Fit

Zoveel rust moet jij nemen tussen sets bij krachttraining

Trainingsschema is helemaal on point en jij knalt alle herhalingen van je sets. Je weet precies hoeveel gewicht je moet gebruiken en beter voorbereid had je niet kunnen zijn. Of toch wel? Weet jij namelijk wel hoe veel rust jij moet nemen tussen de sets door?

Afhankelijk van jouw sportdoel

Hoeveel rust jij moet nemen tussen de sets door is natuurlijk afhankelijk van jouw sportdoel. De rustperiode helpt jouw spieren namelijk met herstellen. Als je traint voor krachttoename kun je daarom beter een langere rust nemen, zo’n 3 tot 5 minuten. Waarom zo lang? Dan is jouw voorraad ATP compleet herstelt. ATP is de energiebron voor jouw spiersamentrekkingen.

Ben jij bezig met het ontwikkelen van spieren? Dan heb je een kortere rustperiode nodig, namelijk 0-60 seconden. Deze rustperiode heb je ook nodig om vetverbranding te verhogen.

Daarnaast kun je natuurlijk ook werken aan het ontwikkelen van spierconditie. Dan heb je een rusttijd nodig van ongeveer 0-90 seconden.

Als je traint met zwaardere gewichten heb je natuurlijk meer rust nodig tussendoor. Je wilt niet dat je spieren verzuren! Met zware oefeningen zoals squats en deadlifts wordt het vaak aangeraden om 2 minuten tussen sets te rusten.

Andere factoren

Zoals altijd met sporten komen er nog veel meer factoren kijken. Spierherstel is niet alleen afhankelijk van hoeveel rust je tussendoor neemt, maar ook het gewicht dat je gebruikt tijdens je oefeningen, de moeilijkheidsgraad van de oefening en jouw eigen herstelvermogen. Iedereen heeft een ander herstelvermogen en hoe snel jij herstelt kan veel verschillen van een ander. Dit herstelvermogen wordt bepaald door factoren als slaap, voeding, leeftijd, intensiteit van de rest van jouw dag en de temperatuur.

Nu kan jij bepalen welke rusttijd het beste past bij jouw lichaam, levensstijl en sportdoel. Wat zijn jouw doelen? Laat het me weten in de comments!

Bronnen: Fitness Junk, Smart-Fit, Fit Guide, Pinterest (header)

Vind jij al die verhalen over spieropbouw ook zo verwarrend? Dit kun je ervan geloven! >

Wil je meer van mij zien? Lees dan mijn artikelen of volg me op Instagram op @rooshijwegen!

Wil jij meer workouts om te knallen in de gym?

Word je routine een beetje saai of ben je gewoon aan iets nieuws toe? Wij verzamelen de allerleukste en meest effectieve workouts voor je en droppen ze dagelijks bij je in je inbox. Ben jij klaar voor de fitste versie van jezelf?

Plaats een reactie