide geslachten zijn te vinden op de wereldwijde ranglijsten van de populairste online spellen. Toch lijken de oerinstincten van mannelijke gamers soms de overhand te krijgen. Er zijn berichten dat zelfs vrouwelijke influencers verschillende opmerkingen te verduren krijgen. Is het gewoon de oerinstincten van mannen of zit er een plan achter?

Zonder twijfel zijn seksistische opmerkingen tegen vrouwelijke teamgenoten ongepast. We hebben de tijd achter ons gelaten dat de vrouw alleen nuttig was voor de keuken en het eten, de kinderen en de bevrediging van de man. Helaas houden de vooroordelen tegen vrouwen niet op bij gokken. Maar waarschijnlijk zal er maatschappelijk veel veranderen en is de algemene gelijkheid allang begonnen. Discriminatie en seksisme horen niet thuis in gaming.

Het is te hopen dat de meeste vrouwen die anonieme, of beter gezegd neutrale, accounts aanmaken op de platforms gewoon kunnen doen wat ze willen. Ze kunnen gewoon als vrouw een spel spelen en genieten van de gemeenschap. Vooroordelen bestaan nog steeds, maar alleen al het feit dat vrouwen nu ongeveer de helft uitmaken van alle gamers op alle gebieden biedt hoop. Eigenlijk een achterstallig onderwerp, niet? Maar de statistieken zeggen iets anders.

Relevante Artikelen

Niets gevonden om hier te tonen.