De laatste maanden van het jaar lijken vaak voorbij te vliegen. Misschien herken je het wel: je holt van afspraak naar afspraak, je hoofd overstroomt van dingen die nog gedaan moeten worden en naast dat probeer je je werk en privéleven ook nog op orde te houden. Een beetje rust in zo’n hectische periode zou fijn zijn, maar hoe creëer je die? Wij hebben een aantal tips voor je op een rijtje gezet!


728x90 shop GIF banner

Start de dag rustig

Probeer in de ochtend niet direct te gehaast bezig te zijn. Zet de wekker een kwartiertje eerder en gebruik deze tijd om een korte wandeling te maken, of bijvoorbeeld een uitgebreid ontbijtje te maken. Probeer hier een gewoonte van te maken, en verbied jezelf om in die tijd bezig te zijn met werk of andere verplichtingen. Met een goede start van de dag ga je met een beter gevoel de dag tegemoet!

Maak een planning

Door een planning van de dag te maken weet je waar je aan toe bent en wat je moet doen. Dit zal vooral veel rust geven in je hoofd. Je hoeft niet constant te denken aan alles wat je nog moet of wil doen. Vink ook af wat je al gedaan hebt! Dit geeft veel voldoening en overzicht. Je kunt in je planning ook rustmomenten inplannen. Al zijn het maar 10 minuutjes, probeer in deze tijd ook echt even te ontspannen.

Zorg voor voldoende beweging

Zorg dat je genoeg beweging krijgt en niet alleen maar on-the-go bent. Buiten dat bewegen of sporten het perfecte moment is om je hoofd even helemaal leeg te maken, is het natuurlijk sowieso heel goed voor je lichaam! Dus zorg goed voor je lichaam en geef het voldoende beweging. Hierdoor kun jij je hoofd leegmaken en werk je ook nog aan je gezondheid. Win win dus 😉

Ademhalingsoefeningen of yoga

En dit hoeft helemaal niet extreem of zweverig te zijn! Ervaar je een enorm stressvol moment? Neem een paar minuutjes om ademhalingsoefeningen te doen om zo weer tot rust te komen. Dit kan altijd en overal, wat het een hele makkelijk toepasselijke tip maakt. Yoga daarentegen is iets wat je niet zo snel overal zult toepassen, maar dat maakt het niet minder effectief. Neem bijvoorbeeld dat kwartiertje wat je eerder opstaat om met yoga te beginnen. Hiervoor geld ook, begin klein en makkelijk en kijk vanuit daar verder. Maak het jezelf niet direct te moeilijk, dat werkt namelijk niet motiverend ; )

Probeer deze tips eens toe te passen. Vind je het te veel in één keer? Begin klein en bouw het op. Neem 1 tip om mee te beginnen en pas dit consequent toe, probeer er een gewoonte van te maken. Hierdoor zal het in je routine komen en vind je hopelijk wat meer rust. En dit hoeft natuurlijk niet alleen in deze tijd van het jaar! 

Mediteren

Naast ademhalingsoefeningen en yoga kun je ook mediteren. Of je kunt meditatie na de yoga beoefenen. De basis van meditatie is helemaal niet zo moeilijk. Het gaat erom te proberen helemaal aanwezig te zijn in het huidige moment, zonder iets te veranderen. Daarvoor kun je een concentratie-object gebruiken. Vaak wordt daarvoor de adem genomen zoals je die kunt voelen in het buikgebied, of in de neus. Je bent dan helemaal aanwezig bij de inademing en ook helemaal aanwezig bij de uitademing. Zodra je dan bent afgeleid en je merkt op dat je bent afgeleid, keer je met je aandacht weer terug naar de adem. Dat klinkt eenvoudig toch? De techniek is dan ook eenvoudig, maar om ook echt zolang aanwezig te zijn met je aandacht is vaak een stuk moeilijker. Voor je het weet ben je weer afgeleid en zit je bijvoorbeeld weer in gedachten. Het is dan ook een training in concentratie en opmerkzaamheid. Deze manier van mediteren wordt ook wel kalmte-meditatie genoemd. Het brengt de ‘monkey-mind’ tot rust. En het heeft ook vele voordelen blijkt uit wetenschappelijk onderzoek zoals het daadwerkelijk veranderen van het verminderen van stress door veranderingen in de grijze stof van de hersenen. Dus je komt niet alleen even tot rust tijdens een meditatie, maar je verandert ook echt fysiek. Er zijn heel veel apps waar je ook geleide meditaties mee kunt doen en als je echt tot verdieping wil komen van je meditatie-proces kun je ook een meditatie cursus volgen bij een ervaren meditatieleraar. Naast deze manier van concentratie-meditatie zijn er nog vele andere meditatie-methoden. Alleen al voor concentratie-meditatie zijn er tientallen technieken.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.