Elke dag stap je op die weegschaal om te kijken of je strakke eetschema en de uren in de sportschool al verandering brengen in je gewicht. Tot schrik zie je dat je meer dan 1 kilo zwaarder bent dan de dag ervoor! Maar hoe dan? Je deed het toch juist zo goed? Of was dat ene koekje bij de koffie toch de boosdoener? Als je bezig bent met afvallen komt dit misschien wel bekend voor. Het belangrijkste is dan om door te blijven gaan hoe je bezig was. Als het voelt alsof je goed bezig bent, is dat meestal ook wel zo. Je gewicht kan namelijk om heel veel redenen schommelen. Dat ene koekje bij de koffie maakt echt niet het grote verschil dat jij op de weegschaal ziet. 

Vocht

Een mens bestaat uit 50-55% uit vocht. Hoeveel vocht jouw lichaam opslaat, is afhankelijk van wat je eet. Als je bijvoorbeeld voeding eet waarin veel zout zit, slaat je lichaam meer vocht op dan bij natrium-houdende voeding. De hoeveelheid vocht die je lichaam vasthoudt, zie jij terug op de weegschaal. Dus remember: als je op de ene tot andere dag heel veel verschilt in gewicht, is dit niet door het bijkomende vet van dat ene koekje, maar juist de vochtreserve die je lichaam nodig heeft!

Verder kan een healthy lifestyle juist zorgen voor een toename in vocht! Groenten en fruit bevatten namelijk veel vocht. Je bent inderdaad supergoed bezig, dus laat dat getalletje op de weegschaal lekker links liggen, loop de keuken in en maak een lekkere smoothie!

Omdat we veel vocht binnenkrijgen door eten, vallen we snel af als we net beginnen met afvallen. Helaas, je valt dan af in vocht, niet in vet. Dat is dus ook de reden waarom je gewicht op een gegeven moment tijdens jouw strakke eetschema gelijk blijft, terwijl het daarvoor veel veranderde. Laat dit je niet demotiveren! Jouw harde werk gaat echt wel zorgen dat je progress blijft stijgen, het gaat alleen minder snel.

Menstruele cyclus

We kennen allemaal de frustratie: de opgeblazen buik rondom je ongesteldheid. Door ongesteldheid houdt je lichaam ook weer meer vocht vast. Ook kan ongesteldheid leiden tot verstoppingen. Door zo’n verstopping kan het zijn dat je het gewicht van je darminhoud dan terugziet op de weegschaal. Een paar dagen na je periode neemt het gewicht dan waarschijnlijk weer af.

Hoe kan je progressie dan wel zien?

De beste manier is om die weegschaal gewoon aan de kant te zetten. Er zijn zoveel andere manieren om je vooruitgang bij te houden zonder die confronterende getalletjes. Daarnaast is het getal wat op de weegschaal staat ook lang niet altijd betrouwbaar!

Als jij je toch wil wegen, kun je dat het beste ‘s ochtends doen, vlak nadat je naar de wc bent geweest. Op deze manier wordt jouw gewicht het minst beïnvloedt door andere factoren als vocht of maaginhoud.

Niet schrikken als je wat zwaarder bent geworden, dus! Gewoon lekker blijven doorgaan met je healthy lifestyle en dan komt alles goed. Blijf eraan denken: het gaat om resultaten op lange termijn, niet of je er zo snel mogelijk komt. Als jij het gevoel hebt dat je goed bezig bent, dan boek je vaak al vooruitgang! 

 

Heb jij toch nog moeite met inplannen van je sportmomenten? Niet meer met deze tips! >

Wil je meer van mij zien? Lees dan mijn artikelen of volg me op Instagram op @rooshijwegen!

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.